Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-08-12, 14:16
Bannlyst
Hej

Mamma ska iväg ett par dagar och jag får fixa maten själv. Troligen blir det väl ett och annat besök hos Tatti, men mammas potatismos klarar jag mig inte utan.

Mamma är klurig, hon har sparat fjolårspotatisen i källaren, så det alltid går att fixa färskt hemmagjort mos. Hennes mos är otroligt gott, mycket smör, lite vitpeppar, aromat och en tesked florsocker och muskot.

Nu undrar jag om det går att frysa moset i portionsförpackningar?
Citera
2005-08-12, 14:36
Medlem
Chigarans avatar
Ja det borde gå. Men när du värmer på det sen, lägg till lite extra vätska, men bara lite(!), för att få bättre konsistens på moset
Citera
2005-08-12, 14:43
Medlem
god mats avatar
Conny, jag tycker du verkar händig och företagsam, kan du inte be mamma lära dig hur man gör innan hon reser bort?

Om det inte är ett alternativ så borde det ju räcka med att ställa en stor kastrull mos i kylen, eftersom det bara rör sig om några dar. Sänk kyltemperaturen om nödvändigt och tillsätt smöret först vid servering. Sen kan du ju spara pizzeriabesöken tills moset tar slut eller börjar smaka sämre.
Citera
2005-08-12, 14:43
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My little Conny
Hej

Mamma ska iväg ett par dagar och jag får fixa maten själv. Troligen blir det väl ett och annat besök hos Tatti, men mammas potatismos klarar jag mig inte utan.

Mamma är klurig, hon har sparat fjolårspotatisen i källaren, så det alltid går att fixa färskt hemmagjort mos. Hennes mos är otroligt gott, mycket smör, lite vitpeppar, aromat och en tesked florsocker och muskot.

Nu undrar jag om det går att frysa moset i portionsförpackningar?

Jag tycker att potatismos bli lite grynigt när man tinar det efter frysning. Kanske behöver det vispas upp ordentligt och att man tillsätter lite mer mjölk, som Chigaran skriver ovan, för att det ska bli riktigt smakligt igen.

Florsocker i potatismos, är det verkligen gott?
Citera
2005-08-12, 17:14
Medlem
nyblads avatar
Frysa potaismos...
Alldrig hört något liknaknde och har ändå jobbat i kök 4 år + 3 år kockskola

Klart det går men det blir ju självklart av sämre kvalitet efteråt bättre ha det i kylen några dagar :P
Citera
2005-08-12, 18:41
Bannlyst
Hej igen!

Du kan ju alltid göra potatisbullar av potatismoset. Annars kan du köpa färdiggjorda potatisbullar från McCain på Willys. MUMS!
Citera
2005-08-12, 22:24
Medlem
Mina kamrater och jag har diskuterat det dära om att frysa potatis och potatismos ganska länge. Ibland köper vi färdiga rätter till lunchen och när det är mycket i portionerna så brukar vi dela på dom. När vi sen tar fram dom frysta portionerna så och värmer dom i ugnen eller micron så ibland är potatisen helt grynig eller vattnig och moset likadant. När det är ris eller pasta så är det aldrig dom problemen. Därför så har vi konstaterat att det måste bero på vilken potatissort som har använts. Fler funderingar?
Citera
2005-08-12, 22:37
Bannlyst
Har raderat en del off-topic inlagg, fragan star i rubriken, stick to that...

/ Moderator...
Citera
2005-08-12, 22:50
Medlem
Chigarans avatar
Hur gick det med moset Conny? Har du fått några bra tips?
Citera
2005-08-13, 00:01
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Florsocker i potatismos, är det verkligen gott?
Jag har alltid socker i moset(samma gäller stekt potatis)
Citera
2005-08-13, 00:47
Medlem
volvo 240s avatar
Du måste ha i nån form av vätska, annars blir det bara äckligt. Förslagsvis mjölk
Citera
2005-08-13, 01:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Conny, jag tycker du verkar händig och företagsam, kan du inte be mamma lära dig hur man gör innan hon reser bort?

Om det inte är ett alternativ så borde det ju räcka med att ställa en stor kastrull mos i kylen, eftersom det bara rör sig om några dar. Sänk kyltemperaturen om nödvändigt och tillsätt smöret först vid servering. Sen kan du ju spara pizzeriabesöken tills moset tar slut eller börjar smaka sämre.

Potatismos är för känsligt så man bör inte ha den i kylen flera dagar. Potatismos och kokt ris är typexempel på mat som förstörs efter en dag i kylen och som man lätt blir magsjuk av. Så frysning är det enda vettiga alternativet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in