2014-04-11, 09:05
Medlem
CFA.Nilssons avatar
Ofta när man läser på Flashback om invandrare och brott och deras överrepresentation stöter man på meningar som "Herr Ullenhagen är välkommen att besöka en av landets fångvårdsanstalter och själv se att utlänningar är i majoritet" eller "fängelsedirektör X uppskattar att omkring 70% av de intagna är muslimer"

Jag tvivlar inte invandrarna är kraftigt överrepresenterade i svenska fängelser men finns det någon möjlighet att faktiskt besöka någon kriminalvårdsanstalt för att se det med egna ögon? Och om man kan det är det då endast möjligt att besöka en specifik intagen eller kan man få en "guidad rundtur" på fängelset?
Citera
2014-04-11, 09:21
Medlem
charliiees avatar
Skulle inte tro att det är så enkelt att bara åka och besöka, det har väl mycket att göra med att de får inte uppge vilka som sitter på anstalten och att obehöriga eller folk med fel anledning ska komma dit. Ringer man till en anstalt får de inte bekräfta om personen du efterfrågar ens är där. En familjemedlem sitter inne och om vi vill att han ska ringa hem ringer vi till anstalten som då säger "Om han befinner sig här ska jag säga till honom att ringa". Även om man uppger personnummer och namn så får de inte bekräfta att personen befinner sig på anstalten.

Enklast är ju att besöka en intagen. Sen beroende på vad för anstalt skiftar det ju, öppen klass 3 som vi har varit och besökt rör de intagna sig hur de vill inom området, då är det ju enkelt att gå omkring och se vad för folk där är.
Citera
2014-04-11, 09:43
Medlem
mittfosterlands avatar
Hur det ser ut på fängelser är nog en återspegling i hur samhället ser ut, då menar jag hur den sociala och ekonomiska segregationen är ute i landet. De som har det allra svårast är mer benägen att begå brott (oberoende av etnicitet) Det är fler med invandrarbakgrund som lever i fattigdom än det är infödda svenskar i samma situation. Hög fattigdom lika med högre kriminalitet

https://www.fria.nu/artikel/3681
Citera
2014-04-11, 09:59
Medlem
Gorthaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittfosterland
Hur det ser ut på fängelser är nog en återspegling i hur samhället ser ut, då menar jag hur den sociala och ekonomiska segregationen är ute i landet. De som har det allra svårast är mer benägen att begå brott (oberoende av etnicitet) Det är fler med invandrarbakgrund som lever i fattigdom än det är infödda svenskar i samma situation. Hög fattigdom lika med högre kriminalitet

https://www.fria.nu/artikel/3681

Ot men individens egna ansvar väger alltid tyngst . Inte direkt så att fattigdomen är dråpande om man jämför med resten av världen, i Sverige måste du inte bli biff Krim för att tjäna pengar och leva ett drägligt liv.

Du kan inte bara besöka en anstalt nej, mycket sekretess runt intagna osv.
Citera
2014-04-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFA.Nilsson
Ofta när man läser på Flashback om invandrare och brott och deras överrepresentation stöter man på meningar som "Herr Ullenhagen är välkommen att besöka en av landets fångvårdsanstalter och själv se att utlänningar är i majoritet" eller "fängelsedirektör X uppskattar att omkring 70% av de intagna är muslimer"

Jag tvivlar inte invandrarna är kraftigt överrepresenterade i svenska fängelser men finns det någon möjlighet att faktiskt besöka någon kriminalvårdsanstalt för att se det med egna ögon? Och om man kan det är det då endast möjligt att besöka en specifik intagen eller kan man få en "guidad rundtur" på fängelset?

Ja. Gå med i Röda Korset och anmäl ditt intresse att stötta internerna på anstalterna.
Efter godkänd säkerhetskontroll kommer du få tillstånd att följa med röda korsets grupp till anstalten och upp på avdelningen. Kaffe och fika med pratstunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in