• 1
  • 2
2014-04-11, 16:23
Medlem
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp.
Jag är en tjej som blir 21, när jag var 19 och hade fått min första lön gjorde jag en jävligt dålig deal på ett par skor som skulle betalas 4 månader senare, glömde av detta och dittan med datten, hade kanske inte riktigt koll på saker och ting då och i slutändan ledde det till en betalningsamärkning, fick utslaget i augusti förra året vilket betyder att jag har den på mig till 2016.

Betalade varenda krona omedelbart när jag faktiskt förstod allvaret, så jag har inga skulder eller någonting men jag har en anmärkning kvar på skulden som var på ca 750 kr.

Jag har fast heltidsjobb, har efter lite övertalning fått ta telefonabonnemang och sådär, men jag är så otroligt orolig då jag nu har fått en lägenhet, dock med andrahandskontrakt, men är ändå så jävla rädd att inte kunna få ta över förstahandskontraktet, eller att inte kunna stå på ett förstahandskontrakt, internetabonnemang, söka nytt jobb eller vad som helst.

Är det någon som har erfarenhet av detta, kan man få lägenhet även om man har en anmärkning på så lågt belopp, kan dom ge mig avslag på andrahandskontraktet, finns det NÅGONTING man kan göra för att bli av med den här jävla anmärkningen som skapar så mkt ångest?

Mvh
Senast redigerad av vithajpitt 2014-04-11 kl. 16:45.
Citera
2014-04-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyguy
Ångesten kan du dämpa genom att röka weed
Kan man ta det på avbetalning?
Citera
2014-04-11, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vithajpitt
Kan man ta det på avbetalning?
Ah du får krita
Citera
2014-04-11, 16:42
Medlem
anmärkningen försvinner väl efter 3 år
Citera
2014-04-11, 16:42
Medlem
Spackelackans avatar
Har bestämt för mig att en betalningsanmärkning försvinner senast tre år efter det att du har reglerat din skuld.

Eftersom det nästan har gått tre år sedan din fadäs så borde den vara på väg bort om den inte är raderad redan. Ring fogden och hör efter.
Citera
2014-04-11, 16:43
Medlem
Menar du en kronofogd anmärkning? om du har en kronofogd prick som det är svårt att få en lägenhet men har du betalat av den så tror jag det är lugnt först kommer inkasso med sina fula brev sen typ 1 månad (beror på företag) senare kommer kronofogden med sina fula röda brev(brukar vara det)
Citera
2014-04-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Har bestämt för mig att en betalningsanmärkning försvinner senast tre år efter det att du har reglerat din skuld.

Eftersom det nästan har gått tre år sedan din fadäs så borde den vara på väg bort om den inte är raderad redan. Ring fogden och hör efter.
Jag pratade med dom för bara någon timme sedan.
Har räknat helt fel, var 19 när anmärkningen kom.
Fick den i augusti 2013 vilket betyder att den är borta 2016. Känns som en evighet.
Citera
2014-04-11, 16:47
Medlem
dequelos avatar
Hade en anmärkning som faktiskt försvann nyligen. Spärrad från allting. Kunde inte ens köpa SMS-biljett för tunnelbanan på faktura. Lägenhet är det sådär med. Är det en mindre privatvärd kan du försöka charma. Är det någon av de stora värdarna kan du nästan glömma ett kontrakt. De har så många på kö, så de tar nog nästa på tur utan anmärkning. Men... jag lider med dig. Märker verkligen hur mycket det ställer till med när man väl har det. Som du själv sa, måste till och med köra övertalning för att få tele-abonnemang. Jag fick förskottsbetala internet + TV på 2500 spänn för att de skulle erbjuda mig en deal.
Citera
2014-04-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loffee88
Menar du en kronofogd anmärkning? om du har en kronofogd prick som det är svårt att få en lägenhet men har du betalat av den så tror jag det är lugnt först kommer inkasso med sina fula brev sen typ 1 månad (beror på företag) senare kommer kronofogden med sina fula röda brev(brukar vara det)
Ja, precis.
Betalade så fort jag insåg att jag var hos kronofogden som sagt, så har inga "skulder" utan bara anmärkning men det känns lite hopplöst ändå.
Citera
2014-04-11, 16:55
Medlem
Fast det måste ju ha gått minst 3 månader typ för först får man ju en påminelse på 60 kr (beroende på företaget) sen kmr ju inkasso med sina fula krav på 160 kr extra sen kmr k-fogden med typ 500 kr extra (inte riktigt säcker) se till att ha koll på ekonomin nu när du e vuxen du e fortfarande ung se till att inte göra sånna dumma saker igen internetbanken ftw!

edit: det blir ett jävla par dyra skor i slutändan med bådde förseningsavgiften, inkasso, k-fogden :P man lär sig av sina misstag
Senast redigerad av Loffee88 2014-04-11 kl. 16:58.
Citera
2014-04-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loffee88
Fast det måste ju ha gått minst 3 månader typ för först får man ju en påminelse på 60 kr (beroende på företaget) sen kmr ju inkasso med sina fula krav på 160 kr extra sen kmr k-fogden med typ 500 kr extra (inte riktigt säcker) se till att ha koll på ekonomin nu när du e vuxen du e fortfarande ung se till att inte göra sånna dumma saker igen internetbanken ftw!
haha ja herregud tro mig, om man nu ska försöka se något positivt med detta så är det att jag verkligen lärt mig en enorm jävla läxa!
Citera
2014-04-11, 17:07
Medlem
Always look on the bright side of life bra låt det där :P Du får helt enkelt vänta tills tiden går ut du kan inte oroa dig över det nu när det är helg nu vet du att du inte ska göra om det igen

Det måste vara väldigt fina skor det där asså hoppas du har på dig dem alltid då :P

edit: nu vet du iaf hur det funkar inte alltid lätt vara vuxen med allt ansvar. surt du måste vänta så länge till k-fogden e aldrig bra att hamna på.
Senast redigerad av Loffee88 2014-04-11 kl. 17:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in