2014-04-11, 08:47
Medlem
Steppies avatar
En journalist kom till vår skola för ett tag sen, för att vi elever hade gjort nya uppfinningar som en del av skolarbetet. Han knäppte kort på några av oss, sedan tog han ut min grupp, för att fråga några frågor samtidigt som han filmade. Två dagar senare ligger filmen ute på tidningens hemsida. Jag har ej gett honom mitt godkännande att lägga ut videon på nätet, när han filmade oss så trodde jag det var för att lättare komma ihåg vad vi sa, att lättare ta anteckningar helt enkelt. Men så var det ju inte.
Jag har pratat med mina 2 andra kompisar som är med i videon, en bryr sig inte, medans den andra blev förbannad, och skrek på mig. Hon tycker inte videon skulle tas ned. (Men det var för att på videon låter det som att allt var hennes idé)

Jag vill att videon ska tas ned, för jag mår sjukt dåligt över den, borde jag polisanmäla journalisten? Kommer det hjälpa? Eller vad ska jag göra? Jag gav ju inte honom min tillåtelse till att publicera den, så jag borde väl kunna polisanmäla honom?

Tacksam för svar
Citera
2014-04-11, 08:51
Medlem
elliezs avatar
Tyvärr kommer nog en polisanmälan inte leda någonstans
Citera
2014-04-11, 08:55
Medlem
Steppies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliez
Tyvärr kommer nog en polisanmälan inte leda någonstans

Det är det jag är rädd för, men just den där journalisten är känd för att skriva fel i artiklar och göra liknande misstag. Jag tycker han borde få sparken om han inte kan bättra sig. Men vad skulle jag kunna göra för att videon ska tas ned då? Några förslag?
Citera
2014-04-11, 09:08
Medlem
elliezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppie
Det är det jag är rädd för, men just den där journalisten är känd för att skriva fel i artiklar och göra liknande misstag. Jag tycker han borde få sparken om han inte kan bättra sig. Men vad skulle jag kunna göra för att videon ska tas ned då? Några förslag?

Kontakta sidan där det är upplagt. Prova först att kontakta journalisten, tar inte han bort den så kontaktar du hans chef.
Citera
2014-04-11, 09:08
Medlem
Citat:

Om sakfel, misstag i artiklar eller överdrivna/pinsamma vinklingar eller direkta lagbrott skulle leda till sparken så finns det stor risk att den samlade journalistkåren i Svea Rike skulle få besöka arbetsförmedlingen.

Har jag förstått dig rätt nu, du har inte pratat med honom om saken? Ta det med tidningens redaktion istället.
Citera
2014-04-11, 09:37
Medlem
Be honom vänligen ta bort den. Funkar inte det får du väl kontakta honom igen och påskina att blivit utsatt för hot efteråt, eller nåt. Typ tjejen som berättade som ville sno åt sig äran.
Senast redigerad av Ohnae 2014-04-11 kl. 09:38. Anledning: morgon
Citera
2014-04-11, 09:56
Medlem
Steppies avatar
jag har kontaktat tidningen om det, men inget har hänt.
Citera
2014-04-11, 12:08
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
En journalist kom till vår skola för ett tag sen, för att vi elever hade gjort nya uppfinningar som en del av skolarbetet. Han knäppte kort på några av oss, sedan tog han ut min grupp, för att fråga några frågor samtidigt som han filmade. Två dagar senare ligger filmen ute på tidningens hemsida. Jag har ej gett honom mitt godkännande att lägga ut videon på nätet, när han filmade oss så trodde jag det var för att lättare komma ihåg vad vi sa, att lättare ta anteckningar helt enkelt. Men så var det ju inte.
Jag har pratat med mina 2 andra kompisar som är med i videon, en bryr sig inte, medans den andra blev förbannad, och skrek på mig. Hon tycker inte videon skulle tas ned. (Men det var för att på videon låter det som att allt var hennes idé)

Jag vill att videon ska tas ned, för jag mår sjukt dåligt över den, borde jag polisanmäla journalisten? Kommer det hjälpa? Eller vad ska jag göra? Jag gav ju inte honom min tillåtelse till att publicera den, så jag borde väl kunna polisanmäla honom?

Tacksam för svar

Du vet det är 18 års gräns här...?

Han behöver inte ditt medgivande. Kontakta honom direkt och be honom ta ner den. Säg som det är. Vill han inte ta ner den så lär dig av detta i framtiden. Off the record finns inte och tänk på vad du ställer upp i för intervjuer.

Polisanmäla... Känner du dig kränkt?
Citera
2014-04-12, 10:13
Medlem
Steppies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Du vet det är 18 års gräns här...?

Han behöver inte ditt medgivande. Kontakta honom direkt och be honom ta ner den. Säg som det är. Vill han inte ta ner den så lär dig av detta i framtiden. Off the record finns inte och tänk på vad du ställer upp i för intervjuer.

Polisanmäla... Känner du dig kränkt?

Jag jag vet att de är 18års gräns, jag går andra året på teknikprogrammet och år född i januari, så jag är 18, (född 1996).
När han ställde frågor till oss och filmade trodde jag inte det skulle komma ut på hemsidan, för han filmade med en iPhone 4, och när han filmade oss filmade han en gång på våra ansikten, resten av videon såg man bara våra bröstkorgar, det bil säga våra bröst. Så ja jag känner mig kränkt. Han kunde iallafall ha frågat om han fick lägga upp den, men det gjorde han inte.
Citera
2014-04-15, 19:40
Medlem
Citat:
jag har kontaktat tidningen om det, men inget har hänt.

Jag hoppas du lärt dig att inte prata med journalister i fortsättningen.
Svara inte ens om de brinner och frågar efter vägen till närmsta vattendrag. Dölj ansiktet och gå därifrån bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in