2014-01-24, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Om du gör lite slumpmässiga stickprov i tråden så kommer du att upptäcka att "de som" vs. "dem som" redan ältats på ungefär var femte sida. Jag tror inte något revolutionerande kommer att komma fram genom att älta det en gång till.

Okej, tack för dina synpunkter. Jag menar på att det inte är möjligt att båda kan gälla, på grund av "Vi/oss-relationen" Vad är motargumentet, och varför hänvisar den länkade teoretiserande snubben till "traditionella grammatiken"??. Vilket skifte i Zeitgeisten altererade vårt redan etablerade språkliga regelsystem, inom dessa frågor?
Citera
2014-01-24, 20:10
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Okej, tack för dina synpunkter. Jag menar på att det inte är möjligt att båda kan gälla, på grund av "Vi/oss-relationen" Vad är motargumentet
Tja, det enkla motargumentet är väl att det inte finns nån 100 %-ig korrelation mellan vi-de resp. oss-dem.

Det är ju ganska enkelt att visa.

De tre pratar med oss två.
*Vi två pratar med dem tre.

Ett annat ganska trivialt motargument är kanske att det inte alltid finns enbart ett korrekt alternativ.
Citera
2014-01-24, 20:43
Bannlyst
Citat:
Tja, det enkla motargumentet är väl att det inte finns nån 100 %-ig korrelation mellan vi-de resp. oss-dem.

Ett annat ganska trivialt motargument är kanske att det inte alltid finns enbart ett korrekt alternativ.

1. En mening kan inte inledas med dem. 2. Vi ersatte de, dem ersatte oss. Det ser ganska konsekvent ut.
Citera
2014-01-24, 21:24
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
1. En mening kan inte inledas med dem.
Jo, det kan den. Men det har ju inget med saken att göra.
Citat:
2. Vi ersatte de, dem ersatte oss. Det ser ganska konsekvent ut.
Ja, om du uppfattar mening två som grammatisk så ... Jag tror inte de flesta gör det.
Citera
2014-01-24, 21:37
Medlem
Citat:

Ja, eftersom "de" i den första meningen är bestämd artikel och inte pronomen. Och att "de" har flera olika användningar är väl också en anledning till att så många har problem med "de/dem".
Citera
2014-01-24, 21:55
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja, eftersom "de" i den första meningen är bestämd artikel och inte pronomen.
Så kan man ju såklart tolka det. Men man kan ju också välja att hävda att eftersom "vi" och "ni" som personliga pronomen kan följas av räkneord så borde även "de" (som personligt pronomen) kunna göra det. Varför inte?

Det är ju just den "symmetrin" som blabla12345 (och andra) verkar tycka måste finnas.
Citera
2014-01-24, 22:27
Bannlyst
Citat:
Jo, det kan den. Men det har ju inget med saken att göra.

Nej, ingen svensk mening kan inledas med dem. Vet du hur det är relevant? Den tvivlande svenska skribenten har inga bekymmer om det är första ordet i meningen. Det ska alltid vara de.

Så bra att det börjar ältas återigen, även om jag är oskuld i tråden, för vissa verkar inte riktigt hänga med.
Citera
2014-01-24, 22:36
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Nej, ingen svensk mening kan inledas med dem.
Vad är då nedanstående mening? Tysk?

Dem hade han inga problem med.
Citera
2014-01-24, 23:01
Bannlyst
Citat:
Vad är då nedanstående mening? Tysk?

Dem hade han inga problem med.

Det är bundet till en föregående proposition, och lär vara initierat av en kommatering. Ska vi utröna vad han inte hade problem med, utan en kontextuell basis? Visst, du kan sätta en punkt och följa upp, men det gör vi inte i korrekt svenska. Eller du ville att jag skulle sätta en punkt före mitt senaste: men det gör vi inte?
Citera
2014-01-24, 23:06
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Det är bundet till en föregående proposition, och lär vara initierat av en kommatering. Ska vi utröna vad han inte hade problem med, utan en kontextuell basis? Visst, du kan sätta en punkt och följa upp, men det gör vi inte i korrekt svenska. Eller du ville att jag skulle sätta en punkt före mitt senaste: men det gör vi inte?
Nu har jag har inte den blekaste aning om vad du pratar om. Det finns oändligt många korrekta svenska meningar som börjar med "dem". Punkt slut. That's it.

I annat fall kan du lika gärna hävda att svenska meningar inte kan börja med mig, dig, honom, henne, oss eller er. Och det gör du väl inte?
Citera
2014-01-24, 23:11
Medlem
Citat:

Jag har inget problem med att inleda meningar med "men". Fast det är ju en annan diskussion, som det säkert redan finns en tråd för.
Citera
2014-01-24, 23:22
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Det är bundet till en föregående proposition, och lär vara initierat av en kommatering. Ska vi utröna vad han inte hade problem med, utan en kontextuell basis? Visst, du kan sätta en punkt och följa upp, men det gör vi inte i korrekt svenska. ...
Man kan knappast rekommendera kommatecken före »dem« generellt i korrekt för då uppstår satsradningar, dem ser man med oblida ögon i språkpuristiska kretsar. Korrekt skiljetecken här är semikolon eller punkt.

... för då uppstår satsradningar; dem ser man med oblida ögon i språkpuristiska kretsar.

Stora tråden om ord som aldrig står först i en mening:
(FB) Svenska ord som aldrig startar en mening
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in