2014-04-10, 20:02
Medlem
Kirurger framstår som väldigt intelligenta och tekniskt(praktiskt) kunniga. Vad skulle ni säga krävs för att bli kirurg?

Vilka egenskaper behöver man? Kan vem som helst bli det om man ger sig fan på det eller krävs begåvning/talang?

Det är trots allt ett yrke med extremt stort ansvar. Man bli liksom sjukhusets överhuvud, du bli gud nästan då du leker med folks liv.

Jag drar mig till det för att jag älskar makten och vill att andra ser upp till mig på ett sätt som är omöjligt annars. Jag har inga problem med blodet osv..

Sedan undrar jag även hur ni tror att yrket ändrar ens psyke med tiden, på vilket sätt? Hur blir man som person efter ett tag i yrket?
Citera
2014-04-10, 20:35
Medlem
provocative77s avatar
Efter ett tag blir man mkt ödmjuk.
Men kungarna är de duktiga medicinarna. En kirurg behöver bara kunna skära o sy på rätt ställen.
Kirurg/läkare kan vem som helst bli. Men du måste ha bra betyg för att ens få börja plugga. Sedan kommer nästa krux. Du ska klara av studierna med.
Citera
2014-04-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Kirurger framstår som väldigt intelligenta och tekniskt(praktiskt) kunniga. Vad skulle ni säga krävs för att bli kirurg?

Vilka egenskaper behöver man? Kan vem som helst bli det om man ger sig fan på det eller krävs begåvning/talang?

Det är trots allt ett yrke med extremt stort ansvar. Man bli liksom sjukhusets överhuvud, du bli gud nästan då du leker med folks liv.

Jag drar mig till det för att jag älskar makten och vill att andra ser upp till mig på ett sätt som är omöjligt annars. Jag har inga problem med blodet osv..

Sedan undrar jag även hur ni tror att yrket ändrar ens psyke med tiden, på vilket sätt? Hur blir man som person efter ett tag i yrket?

1.Kirurger kanske var"Kung" 1960 , ingen idag ser någon kirurg som det -ett teamwork där kirurgen är rörmockaren som behöver en elare och en bra snickare för att allt ska fungera. "Överhuvud " tillåt mig småle. Du har sett för mycket på amerikanska sjukhusprogram.

2.Utbildningen-11 terminer före vidareutbildning, pallar du det? Blod är ingenting -det är mer press o stress och förmåga att hålla huvudet kallt i akuta situationer. Inte att undra över om man ser bra ut..eller vilka som ser upp till en.

3.Det finns yrken med lika stort ansvar inom hela vårdsektorn-från att vara personliga assistent ,till barnmorska ,narkos syrra eller kirurg.

4. Nej inte vem som helst kan bli det, förutom ödmjukhet och det som står ovan krävs handlag, snabb tankeförmåga och uthållighet. Man har ett ansvar för andras liv , men det delas av många andra samtidigt. Dessutom lämnar man patienten efter op och eftervården är det som avgör ofta om de överlever eller inte .Inte minst tydligt i fallet Christina som nyss gick på TV-se annan tråd.

5.De flesta mognar som alla andra människor gör.
Citera
2014-04-10, 21:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Av de två vänner jag har som studerar och studerat till läkare är min uppfattning att disciplin, envishet och viss läshuvud är vad som krävs åren igenom utbildningen. Själv hade jag främst inte orkat ( dvs disciplin) mig igenom det.

Att komma in kan ju lösas med hjälp av danska, polska, ungerska, rumänska studier...

Tänker alltså bara på vägen till att ens påbörja kirurgi-st.
Citera
2014-04-11, 12:37
Medlem
C-3POs avatar
Jag tillhör de som har begagnat mig av kirurgers yrkeskunskaper och min erfarenhet är att åtminstone thoraxkirurger verkade spela i elitserien, både enligt övrig personal och enligt sig själva. Som andra har nämnt så är det en lång väg dit och det krävs hårda studier. Att inte vara darrhänt är nog också en bra egenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag är övertygad om att det finns viktigare saker för dig att fundera på än ditt framtida yrke...
Klockrent!
Citera
2014-04-11, 13:38
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Om du fragar kirurger sa tror jag inte de kommer beskriva sitt yrke som att de "leker med folks liv"
Citera
2014-04-11, 14:12
Medlem
Benziinas avatar
Vilka egenskaper som krävs? Jag kan svara!

Personlighetsstörning.

Det är rätt många kirurger som verkar ha det. Speciellt bland de äldre som har gått den berömda gamla skolan, men finns en och annan knäppskalle bland de yngre med. Tack och lov så håller tiden på att förändra detta men det tar tid.

Javisst. Det finns vettiga typer också. Ibland.
Citera
2014-04-11, 15:44
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Vilka egenskaper som krävs? Jag kan svara!

Personlighetsstörning.

Det är rätt många kirurger som verkar ha det. Speciellt bland de äldre som har gått den berömda gamla skolan, men finns en och annan knäppskalle bland de yngre med. Tack och lov så håller tiden på att förändra detta men det tar tid.

Javisst. Det finns vettiga typer också. Ibland.
De kan vara hur knäppa som helst bara de är yrkesskickliga. Så länge man är sövd går det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in