2008-06-29, 22:02
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jo jag har tänkt att det måste ha med färg att göra. Men förutom att man är mörkare om man är "blå" så finns det alltså inget annat som skiljer? Jag menar att det är alltså egentligen ingen specifik "typ" av negrer som är blånegrer?
Citera
2008-06-29, 22:15
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jo jag har tänkt att det måste ha med färg att göra. Men förutom att man är mörkare om man är "blå" så finns det alltså inget annat som skiljer? Jag menar att det är alltså egentligen ingen specifik "typ" av negrer som är blånegrer?

Det kan nog jämföras med det numera mindre brukliga ordet blåmörker, som SAOB glosserar med ’fullständigt mörker, kolmörker’.

En liknande förstärkande funktion där kopplingen till färg är mindre tydlig finns för övrigt i blåneka och blådåre. (Fast en blådåre är ju en fullblodsidiot, så blåblodighet kanske är den felande länken här.)
Citera
2008-07-01, 10:22
Medlem
Egon3s avatar
Var och en kan läsa Nordisk Familjeboks utgåva 1913 här:
http://runeberg.org/nfbs/0410.html (artikel Negrer)
Citera
2008-07-01, 10:40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh

Från början verkar det inte varit det, men nu är det väl främst de mörkaste mörka. De kallades faktiskt även för "blåmän" förr i tiden. Det gör kvarteret "Blåmannen" mitt i centrala Stockholm ganska roligt Även om det är omstritt varför det heter som det gör... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&a=361975&viewAll=true
Citera
2008-07-01, 12:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Redan då var SAOL i första hand en böjnings- och rättstavningsordlista. I sjunde uppl. (omarbetad och utvidgad; år 1900) finns ingen definition av ordet, inte heller i åttonde uppl. som kom ut första gången 1923.

Jag har också svårt att tro att de skulle ha kallats apor, även om det förekommit en hel del besynnerliga formuleringar genom tiderna, såsom i Nordisk familjebok (som Egon3 länkade till) eller Åhlén & Åkerlund:s konversationslexikon (1928): ”I intellektuellt o. moraliskt hänseende stå N. avgjort lägre än de flesta andra människoraser, men samtidigt äro de glada o. godlynta o. jämförelsevis lätthanterliga.”

Jo.

Jag kan inte komma på en enda civilastion eller tidsålder där man kanske, nästan, möjligtvis, trott att afrikaner skulle vara någonting annat än människor. Än mindre efter den industriella revolutionen, och definitivt inte i rasforskande Sverige kring förra sekelskiftet.

Möjligtvis skulle det väl kunna varit någon enstaka upptäcktsresande som från håll noterat en utspökad stam någonstans och fantiserat ihop en historia om att det finns monster eller liknande i någon djungel någonstans. Men å andra sidan har ju folk misstagit sjökor för sjöjungfrur också
Citera
2008-07-01, 13:13
Medlem
Dornimells avatar
Citat:
Har du överhuvudtaget någon grund för det där totalt efterblivna påståendet? Att man trott konstiga saker om afrikaner är inte så upprörande, men att de någonsin skulle varit benämnda som "människoliknande apor" i en svensk ordbok är fullständigt befängt.

Nej jag har inga bevis för att det överhuvud taget är sant och jag tror nog inte heller det är så. Jag såg att någon hade det som signatur och tyckte det kunde vara ett kul inlägg. Hoppas att folk inte tog det för allvarligt eftersom det var mer tänkt som ett skämt än något annat.
Citera
2008-07-08, 15:37
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Adjektivet "blå" har ju betytt såväl "blå" som "svart" under runsvensk och tidig medeltid. Rimligen är det betydelsen "svart" som lever kvar i det gamla ordet "blåmörker".

Även ordet 'Blåland' som lär ha varit ett gammalt ord för Afrika.

Citat:
att blåneka är att neka på ett särskilt fräckt, och därigenom icke önskvärt, sätt,

Blåneka taget för sig skulle kunna vara en kandidat till förlaga eftersom de två första stavelserna är samma.
Citera
2008-07-14, 14:43
Medlem
Ministrys avatar
"dom,dem och de"

är helt förvirrad dom och dem är väl samma ord? och när ska "de" användas?
Citera
2008-07-14, 14:45
Medlem
Käg Malaxs avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=235460
Citera
2008-07-14, 14:46
Medlem
T-bens avatar
Testa att ersätta de-dem med vi-oss så kommer du i de flesta fall höra tydligt vilket som passar bäst. Dom är talspråk och ersätter då både De och Dem i skrift.
Citera
2008-07-14, 14:46
Medlem
Ministrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
https://www.flashback.org/showthread.php?t=235460
tackar för den

ja jag sökte
Citera
2008-07-14, 14:58
Medlem
Khapis avatar
Om du känner att du inte bemästrar de/dem så ska du använda "dom" i alla lägen. Det är ingen som kommer döma ut dig för det. Börjar du däremot skriva de och dem i fel sammanhang så kommer jag få lust att döda dig precis som alla andra som använder de/dem fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in