2014-04-09, 21:30
Medlem
Tjena. Håller på att sälja lägenheten och ska i sommar sticka ut och resa och bo utomlands i minst ett par år.
Om jag har förstått allting rätt så går man till skattemyndigheten och säger till så de inte blir tjafs om sköntaxering eller nåt annat. Men min fråga är vad jag gör med pengarna som jag tjänar på försäljningen, kan man låta dom stå kvar på kontot i sverige eller borde man och i så fall får man ta med sig pengarna vart man vill och bara knalla in på en bank i ett land och sätta in dom där.
Jag har inte planerat att skriva mig eller bosätta mig i ett annat land utan resa runt i stort sett i hela världen.
Jag kan inte ett skit om skatteplanering och sånt men jag kommer att göra en vinst på ca 700-900 tusen så skatten jag betalar där tycker jag räcker. vet inte ens hur mycket skatten på räntor är om jag behåller pengarna här i sverige. Tack på förhand.
Citera
2014-04-09, 22:19
Medlem
Du säljer din bostad som vanligt och sedan betalar du skatt på vinsten, efter alla avdrag så som mäklararvode osv.
Detta är värt att läsa: http://www.skatteverket.se/privat/sk...800070771.html

Det smartaste du kan göra är att ha pengarna kvar på ditt konto i Sverige då det är säkrast med anledning av:
1. Att flyga iväg med x-antal kronor i kontanter (om det är det du menar?) inte är särskilt smart/säkert.
2. Landet du kommer till kanske inte har så vänliga insättningsgarantier när det gäller utlänningar, om du förstår vad jag menar.
3. Det är inte alltid säkert att du kan öppna ett konto hur som helst i det land du önskar.

Skatt på kapitalvinst är 30%, det vill säga att du betalar 30% skatt på den ränta du får. Du fyller enkelt i detta på din K4-blankett som du får med din deklaration ifrån Skatteverket.

Mvh
Citera
2014-04-09, 22:44
Medlem
Jag hade inte tänkt att dra med kontanter direkt (pengarna är ärliga) är bara inte så sugen på att betala skatt eftersom jag ändå inte tycker att jag får ut nåt när jag ändå inte är här.
Men kommer heller inte anstränga mig så mycket för att komma undan skatten p.g.a. bl.a. dom anledningarna du nämner.
Citera
2014-04-09, 22:48
Medlem
Skatt på din lägenhet undkommer du inte oavsett om du befinner dig i landet eller ej.
Syftar du på skatt på kapitalvinst så är det en liten summa för att ha dina pengar säkert. Tänk så här i stället: du betalar 30% i skatt, men du får behålla 70%. Det är 70% av pengar som du inte har lyft ett finger för att få!
Du ligger med andra ord på diverse playor runt om i världen, får en summa årligen, utan att göra något och får behålla 70% av det. Bättre kan man väl ändå inte ha det?

Mvh
Citera
2014-04-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickman
inte så sugen på att betala skatt eftersom jag ändå inte tycker att jag får ut nåt när jag ändå inte är här.

Hehe, tyvärr är skatt inte något valfritt. I sådant fall tror jag ganska många skulle utnyttja "känner inte för att betala"-avdraget...

Om du ändå känner att du vill ha en rationell motiveringsgrund för din skatt så kan du tänka så här: den vinst du gör på din lägenhet reflekterar en värdeökning som skett kontinuerligt sedan du flyttade in. Alltså skattar du för värdeökning under tid du bott i Sverige och haft tillgång till alla tjänster vårat samhälle erbjuder.

Side-note: intressant var spärrnivån går när människor helt plötsligt hamnar höger om moderaterna i skattefrågor. Verkar vara när man får in runt en halv mille på kontot. Många är för skatt, så länge någon annan betalar den...
Citera
2014-04-10, 19:59
Medlem
Loises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickman
Jag hade inte tänkt att dra med kontanter direkt (pengarna är ärliga) är bara inte så sugen på att betala skatt eftersom jag ändå inte tycker att jag får ut nåt när jag ändå inte är här.

nå i många länder kan du fortfarande få hjälp av försäkringskassan att betala t.ex. sjukvård. jag förstår dock vad du menar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in