2014-04-10, 13:31
Medlem
Hej

Till høsten kommer jag førmodligen børja studera i Trollhættan.
Jag har jobbat ett tag och har nu sparat ihop tillræckligt før att køpa en bostadsrætt.
Men min fråga ær: Ær det vært att køpa en bostadsrætt?

Har kollat på studentboende och dem ligger på ca 4 000 kr/månaden i hyra medans det flesta bostadsrætter ligger på ungefær samma pris. Dæremot får jag lite større bostadsyta om jag køper en bostadsrætt men tjænar jag mycket på de annars? Eller skulle jag tjæna mer på att slippa ta studielån? CSN lånet har ju ændå så låg rænta.. Eller kan jag gøra något annat med pengarna?
Kommer ju kunna køpa bostadsrætten rakt av før dem ligger ca runt 200 000kr~ +/-

Min sparade summa ær 200 000 - 250 000 kr
Ska studera i 3-5 år. Ej bestæmt ænnu!
Citera
2014-04-10, 14:10
Medlem
köp!

har du ju ändå gjort en investering i ngt. så skulle allt av ngn anledning skita sig, så kan du alltid sälja lägenheten.
Citera
2014-04-10, 14:32
Medlem
1235oops4567s avatar
Jag hänger inte med riktigt. Det är samma hyra (4K) för både BR och HR, men med BR får du större bostadsyta? Räknar du in ränta och amortering i detta 4K för BR och räknar enbart hyran för HR? Samt, om BR kostar 4K i hyra men för större bostadsyta så är det ju ändå inte en rimlig jämförelse (räkna pris per kvadratmeter). Vanligtvis är det billigare med BR även om man räknar in räntan du betalar plus en viss mindre amortering, nu slipper ju du både ränta och amortering så då kan BR omöjligt kosta lika mycket som HR per kvadratmeter.

Oavsett, googla lite om prisuppgång/nedgång på bostadsmarknaden i Trollhättan, går den upp och ner som i övriga landet (eller som övriga mindre orter) så får du någon form av kalkyl för om din BR kommer att vara värd mer efter de fem år som du studerat eller om du kan utgå ifrån att den har sjunkit i värde vid då. Kolla tio år bakåt i tiden, och jämför med andra likvärdiga regioner, och gör sedan en kalkyl baserad på förväntningar. Kan du rimligtvis förvänta dig att din eventuella BR har ökat i värde efter fem år har gått så är det givetvis värt det, det kanske äter upp den ränta du betalar för CSN genom hela studieperioden, och eventuellt till och med lämnar ett plus i plånboken totalt.
Citera
2014-04-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1235oops4567
Jag hänger inte med riktigt. Det är samma hyra (4K) för både BR och HR, men med BR får du större bostadsyta? Räknar du in ränta och amortering i detta 4K för BR och räknar enbart hyran för HR? Samt, om BR kostar 4K i hyra men för större bostadsyta så är det ju ändå inte en rimlig jämförelse (räkna pris per kvadratmeter). Vanligtvis är det billigare med BR även om man räknar in räntan du betalar plus en viss mindre amortering, nu slipper ju du både ränta och amortering så då kan BR omöjligt kosta lika mycket som HR per kvadratmeter.

Oavsett, googla lite om prisuppgång/nedgång på bostadsmarknaden i Trollhättan, går den upp och ner som i övriga landet (eller som övriga mindre orter) så får du någon form av kalkyl för om din BR kommer att vara värd mer efter de fem år som du studerat eller om du kan utgå ifrån att den har sjunkit i värde vid då. Kolla tio år bakåt i tiden, och jämför med andra likvärdiga regioner, och gör sedan en kalkyl baserad på förväntningar. Kan du rimligtvis förvänta dig att din eventuella BR har ökat i värde efter fem år har gått så är det givetvis värt det, det kanske äter upp den ränta du betalar för CSN genom hela studieperioden, och eventuellt till och med lämnar ett plus i plånboken totalt.

Hade det varit i någon av storstäderna är det ju alltid en god investering med br, man får ju åtminstone alltid tillbaka pengarna. Men det är nog mer risky att köpa ett korttidsboende i en mindre stad. vad gör du om du vill flytta därifrån och sedan inte får den såld?
Citera
2014-04-10, 15:55
Medlem
1235oops4567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unacervezaporfavor
Hade det varit i någon av storstäderna är det ju alltid en god investering med br, man får ju åtminstone alltid tillbaka pengarna. Men det är nog mer risky att köpa ett korttidsboende i en mindre stad. vad gör du om du vill flytta därifrån och sedan inte får den såld?

TS skriver att han planerar att studera i upp till fem år. Varför skulle lägenheten inte bli såld i Trollhättan? Det är inte avbefolkade Norrland direkt. Om han ändå inte får den såld så rimligtvis kan han hyra ut den och eventuellt tjäna en slant. Även om det bara är delar av räntan man kan addera på hyreskostnaden, vet ej om det fungerar om man äger bostaden.
Citera
2014-04-11, 14:56
Medlem
jag missade att TS skulle bo där i fem år, då kan det väl vara värt det. Säger inte att Trollhättan är en avkrok men det lär ju vara svårare att få sålt en bostad där än i strstäderna.
Citera
2014-04-11, 19:21
Medlem
Jinxedds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unacervezaporfavor
jag missade att TS skulle bo där i fem år, då kan det väl vara värt det. Säger inte att Trollhättan är en avkrok men det lär ju vara svårare att få sålt en bostad där än i strstäderna.

Trollhättan är en ok stad, kommer inte bli problem att sälja den när han vill.
Allt beror ju bara på läge i stan, kan nog vara det som avgör om den eventuellt kan bli svårsåld.
Citera
2014-04-11, 19:33
Medlem
Bostadspriserna i Trollhättan har som i många andra städer ökat ganska rejält de sista 10åren. Skulle rekommendera dig att söka i ett område som heter hjortmossen. Nära till centrum och ofta ganska låga avgifter på BRF.
Citera
2014-04-14, 17:06
Medlem
satsar man på centralt och med låg avgift så ska det nog gå bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här