Citat:
Ursprungligen postat av
sinnparne
Kirurger framstår som väldigt intelligenta och tekniskt(praktiskt) kunniga. Vad skulle ni säga krävs för att bli kirurg?
Vilka egenskaper behöver man? Kan vem som helst bli det om man ger sig fan på det eller krävs begåvning/talang?
Det är trots allt ett yrke med extremt stort ansvar. Man bli liksom sjukhusets överhuvud, du bli gud nästan då du leker med folks liv.
Jag drar mig till det för att jag älskar makten och vill att andra ser upp till mig på ett sätt som är omöjligt annars. Jag har inga problem med blodet osv..
Sedan undrar jag även hur ni tror att yrket ändrar ens psyke med tiden, på vilket sätt? Hur blir man som person efter ett tag i yrket?
1.Kirurger kanske var"Kung" 1960 , ingen idag ser någon kirurg som det -ett teamwork där kirurgen är rörmockaren som behöver en elare och en bra snickare för att allt ska fungera. "Överhuvud " tillåt mig småle. Du har sett för mycket på amerikanska sjukhusprogram.
2.Utbildningen-11 terminer före vidareutbildning, pallar du det? Blod är ingenting -det är mer press o stress och förmåga att hålla huvudet kallt i akuta situationer. Inte att undra över om man ser bra ut..eller vilka som ser upp till en.
3.Det finns yrken med lika stort ansvar inom hela vårdsektorn-från att vara personliga assistent ,till barnmorska ,narkos syrra eller kirurg.
4. Nej inte vem som helst kan bli det, förutom ödmjukhet och det som står ovan krävs handlag, snabb tankeförmåga och uthållighet. Man har ett ansvar för andras liv , men det delas av många andra samtidigt. Dessutom lämnar man patienten efter op och eftervården är det som avgör ofta om de överlever eller inte .Inte minst tydligt i fallet Christina som nyss gick på TV-se annan tråd.
5.De flesta mognar som alla andra människor gör.