2014-04-10, 21:27
Medlem
Håller på att skriva en uppsats om superhjältar och behöver källor. Vet ni om det finns någon sida där serietidningar har lagts upp på nätet? Jag vill alltså inte ha källor av information som skrivits direkt på nätet utan serietidningarna måste ha funnits i trycka källor/litteratur innan de lagts upp på nätet. Exempelvis "The Transformers. #1(1984)-80(1991). Marvel Comics"

Tackam för hjälp!
Citera
2014-04-10, 22:08
Medlem
Saltkattens avatar
Kul. Berätta gärna mer om uppsatsen. Vilket ämne ska du skriva den i? Handlar det om amerikansk eller svensk utgivning? Om jag inte missförstår dig helt vill du helt enkelt ha tag på en databas med information om utgivna serietidningar? Typ Overstreet i webbformat? Det finns väl flera amerikanska även på nätet tror jag, kanske även i app-format?
Citera
2014-04-10, 22:38
Moderator
Popesizes avatar
Enklast är väl i såna fall att försöka hitta pålitliga torrenter, tror jag.

Sen finns det många databaser med tydliga referenser till vilken tidning och vilket nummer vissa händelser finns med i. Skulle rekommendera att du även använder sådana för att precisera vad du letar efter.
Citera
2014-04-11, 00:22
Medlem
Vi fick uppgiften i svenska och fick välja mellan olika ämnen att skriva om som skulle vara inom litteratur området och jag valde superhjältar med frågeställningen "Vad skiljer sig mellan superhjältarna".
Jag har planerat att använda mig av följande superhjältar, superman, robin hood, batman och thor.
Ifall det är amerikansk eller svensk utgivning spelar ingen roll bara jag har källa på vad superhjältarna gör som visar att de är superhjältar och hur de blev det så att jag kan jämföra och dra slutsatser.

Ja, en databas med serietidningar som jag kan söka på specifika hjältar att välja mellan vore perfekt men vet inte direkt vad man ska söka på för att hitta såna databaser. Antar att Overstreet innehåller massor av superhjältar i en bok/tidning och den skulle gå att använda men en kort sökning på google så kostar det. :/

Vad menar du med torrenter? För mig har det bara en betydelse och det är nedladdning som med filmer om det nu är vad du syftar på.
Citera
2014-04-11, 00:34
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CynicAce
Vi fick uppgiften i svenska och fick välja mellan olika ämnen att skriva om som skulle vara inom litteratur området och jag valde superhjältar med frågeställningen "Vad skiljer sig mellan superhjältarna".
Jag har planerat att använda mig av följande superhjältar, superman, robin hood, batman och thor.
Ifall det är amerikansk eller svensk utgivning spelar ingen roll bara jag har källa på vad superhjältarna gör som visar att de är superhjältar och hur de blev det så att jag kan jämföra och dra slutsatser.

Ja, en databas med serietidningar som jag kan söka på specifika hjältar att välja mellan vore perfekt men vet inte direkt vad man ska söka på för att hitta såna databaser. Antar att Overstreet innehåller massor av superhjältar i en bok/tidning och den skulle gå att använda men en kort sökning på google så kostar det. :/

Vad menar du med torrenter? För mig har det bara en betydelse och det är nedladdning som med filmer om det nu är vad du syftar på.
Yup, det är det jag menar. En del lägger även ut serier som PDF- eller CBR-filer, och då kan du hitta det mesta på diverse fildelarsajter. (Jag kan berätta om det, men inte länka)
En bra databas för serier, som jag brukar använda när jag är ute efter ett speciellt nummer, eller storyarc, är http://www.comicvine.com/ -överlag en bra seriesida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in