2014-04-16, 13:55
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Du kan ju uppenbarligen inte skilja på åsikt och fakta i just detta fall, men nu orkar jag inte tramsa mer.
Jo det kan jag. Jag precis vad som är mina åsikter och precis vad som är fakta. Jag är fullt påläst om såväl platonism och formalism. Av det jag uttrycker mig vet jag vad som är åsikt och vad jag kan styrka med källa.

Citat:
Vill du TRO att schack och matematik bägge är uppfunna av människan så får du jättegärna göra det, det gör nog de flesta idag.
Ja, och jag är en av dessa. Vilket jag har rätt att vara och borde ha rätt att vara utan att genomgå en följd av förolämpningar först.

Citat:
Men du kan aldrig säga att du VET det.
Jo det kan jag säga. Hör och häpna: "Jag vet att det är så." - BengtZz

Citat:
Matematiken vi uppfinner är kanske bara upptäckter.
Ja så kanske det är. Som jag har skrivit många gånger innan så kan man alltid ha fel, oavsett vad man vet. Allt man vet kan vara fel, det måste man vara beredd på att inse.
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Men det kan jag absolut ha fel på, för vi alla har fel ibland. Men det om det, nu till sak.
Citat:
Vi alla har fel ibland, det är så lärande går till.
Citat:
Jag är fullt kapabel att veta vad som är åsikt och vad som är fakta (men som alla människor har jag fel ibland).

Så även om jag är formalist är jag framförallt kritisk rationalist.

En konsekvens av det är att matematiken inte ens är en vetenskap, för den är inte principiellt falsifierbar. Men det är en annan vetenskapsfilosofisk fråga. Även om naturvetenskap står mig varmare om hjärtat så älskar jag nog matematik mer än något annat. Det är ju trots allt en empirisk upptäckt att matematik kan användas för att beskriva universum.
Senast redigerad av BengtZz 2014-04-16 kl. 13:59.
Citera
2014-04-16, 15:49
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Att matematik skulle vara "lika påhittat som schack" är en åsikt, och ingenting som går att "notera".
Det är ganska fascinerande att man kan upptäcka saker i matematik; jag tror alla håller med om att processen är en slags utforskning snarare än ett skapande.

Å andra sidan; vad är det vi utforskar? Grunden för matematik måste alltid vara axiom och definitioner. Så jag ser det som att vi hittat på något; vi vet bara inte vad och det är det vi försöker ta reda på.

Än har jag inte stött på något - i mina ögon - vettigare sätt att se på saken.
Citera
2014-04-16, 16:09
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Å andra sidan; vad är det vi utforskar? Grunden för matematik måste alltid vara axiom och definitioner.
Upptäcker vi alla axiom också? Finns det ett axiom för hur axiom väljs?
Citera
2014-04-16, 16:32
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Upptäcker vi alla axiom också? Finns det ett axiom för hur axiom väljs?
Det jag vet om axiom är att dom är valfria och valet tycks komma från sinnet. Det är skäl nog för att jag ska kalla matematik påhittad.

Hur nya axiom dyker upp i sinnet vet jag inte. Hur vi väljer mellan kända axiom vet jag inte heller. :þ
Citera
2014-04-16, 16:37
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det jag vet om axiom är att dom är valfria och valet tycks komma från sinnet. Det är skäl nog för att jag ska kalla matematik påhittad.
Så känner jag nog också. Kombinationen av axiom avgör om paradoxer finns eller ej. Så fort vi hittar en paradox är kombinationen av axiom falsifierad som teori. Men det kan vi ju inte veta eller bevisa i förväg, i alla fall inte alltid, det kan man däremot bevisa, i alla fall ibland.

Citat:
Hur nya axiom dyker upp i sinnet vet jag inte.
Kreativt är det i vilket fall, eller hur? Kreativt hör ju ihop med skapande, creō eller create.

Citat:
Hur vi väljer mellan kända axiom vet jag inte heller. :þ
Inte jag heller!
Citera
2014-04-16, 17:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:

Hur nya axiom dyker upp i sinnet vet jag inte. Hur vi väljer mellan kända axiom vet jag inte heller. :þ
Axiom antas för att dom verkar naturliga. Exempel:

Noll är ett heltal. Detta verkar naturligt för att ett bord utan apelsiner på det fungerar beräkningsmässigt sätt på samma sätt som ett bord som har X apelsiner på det, dvs. man kan göra samma operationer på det. Lägga till fler apelsiner osv. Bordet slutar inte fungera bara för att det är tomt.

