2005-08-12, 00:51
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tjena..

Jag har haft två punkteringar på tre dagar.. inte så kul..

Jag har inte tid eller lust att laga punkteringar titt som tätt, hela mitt tidsschema med tvätt, handla och annat blev rubbat igår för att jag var tvungen att sticka och handla grejer för att kunna laga punkan.

Finns det punkteringsfria cykeldäck?

Om det finns det:
Vad kostar dom??
Vad är det för skillnad på sådana mot vanliga däck
?

/ Bråkis
Citera
2005-08-12, 00:53
Medlem
Damericuss avatar
Fyll dom med skumgummi^^
Citera
2005-08-12, 01:33
Medlem
Rudis avatar
Jag har varit inne på nästan samma bana som Damericus men jag tror på att fylla däcken med silikon eller nåt liknande. Jag har för tillfället en fungerande cykel men också en vars bakdäck är knullat, det tänkte jag prova att fylla upp.
Citera
2005-08-12, 01:35
Medlem
IMPlicits avatar
Eltejp
Citera
2005-08-12, 01:39
Bannlyst
Jag HAR sett en solid slang en gång!

Men eftersom den låg i en städskrubb så kan jag inte tala om var man köper den. Vad jag KAN göra är att rekommendera kevlardäck. Mycket mindre risk för punktering.
Citera
2005-08-12, 01:43
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tjena..

Jag har inte tid eller lust att laga punkteringar titt som tätt, hela mitt tidsschema med tvätt, handla och annat blev rubbat igår för att jag var tvungen att sticka och handla grejer för att kunna laga punkan.

Om det finns det:
Vad kostar dom??
?

/ Bråkis

Skaffa en trehjuling..
Citera
2005-08-12, 07:17
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tjena..

Om det finns det:
Vad kostar dom??
?

/ Bråkis

Bla här välj sedan fritid -> Cyklar ..... letar du vidare på sidorna för cykeldäck så hittar du däck som omnämns som P-fria
Citera
2005-08-12, 07:29
Medlem
Biltema kommer med ett nytt däck i September som är förstärkt med nylontrådar för att minska punkteringsrisken. Sid 401 i nya Biltema katalogen "Flatfighter", kanske kan vara något att testa? Har själv haft problem med en massa jävla punkteringar!
Citera
2005-08-12, 19:23
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tack för länken hisper! Var ju inte så dyrt som jag trodde det skulle vara.

WOozyman>> Ja, det blir nog inköp av ett sådant i september! Hoppas det fungerar bra. Men undrar hur pass mycket bättre än vanliga cykeldäck dom är?
Citera
2005-08-13, 13:42
Medlem
Det finns olika slags punkteringar. Antingen har du fått i något i däcket, eller så kan det vara lösa ekrar eller klämpunka för att du hojjar upp för kanter ofta.

Så, först kollar du om något sitter fast i däcket på utsidan, sedan känner du med fingrarna på hela insidan av däcket. Hittar du inget där så kollar du över insidan på fälgen, är det nån eker som sticker ut? Rostflagor? Spricka i fälgen?
Efter det kollar du så att inte ekrarna sitter löst, gör dem det kan de trycka hål på slangen vid belastning.

Detta är vanligaste felet när du får punka ofta.
Annars finns det diverse knep.
Ta en gammal slang, klipp isär och lägg inne i däcket (har du smala däck kan det dock bli problem), fäst klippslangen i däcket med silvertejp men bara lite så att den inte trillar ur.
Fälgbanan tar du och tejpar med silvertejp också, ett varv brukar räcka.

Den NYA slangen tar du sedan och talkar in så att den glider fint i näven.
Montera, pumpa lite, massera däcket, pumpa mer och kolla så att allt sitter som det ska. Sedan cyklar du tills det är dags att byta däck.

När jag cyklade downhill tog jag ofta ett isärklippt däck och fäste i mitt vanliga däck, men det hände att man fick punka ändå, dock inte så vanligt kan jag lova.
Citera
2005-08-13, 13:45
Medlem
Lutass avatar
Finns det punkteringsfria bildäck då? (Det kändes lite overkill att starta en ny tråd om det)

Ett av mina framdäck small nämligen nu i veckan när jag var på väg till jobbet på E4:an... Det blev bara skit kvar av det...
Citera
2005-08-13, 14:18
Medlem
Om du aldrig vill se en punka mer i hela ditt liv kan jag rekomendera att du skaffar "Nokian Gazzaloddi" däck och slangar.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=314&artnr=no0 01r&limit=000&extra=000&avd=1&varumarke=000&btg=0& visa=31-60&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=sla&artnr=no0 34&limit=000&extra=000&avd=1&varumarke=000&btg=0&v isa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

*Dessvärre måste du förmodligen modda din cykel en aning för att däcken ska få plats
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in