2014-04-11, 10:22
Medlem
cqs avatar
Ser nästan dagligen nyhetsartiklar om folk som blivit bedragna på bland annat Tradera och Blocket.
Vanligtvis är det en person som fört över pengar till en bedragares konto och sedan inte fått någon produkt.
Längre ner i artiklarna kommenterar ofta en polis att de fått in flera anmälningar mot samma person, men att det är svårt att komma åt dessa personer.

Är det verkligen så svårt att stoppa dessa?
Vad är det som gör att det tar så lång tid, alternativt att inget händer?
Känns relativt riskfritt så länge det inte rör sig om allt för stora belopp.
Citera
2014-04-11, 10:35
Bannlyst
Blev lurad för ett halvår sedan, en kille sålde en iPad, jag betalade, han levererade inte. Har undersökts under hela denna tid...
Citera
2014-04-11, 10:42
Medlem
Ja det kostar väl tiotusentalskronor att reda ut dessa saker på små skitsummor.

Jag handlar inte längre på blocket iallafall, men på tradera så kan man se vad säljare tidigare sålt och bilda sig en egen uppfattning.
Citera
2014-04-11, 10:56
Medlem
SkepticalHippos avatar
Blocket borde verkligen utveckla en betygstjänst där det styrs mot personnummer/org.nr. Självklart kan man kringgå det om man lyckas få med några fler på sina scammar men det behövs i så fall ett nytt personnummer varje gång och det borde ställa till det för storscammarna.

I alla fall, OnT:

1. Polisen har för lite resurser.

2. Polisen har för dåliga datorkunskaper. Alla brott som utförs mot privatperson via dator är lågprioriterade och jag kan inte annat än anta att de flesta på de lokala polisstationerna saknar kunskap.

3. Polisen verkar samarbeta dåligt mellan länen, det verkar ta lång tid innan de ser att personen faktiskt bedragit för stora belopp men ganska små summor åt gången.
Citera
2014-04-11, 11:44
Medlem
santos_devilles avatar
Blev blåst på 3000 spänn av en jävla snorunge på Tradera. Ett kamera objektiv.
Men efter lite efterforskningar hittade jag en gammal Facebook profil av killen, han hade typ 20 vänner var av en hade samma efternamn.

Jag kollade upp personen och det visade sig vara en storesyster.
Jag skickade ett pm till tjejen och skrev ungefär "hej din lillebror Anders har blåst mig på 3000kr och har slutat svara i telefon på två veckor. Om din lillebror inte vill hamna i problem utanför polisen så ringer han mig inom en vecka sedan kommer jag till Uppsala och letar rätt på honom"

Han ringde dagen efter och förde över 2000kr dagen efter och en 1000 en vecka efter.

Horunge
Citera
2014-04-11, 21:34
Medlem
anre24s avatar
Finns flera sätta att komma undan, smarta bedragare använder "exit points" t ex penningförmedlare som Btcx, Trustly Group AB mm.
Citera
2014-10-18, 18:23
Medlem
Tror jag blev blåst på Blocket "köpes"

Har dock via mail headern fått reda på hans IP samt telefonnummer som i hemlighet skickats ut i headern

Telefonnumret fanns med på en söktjänst för iphone/androids och stog på hans namn som han även skrivit i mailet att han har

Via en annan tjänst hitta jag ungefärlig position på vart han bor.

Har även hans bankkonto hos Swedbank

Vad kan jag göra nu? Ska man ringa och spela in samtalet och säga som det är eller vad gör man mot en sådan individ för att få igen pengarna
Citera
2014-10-18, 20:53
Medlem
miikoss avatar
Handlar främst om att det är svårt att bevisa uppsåt till bedrägeri.

Det är inte olagligt att lägga upp en annons och sedan få problem med att skicka varan. Plus att varan anses vara överlämnad när den är inlämnad till en transportör, om det är köplagen som gäller vid affären.

Men generellt så ökar chansen för åtal om det är flera ärenden mot samma person.
Senast redigerad av miikos 2014-10-18 kl. 20:59.
Citera
2014-10-18, 20:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddingtonbear
Tror jag blev blåst på Blocket "köpes"

Har dock via mail headern fått reda på hans IP samt telefonnummer som i hemlighet skickats ut i headern

Telefonnumret fanns med på en söktjänst för iphone/androids och stog på hans namn som han även skrivit i mailet att han har

Via en annan tjänst hitta jag ungefärlig position på vart han bor.

Har även hans bankkonto hos Swedbank

Vad kan jag göra nu? Ska man ringa och spela in samtalet och säga som det är eller vad gör man mot en sådan individ för att få igen pengarna

Menar du säljes-annons? För vid köpes så är det väl en sak som man har.

Börja med att reklamera köpet till säljaren. Fungerar inte det, så kan man göra en polisanmälan om man misstänker bedrägeri.

Ett tips är i framtida affärer att använda en betaltjänstleverantör som erbjuder säkrare betalningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in