Varje heltal har en efterföljare, som också är ett heltal. Detta verkar naturligt eftersom oavsett hur många apelsiner du har på ett bord kan du lägga till en till, och då kommer det fortfarande att vara ett heltal apelsiner på bordet.

Två olika tal har aldrig samma efterföljare. Verkar naturligt eftersom om du har två bord, ett med tre apelsiner och ett med femton, och lägger till en på varje, kommer resultatet inte att vara att bägge har fyra apelsiner.

Noll är inte efterföljare till något tal. Verkar naturligt. Om du har efterföljaren till tre (dvs. fyra) apelsiner på ett bord, och tar bort en, får du tre. Men du kan inte ta bort en apelsin om du inte har någon.

Om P är en egenskap sådan, att noll har denna egenskap, och närhelst ett tal n har egenskapen P, så har också efterföljaren till n egenskapen P; så har varje tal egenskapen P. Verkar komplicerat. Men tänk efter lite. Om någonting gäller när bordet är tomt, och det fortsätter gälla när du lägger till en apelsin, så kommer det att gälla oavsett hur många du lägger dit.

Ur dessa fem axiom som verkar självklara om man vet hur man lägger en apelsin på ett bord kan all grundläggande aritmetik härledas. Just det här att axiom visserligen inte kan bevisas, men verkar vara en självklar del av hur världen fungerar, är ju det som platonismen anser visa på att matematiken är något vi upptäcker, inte uppfinner.
Citera
2014-04-16, 17:14
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Så känner jag nog också. Kombinationen av axiom avgör om paradoxer finns eller ej. Så fort vi hittar en paradox är kombinationen av axiom falsifierad som teori. Men det kan vi ju inte veta eller bevisa i förväg, i alla fall inte alltid, det kan man däremot bevisa, i alla fall ibland.
Ja, så borde det väl vara.

Fast det slog mig att om man kombinerar ett gäng axiom och det dyker upp något som är en paradox så beror ju det delvis på att "paradox" definieras som det gör. Vilket kanske följer från några andra valfria axiom. :þ

Nåja. Man ska inte göra det onödigt krångligt. :>
Citat:
Kreativt är det i vilket fall, eller hur?
Jo, det håller jag med om.

Disclaimer: Jag vet inte hur kreativitet funkar heller tyvärr.
Citat:
Inte jag heller!
Synd! :c
Citera
2014-04-16, 17:30
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Noll är ett heltal. Detta verkar naturligt för att ett bord utan apelsiner på det fungerar beräkningsmässigt sätt på samma sätt som ett bord som har X apelsiner på det, dvs. man kan göra samma operationer på det. Lägga till fler apelsiner osv. Bordet slutar inte fungera bara för att det är tomt.

Varje heltal har en efterföljare, som också är ett heltal. Detta verkar naturligt eftersom oavsett hur många apelsiner du har på ett bord kan du lägga till en till, och då kommer det fortfarande att vara ett heltal apelsiner på bordet.

Två olika tal har aldrig samma efterföljare. Verkar naturligt eftersom om du har två bord, ett med tre apelsiner och ett med femton, och lägger till en på varje, kommer resultatet inte att vara att bägge har fyra apelsiner.

Noll är inte efterföljare till något tal. Verkar naturligt. Om du har efterföljaren till tre (dvs. fyra) apelsiner på ett bord, och tar bort en, får du tre. Men du kan inte ta bort en apelsin om du inte har någon.

Om P är en egenskap sådan, att noll har denna egenskap, och närhelst ett tal n har egenskapen P, så har också efterföljaren till n egenskapen P; så har varje tal egenskapen P. Verkar komplicerat. Men tänk efter lite. Om någonting gäller när bordet är tomt, och det fortsätter gälla när du lägger till en apelsin, så kommer det att gälla oavsett hur många du lägger dit.

Ur dessa fem axiom som verkar självklara om man vet hur man lägger en apelsin på ett bord kan all grundläggande aritmetik härledas. Just det här att axiom visserligen inte kan bevisas, men verkar vara en självklar del av hur världen fungerar, är ju det som platonismen anser visa på att matematiken är något vi upptäcker, inte uppfinner.
Jag anser inte att matematik är inneboende kopplat till verkligheten på det sätt du utgår från, så dina skäl till axiomen känns helt överflödiga. Köper man det så måste man köpa att verkligheten och matematiken hänger ihop starkare än de gör.

Hur som helst så har jag koll på en hel del axiom. Jag har inget emot dom. Faktum kvarstår att det som följer är en sak, och om vi ändrar axiomen, så följer något annat. Att sen kalla det ena rätt och det andra fel är godtyckligt.
Citera
2014-04-16, 19:32
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Hur förklarar du Euklides parallellaxiom? (parallellpostulatet)

Citat:
IV. Parallellaxiomen (Euklides axiom)
IV. Låt a vara en rät linje och A en punkt som inte ligger på a. I planet genom a och A finns det högst en rät linje genom A som inte skär a.

