2014-04-16, 13:04
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Som sagt, då återstår ju bara att du är korkad...
Nej nu förolämpar du igen. Jag vill debattera, inte bli förolämpad. Du får ju argumentera för att jag är korkad om du nu påstår det. Men det blir offtopic, så det kan du ta i PM istället.

Du måste ju kunna tycka något om vad jag skriver utan att säga att jag är korkad, mina åsikter är konstiga eller att jag är vrickad. Om du inte kan det så säger det ju mer om dig än om mig.

Vad är det som gör att du inte håller med mig? Du måste väl förstå att platonism inte är en allmängiltig sanning? Eller menar du det?
Citera
2014-04-16, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Nej nu förolämpar du igen. Jag vill debattera, inte bli förolämpad. Du får ju argumentera för att jag är korkad om du nu påstår det. Men det blir offtopic, så det kan du ta i PM istället.

Du måste ju kunna tycka något om vad jag skriver utan att säga att jag är korkad, mina åsikter är konstiga eller att jag är vrickad. Om du inte kan det så säger det ju mer om dig än om mig.

Vad är det som gör att du inte håller med mig?
Du skrev att matematik är SKAPAD av människan, formalism med andra ord. En platonist håller inte med dig. Vem är du att veta vem som har rätt?
Citera
2014-04-16, 13:11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Du skrev att matematik är SKAPAD av människan, formalism med andra ord. En platonist håller inte med dig.
Och en formalist håller inte med en platonism. Vad är problemet? En vänsterpartist håller inte med en moderat.

Citat:
Vem är du att veta vem som har rätt?
Jag har inte sagt vem som har rätt. Varför tror du att jag har sagt det?
Citera
2014-04-16, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Intressant, så om det upptäcks någon motsägelse i säg operadteorin så går det ut någon slags larm till alla matematiker världen runt som får avbryta sin verksamhet? Hur är det organiserat?

Att matematik skulle vara "lika påhittat som schack" är en åsikt, och ingenting som går att "notera".
Eftersom du utger dig för att vara gymnasielärare inom matematik så är det kanske nödvändig konsumentupplysning att informera om att det du framför som självklarheter i själva verket är högst omdebatterade åsikter. I ditt tänkta klassrum (om du nu verkligen är gymnasielärare i matematik, något jag tycker verkar otroligt) så är de stackars eleverna alltså helt utlämnade åt dina idiosynkrasier? Eller håller du dig till andragradsekvationerna där och lämnar de matematikfilosofiska spekulationerna till flashback?

Citat:
Ja vi tillåter inte ett system med motsägelser. Inget konstigt med det. Vi kan inte tillåta en axiomatisk teori som säger att 1+1 = 3. Varför har du svårt att förstå detta? Nu börjar jag bli intresserad av ditt intellekt på en psykologisk nivå. Om du nu tror att en matematik tillåts med motsägelser så skulle jag vilja diskutera detta på fler perspektiv än bara matematik.

Nej det är ingen åsikt. Matematik är en filosofi och alla filosofier är skapade av människan, d.v.s. påhitt. Varför är det svårt för dig att förstå det?

Har jag påstått något annat? Eller var insuinuerar du om? Att du inte förstår vad jag talar om betyder bara att du inte förstår. Och det är ju inte mitt fel att du inte förstår vad jag skriver.

Vad får dig att dra slutsatsen att jag handlar likadant här som jag gör i klassrummet?

Som sagt, jag undervisar inte i matematikfilosofi. Det finns ingen sådan kurs i gymnasiet, vilket får mig att undra ännu mer varför du ens började debattera detta. Men det förstår du nog inte själv heller, människan är ju trots allt dum i huvudet, såväl du som jag. Men det är ju inte mitt fel att du har fel.

Var det något mer du ville diskutera när jag ändå har dig på tråden?
Jag fetade eftersom du verkar ha svårt att minnas det du skrivit.
Citera
2014-04-16, 13:18
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jag fetade eftersom du verkar ha svårt att minnas det du skrivit.
Jag minns vad jag har skrivit. Ser fortfarande inte problemet. Vad är problemet? Debattera nu istället för att citera vad jag skrev. Jag vet vad jag skrev.
Citera
2014-04-16, 13:18
Medlem
Citat:
Du skrev att matematik är SKAPAD av människan, formalism med andra ord. En platonist håller inte med dig. Vem är du att veta vem som har rätt?

Det var ju en väldigt torftig "come back". Det finns väl alltid folk som är oense? Islam och kristendomen är ju något som inte går hand i hand, men ändå anser islam att islam är rätt. Det säger ju ingenting om något.

Dessutom tycker jag du verkar ha väldigt dåligt med argument. Jag håller kanske inte med BengtzZzz men han försöker i alla fall argumentera med fakta och åsikter, du försöker bara trampa ner på hans yrkesroll för något som skrivs på ett anonymt forum.

