Tack för alla svar, och för att ni visar intresse!
Nu har jag kommit på ett dugligt svar tror jag..
Stunden man upplever obehag är inte värd att vara med om, under några omständigheter, såvida det bara är negativt.. Vem tjänar på att vara med om fysisk smärta t.ex?
Men efteråt, när allting är bra igen, så var upplevelsen värd att uppleva om man fick ut någonting possitivt i efterhand, för smärtan är ändå borta då, och man är istället lämnad med erfarenhet.. Vilket är skitbra egentligen.
Hjälper man andra som hamnar i samma situation så blir den dåliga upplevelsen ännu mer värd också.
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
det var bara en tidsfråga innan någon kom med en sådan floskel. Hur tror du självmördare känner sig? starka?
Det som inte dödar dig kan i många fall försvaga, jag vet min morfar, han hade en firma som gick i Konken, efter det var han sig aldrig lik (nej, han vart inte starkare, snarare deprimerad och uppgiven resten av livet)
Dog han kort efter det där inträffade?...
Låter förjävligt att han avslutade livet med en sån period, i så fall.
Beklagar verkligen
Din morfar måste ha värderat sin firma väldigt högt.. Dessutom kanske även annat som inte du känner till gick snett på samma gång, och när ens mål i livet försvinner sådär så upphör den stora "gnistan" att existera... Så länge man inte skaffar sig ett nytt projekt i livet som håller livslusten uppe... Men hur gammal var han?
Men om vi säger att han istället vore en ung och kry grabb.... Efter en tids depression i ung ålder hittar man alltid någonting annat som får en att både vilja och kunna gå vidare med livet, och ut ur sorgen. (Såvida man inte hoppat framför ett jävla tåg eller nåt annat dumt)..
Och då har man ändå lyckats bli en starkare person än innan, mentalt.