2007-08-05, 18:59
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upof
Det är en god poäng du gör, Itesh, men "Them are the best shoes I have seen" är det självklara valet, då det gäller talspråk (och till stor del även skrift) i stora delar av England.
Särskillt i Northampton
Citera
2007-08-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden
Märkligt att folk inte klarar av att hantera de / dem korrekt, för egentligen är dessa inte svårare att hantera än jag / mig.

Jag kan knappast tänka mig att någon svensk skulle säga:

"Kan du hjälpa jag?"
"Jag kan man inte lita på!"
"Mig ska gå på fotboll ikväll."

Envar som vet att det heter "Jag ska gå på fotboll ikväll" behöver aldrig mer klanta till sig med de/dem. Det är helt enkelt så att om man byter ut jag med de och mig med dem, så blir det rätt varenda gång!

Således:
"Kan du hjälpa dem?"
"Dem kan man inte lita på!"
"De ska gå på fotboll ikväll."

Jag (Du, han, hon, den, det, vi, ni), de när detta är SUBJEKT i satsen.
Mig (dig, honom, henne, det, den, oss, er) dem när det är OBJEKT i satsen.

Ingen regel utan undantag! Föregås subjektet av en objektstyrande preposition så ska subjektet ha objektform!!
Alltså:
Hälften av mig kan man inte lita på.
Hälften av dem på Flashback har förmodligen ett förflutet inom särskolan.

De (den, det) är också bestämd artikel i svenska, och används då om den är oavsett om det är subjekt eller objekt, men i detta fall är det inte fråga om något personligt pronomen överhuvudtaget.

Ser du de gröna männen? (här är "de" bestämd artikel)
Ja, jag ser dem (här är "dem" ackusativobjekt)

Med dagens undervisning i svenska språket lär väl folk snart säga
"ser dig dem grönt männen"..."ja, mig ser de". Hur svårt kan det vara att använda rätt kasus i ett språk som har blott TRE??
Citera
2007-08-05, 23:17
Avslutad
Norrlänningar uttalar ofta "dom" som "däm".

"Däm var nalta göjvut"
"Dom (de) var lita tokiga"

Kanske ligger det närmare till hands för en norrlänning att skriva "dem" istället för "dom" eftersom det uttalas på samma sätt som "däm".

I skrift är förstås "de" det korrekta ordet.

Kan det vara så att ni "dem"-skrivare i själva verket är norrlänningar allihop?
Citera
2007-08-05, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
På vilket sätt skulle trådskaparens exempel i huvudinlägget vara rena grekiskan? Kan du ge en förklaring? Enligt mig är det ypperligga exempel på när "dem" används felaktigt, och då det istället borde ha stått "de" eller möjligtvis "dom".

Det mest intressanta vad gäller missbruket av "dem" är dock att människor som använder ordet oftast inte använder det när de pratar - utan det är endast i skriftlig form som det blir fel - vilket kan tyckas lite paradoxalt. Rimligtvis så borde ju missbruket följas åt både i skrift och språk.

Tolkar detta som att missbruket i skriftlig form helt och hållet beror på ren och skär lättja.
Händer detta verkligen eller är det jag som håller på att bli galen? "Dem" är korrekt i båda exemplen i ursprungsinlägget. Antingen har något blivit fel när du tänkte eller så borde du repetera grundläggande grammatik.
Citera
2007-08-06, 00:05
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aj då
Norrlänningar uttalar ofta "dom" som "däm".

"Däm var nalta göjvut"
"Dom (de) var lita tokiga"

Kanske ligger det närmare till hands för en norrlänning att skriva "dem" istället för "dom" eftersom det uttalas på samma sätt som "däm".

I skrift är förstås "de" det korrekta ordet.

Kan det vara så att ni "dem"-skrivare i själva verket är norrlänningar allihop?
Är det verkligen så illa ställt med förståelsen för när orden de och dem ska användas?

Edit: eller menar du att det är "de" som är det korrekta i meningen ovan? Ooops, my bad
Citera
2007-08-06, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jag hoppas att det inte är lika illa som det verkar. Du kan ju inte "varva lite" om du inte skiljer mellan "de" och "dem"! Att exempelvis skriva "dem skulle gå hem" är helt jävla katastrofalt och borde straffas med omedelbar punguppsprättning!
En infödd svensk som skriver på det viset degraderar sig själv till en begåvningshandikappad idiot och bör tas för en sådan.

Om du hade tagit med hale hade du fått anledningen också, jag skrev ju att de inte lärde ut det i mitt mellanstadie. Men nej jag skulle aldrig skriva dem skulle gå hem, såvida jag inte syftar på några tidigare i stycket kanske...inte fan vet jag. Är jag osäker blir det oftast "dom".

Hurvida jag är en begåvningshandikappad idiot eller ej är inte din sak att bedömma.
Citera
2007-08-06, 02:10
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
varför slarvas det så mycket med tillämpandet av orden Dem och Dom?

Det heter inte exempelvis:

Jag har bara träffat dem två gånger.

eller:

Dem skulle jag vilja träffa.

Det här ser fördjävligt ut i mina ögon..
Jag har tillochmed börjat inbilla mig att väldigt många missar att förstå det här.

Man kan ju läsa valfri mening högt för sig själv och själv höra hur illa det låter..

Någon annan som också blir bindgalen över det krassa stavningssättet?
Användningen av "de" och "dem" är betydligt trevligare att se i en text än "dom" som faktiskt ser riktigt fult ut. Ett krav är dock att man använder "de" och "dem" på ett korrekt sätt då det annars ser lika fult ut som "dom", om inte fulare.
Citera
2007-10-04, 11:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Mjölk hade "dem" inte köpt men uppenbarligen kanelbullar, åtminstone enligt Susanna Vidlund i Aftonbladet idag:

Citat:
1999 fyllde Hembakningsrådet 40 år och det firade dem genom att instifta Kanelbullens dag.

Citera
2007-10-04, 13:46
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Det är väl inte så farligt att folk skriver dem. Som jag.

Är verkligen ingen stor skillnad. Och att se att ni tar det så seriöst är ju bara skrattretande!

/Sopparn
Citera
2007-10-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Är verkligen ingen stor skillnad.

Inte?

Så skillnaden mellan att bli tagen på allvar och att bli idiotförklarad är försumbar, menar du?
Citera
2007-10-05, 14:46
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noll
Inte?

Så skillnaden mellan att bli tagen på allvar och att bli idiotförklarad är försumbar, menar du?

Saken är den att för dem flesta spelar det ingen roll eftersom det är så liten skillnad.

Så jag tar den (obefintliga) risken.

/Sopparn
Citera
2007-10-05, 14:48
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Saken är den att för dem flesta spelar det ingen roll eftersom det är så liten skillnad.

Så jag tar den (obefintliga) risken.

/Sopparn
"De" flesta.

Edit-
Med närmare eftertanke så kan du få rätt för "dem". Jag tycker dock att det låter en aning "pippat".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in