2014-04-13, 10:08
Medlem
Jag tycker att man som förälder ska kunna kräva att personalen på förskolan har så pass mycket uppsikt över barnen att sånt här inte ska kunna hända. Om personalen på förskolor skulle vara lika intresserad av barnen som går där som dom är av att snacka skit med kollegor och dricka kaffe då skulle inte såna här olyckor inträffa. Att värna om sina barns säkerhet är inte att curla sönder dom. Jag vill känna mig trygg när jag lämnar mina barn i någon annan vuxens sällskap.
Citera
2014-04-13, 10:10
Medlem
På 70-80talet så åkte jag runt utan säkerhetsbälte i bagageutrymmet, så allt var kanske inte bättre förr
Att man däremot inte skulle få klättra i träd är helt befängt.
Barn måste få skada sig lite för att lära sig. Man kan inte vaddera hela världen.
Sedan kan man ju försöka minimera olycksrisken så de små inte slår sig så mycket.
Låt ungarna klättra i träd men se till att de inte har cykelhjälm på och ha lite koll på dem.
Det är inte så roligt att plocka ned någon som fastnat med huvudet o blitt hängandes.

Hört att det dör mer ungar nu än det gjorde förr i tiden, vet inte om detta stämmer. Men en av anledningarna skulle kunna vara att man curlar ungarna för mycket, de lär sig inte att ta ansvar.

Vem har inte vadat i bäckar o byggt koja i timmar, helt ensam utan föräldrar? På något sätt så överlevde man ändå.
Citera
2014-04-13, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selma00
Jag tycker att man som förälder ska kunna kräva att personalen på förskolan har så pass mycket uppsikt över barnen att sånt här inte ska kunna hända. Om personalen på förskolor skulle vara lika intresserad av barnen som går där som dom är av att snacka skit med kollegor och dricka kaffe då skulle inte såna här olyckor inträffa. Att värna om sina barns säkerhet är inte att curla sönder dom. Jag vill känna mig trygg när jag lämnar mina barn i någon annan vuxens sällskap.

Du har inte läst artikeln va?
Det handlade ju ganska mycket om att problemet var att dom inte var så många.

Men för er som konstant gnäller om att personalen ska se allt. Testa detta umgås 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan med 4 st 4 åringar. Gör dej ska vi säga 1 vecka sen kommer ni tillbaka hit och säger jag såg alla 4 barnen hela tiden konstant under dessa timmar inte en enda minut släppte jag blicken från dessa barn.

Lägg sen in att personalen oftar har LÅNGT mer än 4 barn per skalle.

Självklart ska man kunna kräva att förskolan gör allt så säkert som det är möjligt men innan man börjar gnälla om att dom dricker kaffe etc etc ska man nog tänka ett jävla varv.
Senast redigerad av Ridan 2014-04-13 kl. 10:16.
Citera
2014-04-13, 10:21
Medlem
Jag har läst artikeln och jag tycker att personalen brast på flera punkter!!! Dels hade dom INTE uppsikt över en fem-åring som klättrar i träd, dels så när man uppmärksammade att han gjort sig illa så kollar man inte hur stor skadan var. Har man nåt intresse i barnen då?
Citera
2014-04-13, 10:28
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rinous
Kan tycka att dom borde hålla sån pass koll på ungarna att dom inte skadar sig, de har trots allt ansvaret för dem när de är på dagis. Sen är barn barn och kommer alltid att göra sig illa osv, men just i fallet med trädet kunde han lika gärna brutit nacken.

Sen håller jag helt och hållet med dig om att svenska barn curlas sönder och samman, och det gäller dessvärre inte bara barn i dagisåldern. Det känns som att en efterbliven generation som inte kommer kunna ta hand om sig själva utan skylla allt på andra fostras i dagens Sverige.

