2007-10-05, 15:06
Medlem
snafflebits avatar
Tips till den som inte kan använda de/dem korrekt, använd "dom" rakt över så slipper man störa sig så förbannat.
Citera
2007-10-05, 15:08
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Tips till den som inte kan använda de/dem korrekt, använd "dom" rakt över så slipper man störa sig så förbannat.
Nej, fan heller. Ordet "dom" bör förpassas till soptunnan där det hör hemma. Det är lite svårt att ta folk som skriver "dom" på allvar. Använd hellre "de" där man är osäker.
Citera
2007-10-05, 15:17
Medlem
Finwës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Nej, fan heller. Ordet "dom" bör förpassas till soptunnan där det hör hemma. Det är lite svårt att ta folk som skriver "dom" på allvar. Använd hellre "de" där man är osäker.
Det håller jag inte med om alls. Är man osäker på skillnaden subjekt/objekt är det bättre att helt undvika den, gneom att använda dom, eller så frågar man någon tillgänglig om råd. Att konsekvent skriva de är precis lika störande, onödigt och i vissa tillspetsade situationer förvirrande som att konsekvent skriva dem
(varför det är så mycket vanligare är i sig en intressant fråga förresten).
Citera
2007-10-05, 15:19
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finwë
Det håller jag inte med om alls. Är man osäker på skillnaden subjekt/objekt är det bättre att helt undvika den, gneom att använda dom, eller så frågar man någon tillgänglig om råd. Att konsekvent skriva de är precis lika störande, onödigt och i vissa tillspetsade situationer förvirrande som att konsekvent skriva dem
(varför det är så mycket vanligare är i sig en intressant fråga förresten).
Jo, det kan du faktiskt ha rätt i. Men då kan man ju istället formulera sig annorlunda så man slipper använda någon av dem. Ordet "dom" förknippar jag med folk som skriver "mej", "dej", "sej", "puzz" och "kjamiz" osv.
Citera
2007-10-05, 15:27
Medlem
Finwës avatar
Visst, det är ju inte "snyggt" i stilistisk bemärkelse, men man kan ju ha i åtanke att det för några årtionden sedan faktiskt skrevs just (dock inte "kjamiz" och "puzz") så i vår "riktiga" litteratur. Det har sedan svängt tillbaka till att man ska ha objekt/subjekt-definitionen med, vem vet vad folk hittar på om yttelirgare trettio år (även om jag som barn av min tid knappast lär ändra på mina rigida vanor)?
Citera
2007-10-05, 15:28
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Jo, det kan du faktiskt ha rätt i. Men då kan man ju istället formulera sig annorlunda så man slipper använda någon av dem. Ordet "dom" förknippar jag med folk som skriver "mej", "dej", "sej", "puzz" och "kjamiz" osv.

Bättre att man erkänner och visar sin totala okunnighet än att man gör bort sig genom att försöka dölja den. Jag har lättare att respektera någon som är blåst och erkänner det.
Citera
2007-10-05, 15:29
Medlem
Vitsippan_79s avatar
De som har svårt att skilja på de/dem kan prova att byta ut ordet mot vi/oss, vi=de, dem=oss.

Att det heter "Vi är snälla" inte "Oss är snälla", det kan nog de flesta.

Då blir det också: "De är snälla" inte "Dem är snälla"
Citera
2007-10-05, 15:33
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Bättre att man erkänner och visar sin totala okunnighet än att man gör bort sig genom att försöka dölja den. Jag har lättare att respektera någon som är blåst och erkänner det.
Man behöver inte vara blåst för att man inte kan skilja på "de" och "dem". Jag ser hellre att folk försöker skriva vettigt än att bara strunta i det. Om man rättar folk som har satt "de" och "dem" fel så kommer folk också att komma ihåg det i framtiden.
Citera
2007-10-05, 15:49
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Man behöver inte vara blåst för att man inte kan skilja på "de" och "dem". Jag ser hellre att folk försöker skriva vettigt än att bara strunta i det. Om man rättar folk som har satt "de" och "dem" fel så kommer folk också att komma ihåg det i framtiden.

Det är förvisso sant, men jag tänker i lite vidare perspektiv. Hatar att folk som är korkade försöker ge sken av att de är bildade och intelligenta. Jag tror att det är svårt att lära någon som inte vill lära sig någonting och det är förmodligen bättre ur ens eget perspektiv att låta dem hållas.
Citera
2007-10-05, 17:11
Medlem
Varifrån kommer egentligen denna jävla "dem" sjuka? Är det från blattesvenskan, eller för att man inte längre har någon egentlig undervisning i de svenska skolorna? Det är för jävligt att folk inte kan svenska i Sverige nu mera. I Finland, där jag bor, har jag inte märkt att de svenskspråkiga har broblem att skilja mellan de och dem.
Citera
2007-10-05, 17:18
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strong Khram
Varifrån kommer egentligen denna jävla "dem" sjuka? Är det från blattesvenskan, eller för att man inte längre har någon egentlig undervisning i de svenska skolorna? Det är för jävligt att folk inte kan svenska i Sverige nu mera. I Finland, där jag bor, har jag inte märkt att de svenskspråkiga har broblem att skilja mellan de och dem.

Jag gissar på minskade krav i skolan, antagligen för att anpassa nivån till våra nysvenskars kunskaper.
Citera
2007-10-05, 18:56
Medlem
meons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strong Khram

Är uttalet av de och dem identiskt i finlandssvenska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in