I sådana fall om du kan ge en förklaring. Hur förklarar du omformuleringen av axiomet som skapar bland annat hyperbolisk geometri?
Citera
2014-04-16, 19:58
Bannlyst
Citat:
Skitbra att du är ärlig. Bland de bättre egenskaperna för kunskap menar jag. Men det kan jag absolut ha fel på, för vi alla har fel ibland. Men det om det, nu till sak.

Håller du med om att 0.3 inte är samma tal som 0.33? Håller du då också med om att 0.333333 inte är samma tal som 0.333333333333333333? Isf borde du se att det är skillnad på 0.333 och 0.333..., där de tre punkterna betyder oändligt många treor.

Nej det är inte oändligt nära 1, det är exakt 1. Eller så kan man se oändligt nära som exakt samma.

Ja enligt dig, men du har fel.

All matematik är bestämd för att gå ihop. Om något inte går ihop så måste vi avbryta hela matematiken. Paradoxer får aldrig skapas.

Notera att matematik är lika påhittat som schack och precis som i brädspel får man inte ha regler som leder till paradoxer, allting måste gå ihop.

Ja kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Intressant, så om det upptäcks någon motsägelse i säg operadteorin så går det ut någon slags larm till alla matematiker världen runt som får avbryta sin verksamhet? Hur är det organiserat?

Att matematik skulle vara "lika påhittat som schack" är en åsikt, och ingenting som går att "notera".
Eftersom du utger dig för att vara gymnasielärare inom matematik så är det kanske nödvändig konsumentupplysning att informera om att det du framför som självklarheter i själva verket är högst omdebatterade åsikter. I ditt tänkta klassrum (om du nu verkligen är gymnasielärare i matematik, något jag tycker verkar otroligt) så är de stackars eleverna alltså helt utlämnade åt dina idiosynkrasier? Eller håller du dig till andragradsekvationerna där och lämnar de matematikfilosofiska spekulationerna till flashback?

Citat:
Ja vi tillåter inte ett system med motsägelser. Inget konstigt med det. Vi kan inte tillåta en axiomatisk teori som säger att 1+1 = 3. Varför har du svårt att förstå detta? Nu börjar jag bli intresserad av ditt intellekt på en psykologisk nivå. Om du nu tror att en matematik tillåts med motsägelser så skulle jag vilja diskutera detta på fler perspektiv än bara matematik.

Nej det är ingen åsikt. Matematik är en filosofi och alla filosofier är skapade av människan, d.v.s. påhitt. Varför är det svårt för dig att förstå det?

Har jag påstått något annat? Eller var insuinuerar du om? Att du inte förstår vad jag talar om betyder bara att du inte förstår. Och det är ju inte mitt fel att du inte förstår vad jag skriver.

Vad får dig att dra slutsatsen att jag handlar likadant här som jag gör i klassrummet?

Som sagt, jag undervisar inte i matematikfilosofi. Det finns ingen sådan kurs i gymnasiet, vilket får mig att undra ännu mer varför du ens började debattera detta. Men det förstår du nog inte själv heller, människan är ju trots allt dum i huvudet, såväl du som jag. Men det är ju inte mitt fel att du har fel.

Var det något mer du ville diskutera när jag ändå har dig på tråden?
Är alla överens om att srinivasa har rätt, eller är det fortfarande någon som tror sig sitta på "facit"?
Citera
2014-04-16, 20:53
Medlem
Känns som att folk här tycker samma sak men ser det från olika håll?
Som jag ser det är matematiken "uppfunnen" på samma sätt som klockan är det. Vi människor uppfann inte tiden, men vi uppfann ett sätt att förhålla oss till den. Samma sak gäller matematiken. Vi uppfann exempelvis inte en triangels förhållande mellan grader och sidor, men vi uppfann metoder att beskriva och hantera dessa förhållanden.
Något som båda sidor kan skriva under på?
Citera
2014-04-16, 21:49
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Känns som att folk här tycker samma sak men ser det från olika håll?
Som jag ser det är matematiken "uppfunnen" på samma sätt som klockan är det. Vi människor uppfann inte tiden, men vi uppfann ett sätt att förhålla oss till den. Samma sak gäller matematiken. Vi uppfann exempelvis inte en triangels förhållande mellan grader och sidor, men vi uppfann metoder att beskriva och hantera dessa förhållanden.
Något som båda sidor kan skriva under på?
Håller med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in