Eh? Har du ens någon inblick hur det ser ut på fritids? För det första jobbar man oftast två eller tre pedagoger på ca 35-40 barn. För det andra så är uppgifterna fördelade på pedagogerna. Tillexempel är en pedagog inomhus med de barn som vill det och dom andra pedagogerna är ute eller i matsalen och har hand om mellanmålet.

Sen tror du säkert att alla barn är på skolgården, men du ska veta att barn gärna leker i skogar, bakom hus, på fotbollsplanen eller på ängen. Hur tror du att en pedagog ska ha koll på att varje unge inte slår sig?

Dagens generation gör allt för att få uppmärksamhet när något händer. När jag jobbade på skola och såg att någon ramlade eller slog sig lite lätt och bokstavligen sökte någon att få tröst av så stod jag en bit bort och sa upp och hoppa.

Allt för ofta såg jag kollegor som sprang till ett barn som hade fått en mjuk boll kastad i ansiktet. Fan komigen. Disciplin och ansvar ska ungarna ha, både i skola och på fritids.

Och till er föräldrar som anmälde skolan för att ert barn ramlade från ett träd. Dra åt helvete. Uppfostra ditt barn att inte klättra i träd istället. Jävla missanpassade föräldrar som söker uppmärksamhet.
Citera
2014-04-13, 10:31
Bannlyst
Citat:
Jag har läst artikeln och jag tycker att personalen brast på flera punkter!!! Dels hade dom INTE uppsikt över en fem-åring som klättrar i träd, dels så när man uppmärksammade att han gjort sig illa så kollar man inte hur stor skadan var. Har man nåt intresse i barnen då?

Har du varit fem år, det räcker ju med att personalen jagar efter en annan unge vips så har det gått 1 minut och den andra curlade ungen har både hunnit klättra upp och falla ner från trädet, men du kanske tycker att barnen ska punktmarkeras med varsin personal?
Citera
2014-04-13, 10:33
Medlem
MADs avatar
Det ska alltid finnas personal som har uppsikt över barnen.
Att den är så underbemannad att det inte finns personal nog att köra ett barn till läkare är inte ok.
Filmen funkar säkert för de flesta 6 åringar, men om det var yngre barn som tittade var även det ett klart misstag.
Det är absolut alldeles för mycket curlande i samhället, men om det gick till som det står i artikeln så har den förskolan en hel del att fundera över.
Citera
2014-04-13, 10:34
Medlem
DKW, detta var ett barn som går på dagis/förskola!!!
Citera
2014-04-13, 10:37
Medlem
Den vanligaste formen av barntillsyn i så gott som alla mänskliga kulturer under hela människans historia är att föräldrar övervakar sina barn, ibland med substitution av storasyskon eller far- och morföräldrar. Så gör också däggdjur.
För att få mer materiell rikedom väljer nutidens svenska (och andra europeiska) föräldrar att lämna över denna tillsyn till samhälleligt anställda. Dessa har inte riktigt samma djupa instinkt att beskydda barnet.

Föräldrarna här får nog begrunda vad som egentligen skett och inse att kanske även de har en skuld.
Citera
2014-04-13, 10:39
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Har du varit fem år, det räcker ju med att personalen jagar efter en annan unge vips så har det gått 1 minut och den andra curlade ungen har både hunnit klättra upp och falla ner från trädet, men du kanske tycker att barnen ska punktmarkeras med varsin personal?

Det handlar inte om att punktmarkera, men enligt artikeln fanns ingen personal där.
Det som hände var en olyckshändelse och kunde hänt oavsett om de punktmarkerat barnet. Men då han uppenbarligen hängde i träden en god stund och skrek, så tyder det på att det var underbemannat, vilket inte är ok.
Citera
2014-04-13, 10:40
Medlem
Jag har varit fem år och har en son på fem år.
Citera
2014-04-13, 10:45
Bannlyst
Citat:
Jag har varit fem år och har en son på fem år.

Förvånande att du då har så dålig koll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in