2014-04-12, 16:40
Medlem
hej

vad ska man gora ifall man inte far bort fastingen helt pa katten??? han far fastingmedel.
Citera
2014-04-12, 16:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Sitter det kvar en bit av fstingen i skinnet? Det r inte mycket du kan gra d, lt det sitta kvar. S smningom ramlar det bort.
Citera
2014-04-12, 17:00
Medlem
Frsk f bort huvudet. Risken fr borrelia kar om huvudet blir kvar. Det kan ven uppst irritation och infektion lokalt och fr du inte bort den sjlv s g till veterinr.
Citat:
Om huvudet sitter kvar finns det risk att man fr infektion med andra mikroorganismer, precis p samma stt som man kan bli infekterad efter en sticka eller ngon annan frmmande kropp i huden. Denna infektion har inte ngot med borrelia eller TBE att gra, men kan vara farlig eller obehaglig nd.

Vnta ett par dagar s att kroppens egen infektion, rodnad och svullnad, driver fram fstingens huvud. D ser du det tydligare och kan prva att plocka bort igen.
Om man inte lyckas sjlv kan man kontakta distriktsskterska/lkare fr hjlp.
Slut citat.
http://www.netdoktor.se/fastingplago...ort-fastingar/

Sidan jag lnkar till gller mnniskor men jag skulle tro att det gr att aplicera till djur.
Citera
2014-04-12, 17:13
Medlem
0Ri0Ns avatar
Vi har flera katter, om huvudet blir kvar trillar det bort av sig sjlvt... Katter r bra p att lka
Citera
2014-04-12, 17:39
Medlem
ta for alla svar.. ska ta och kolla hur det ser ut
Citera
2014-04-12, 17:57
Medlem
Avva66s avatar
Min veterinr sa att det inte var ngon fara om huvudet blev kvar, men dremot om man bor i Borreliainfekterade omrden s r det vrre. Skaffa dej ett fstinglasso om du inte redan har en, de funkar utmrkt.

http://www.shopping4net.se/Common/Gr..._Extend_SE.jpg
Citera
2014-04-12, 20:32
Medlem
Saolas avatar
r "huvudet" inte borta p 2 dagar s notera i din kattlogg fr diagnostiksera senare komma , o det kan kosta pengar det.
Citera
2014-04-12, 20:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag har aldrig lyckats f bort huvudet.... Fstingen grver ju in sig i kttet och sitter stenhrt. Det str i lnken ovan att man kan frska pilla bort huvudet efter ngra dagar men det brukar bli en knl runt och har inte gtt det heller.

Det brukar ju komma en och annan fsting fast man har tagit p medel. Har dumt nog tagit dd p dem genom att droppa fstingmedel direkt p den och tnkt att den ska slppa taget nr den dr men det gr den icke. Bakkroppen skrumpnar ihop och sen blir den hngande kvar. ckliga djur.

Tycker fstingplockarna funkar dligt, gr bttre med en pincett, en bred sdan.
Citera
2014-04-12, 20:46
Medlem
Saolas avatar
Om man "fr" svullnad efter fstingen s br man tminstone notera det fr kommande veterinrbesk s dom verkligen gr rtt p en gg INTE flera gg d blir din plnbok tunn.
Citera
2014-04-15, 15:58
Medlem
Fy fan fr fstingar, vidriga djur... Kliar sig missen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in