Du bör lära dig att skilja på en yrkesroll och något personen skriver på ett forum. Bara för att h*n här väljer att skriva något betyder inte att han predikar om det i ett klassrum.
Citera
2014-04-16, 13:21
Bannlyst
Citat:
Jag minns vad jag har skrivit. Ser fortfarande inte problemet. Vad är problemet? Debattera nu istället för att citera vad jag skrev. Jag vet vad jag skrev.
Hur ska jag kunna debattera när du skriver att srinivasa har FEL när han påpekar att matematiken kanske är platonsk, och sedan inte verkar förstå att du skrivit att han har FEL?
Citera
2014-04-16, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det var ju en väldigt torftig "come back". Det finns väl alltid folk som är oense? Islam och kristendomen är ju något som inte går hand i hand, men ändå anser islam att islam är rätt. Det säger ju ingenting om något.

Dessutom tycker jag du verkar ha väldigt dåligt med argument. Jag håller kanske inte med BengtzZzz men han försöker i alla fall argumentera med fakta och åsikter, du försöker bara trampa ner på hans yrkesroll för något som skrivs på ett anonymt forum.

Du bör lära dig att skilja på en yrkesroll och något personen skriver på ett forum. Bara för att h*n här väljer att skriva något betyder inte att han predikar om det i ett klassrum.
Jag försöker absolut inte trampa på hans yrkesroll!
Citera
2014-04-16, 13:27
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Hur ska jag kunna debattera när du skriver att srinivasa har FEL när han påpekar att matematiken kanske är platonsk, och sedan inte verkar förstå att du skrivit att han har FEL?
Du kan ju inte fråga mig hur du skall debattera. Jag är inte din debattcoach utan snarare din debattmotståndare. Jag menar fortfarande att han har fel eftersom jag är av en annan åsikt.

Jag kan däremot säga hur du inte skall debattera och det är t.ex. användandet av yttranden som säger att jag är korkad och vrickad. Det är ganska dåliga argument för debatt, det tror jag du själv inser också.

Debattera för att matematiken är platonsk då om du nu vill det. Jag vet inte vad du vill debattera om ens, jag vet bara att du började med att säga att jag inte kan skilja på åsikt och fakta, vilket jag menar att jag kan. Så debattera det du nu vill debattera, jag vet inte vad du vill debattera om. Men om du nu vill debattera för att matematiken är platonsk så gör det för all del. Jag debatterar mer än gärna, det är faktiskt därför jag vistas på flashback.
Citera
2014-04-16, 13:28
Medlem
Citat:
Jag försöker absolut inte trampa på hans yrkesroll!

Skojar du eller? Fem inlägg i rad har du mer eller mindre spytt galla på att han inte bör vara lärare. För helvete.

Citat:
Ok, är du lika hånfull mot dina elever? Detta är ju ganska relevant för tråden, eftersom den handlar om varför folk inte lär sig matte.
Citat:
Så du hånar dom i smyg, du ser ner på dom men du visar det inte?
Citat:
Jag tycker bara det är konstigt att en lärare resonerar som du, jag menar du har väl hört talas om platonism?

Jag tycker detta verkar relativt konstigt att säga. Det du insinuerar är ju att Bengan inte klarar lärarrollen när du skriver detta. Varför skulle du annars försöka trycka ner han som lärare, istället för medlemmen bengtzzz?

Det finns ju inget som pekar på att h*n skrattar åt eleverna bakåt deras rygg, så vad försöker du komma fram till med denna kommentaren?
Citera
2014-04-16, 13:32
Bannlyst
Citat:
Du kan ju inte fråga mig hur du skall debattera. Jag är inte din debattcoach utan snarare din debattmotståndare. Jag menar fortfarande att han har fel eftersom jag är av en annan åsikt.

Jag kan däremot säga hur du inte skall debattera och det är att säga att jag är korkad och vrickad. Det är ganska dåliga argument för debatt, det tror jag du själv inser också.

Debattera för att matematiken är platonsk då om du nu vill det. Jag vet inte vad du vill debattera om ens, jag vet bara att du började med att säga att jag inte kan skilja på åsikt och fakta, vilket jag menar att jag kan. Så debattera det du nu vill debattera, jag vet inte vad du vill debattera om. Men om du nu vill debattera för att matematiken är platonsk så gör det för all del. Jag debatterar mer än gärna, det är faktiskt därför jag vistas på flashback.
Du kan ju uppenbarligen inte skilja på åsikt och fakta i just detta fall, men nu orkar jag inte tramsa mer. Vill du TRO att schack och matematik bägge är uppfunna av människan så får du jättegärna göra det, det gör nog de flesta idag. Men du kan aldrig säga att du VET det. Matematiken vi uppfinner är kanske bara upptäckter.
Citera
2014-04-16, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Skojar du eller? Fem inlägg i rad har du mer eller mindre spytt galla på att han inte bör vara lärare. För helvete.

Jag tycker detta verkar relativt konstigt att säga. Det du insinuerar är ju att Bengan inte klarar lärarrollen när du skriver detta. Varför skulle du annars försöka trycka ner han som lärare, istället för medlemmen bengtzzz?

Det finns ju inget som pekar på att h*n skrattar åt eleverna bakåt deras rygg, så vad försöker du komma fram till med denna kommentaren?
Ok då, jag missförstod, jag läste att jag försökte trampa på lärarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in