2014-04-09, 18:08
Medlem
Buffelo Balls avatar
I skrift ser man inte när man betonar första eller andra stavelsen i kredit.

En kreditnota och en kreditnota betyder helt olika beroende på om man betonar första eller andra stavelsen i ordet kredit.

Det vet väl alla som kan grundläggande bokföring - eller?

Jag går en utbildning i grundläggande bokföring och det visar sig att läraren inte kan förklara skillnaden mellan en kreditnota och en kreditnota...

Jag är inte helt säker på vad som ingår i begreppet "grundläggande bokföring". Men borde man inte kunna kräva av en lärare i grundläggande bokföring att han kan förklara skillnaden mellan en kreditnota och en kreditnota?
Med andra ord: Finns det någon på detta forum som vill ha vänligheten att dels förklara vad som borde ingå i "Grundläggande bokföring" och dels förklara skillnaden mellan en kreditnota med betoning på första stavelsen, och en kreditnota med betoning på andra stavelsen?
Senast redigerad av Buffelo Ball 2014-04-09 kl. 18:24.
Citera
2014-04-09, 20:13
Medlem
P55s avatar
Ja det är riktigt dåligt av läraren att inte kunna det. Vad har han eller hon för utbildning egentligen?
Kan han inte det så har han ingen utbildning alls i ämnet.

Kreditnota första stavelsen: Enkelt uttryckt är det en "negativ faktura", dvs du kanske har returnerat varor till en leverantör, som du tidigare fått faktura från.

Kreditnota andra stavelsen: Ja det är inget vanligt ord i bokföring, men kredíthandling, revers eller lånehandling är vanligast.
Citera
2014-04-10, 04:11
Medlem
Egentligen är kreditnota (andra) som ovan inget vanligt använt ord inom bokföring men läraren borde ändå ha en grundläggande allmänbildningen inom ekonomi. Det är inte framställningen som skiljer en bra föreläsare mot en dålig, det är föreläsaren som kan svara samt förklara en fråga han får som är den bra.
Citera
2014-04-10, 19:23
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinga
Egentligen är kreditnota (andra) som ovan inget vanligt använt ord inom bokföring men läraren borde ändå ha en grundläggande allmänbildningen inom ekonomi. Det är inte framställningen som skiljer en bra föreläsare mot en dålig, det är föreläsaren som kan svara samt förklara en fråga han får som är den bra.

Begriper inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Du skriver också med dålig svensk grammatik och dessutom mitt i natten! Varför?

Tycker jag har förklarat det ordentligt, och jag vet vad jag pratar om, men har du dinga mer substans än vad jag har så ut med det!
Citera
2014-04-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
I skrift ser man inte när man betonar första eller andra stavelsen i kredit.

En kreditnota och en kreditnota betyder helt olika beroende på om man betonar första eller andra stavelsen i ordet kredit.

Det vet väl alla som kan grundläggande bokföring - eller?

Jag går en utbildning i grundläggande bokföring och det visar sig att läraren inte kan förklara skillnaden mellan en kreditnota och en kreditnota...

Jag är inte helt säker på vad som ingår i begreppet "grundläggande bokföring". Men borde man inte kunna kräva av en lärare i grundläggande bokföring att han kan förklara skillnaden mellan en kreditnota och en kreditnota?
Med andra ord: Finns det någon på detta forum som vill ha vänligheten att dels förklara vad som borde ingå i "Grundläggande bokföring" och dels förklara skillnaden mellan en kreditnota med betoning på första stavelsen, och en kreditnota med betoning på andra stavelsen?

Och var hittar du i BfL att det skulle kallas "nota" när det är en kreditfaktura? Och vad skiljer den från en annan kreditfaktura?
Citera
2014-04-14, 13:51
Medlem
Vad som ingår i ”Grundläggande bokföring”… finns väl ingen naturlag som bestämmer det . Men om du ser innehållsförteckningen i Den nya affärsredovisningen eller annan bok som handlar om grundläggande bokföring så får du väl en rätt god bild.

Borde man inte kräva av en student i grundläggande bokföring att man kan ta reda på vad som ingår i begreppet grundläggande bokföring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in