2005-08-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knäcke-häxan
Om du aldrig vill se en punka mer i hela ditt liv kan jag rekomendera att du skaffar "Nokian Gazzaloddi" däck och slangar.
Det var sådana 2.6" jag körde med extra däck i och det gick utmärkt att få punka ändå.
Citera
2005-08-13, 16:05
Medlem
Stålis:
Citat:
Det var sådana 2.6" jag körde med extra däck i och det gick utmärkt att få punka ändå.

Men du körde DH ju, han ska ju högst troligen inte göra just detta
Citera
2005-08-18, 16:48
Medlem
ett hett tips är att köpa däck med kevlar i, jag köpte på biltema(ett grått däck) det var inte särskilt dyrt och det höll bra
Citera
2005-08-18, 17:35
Medlem
Är däcken gamla? Kan det tänkas att gummit bli sprödare på gamla däck därför ni få punka gång på gång?
Citera
2005-08-18, 17:58
Medlem
Företagarsvinets avatar
Punkor kommer alltid i slag - man får ofta en till direkt efter den första.

Men om punkorna kommer tätt efter varann så har man förmodligen missat en glasbit eller nåt annat vasst i däcket. Som tidigare sagts - dra med fingrarna på hela insidan av däcket och känn efter om det är nåt som känns vasst. Mycket vanligt att det inte syns utan bara känns.

Jag hade en liten bit av en stålvajer insjunket i däcket som varken kändes eller syntes vilket höll på att driva mig till vansinne efter typ 5 punkteringar...

Kolla också så att ekrarna inte orsakar punkorna genom att trycka emot slangen. Saknar däcket fälgtejp så införskaffa det och tejpa på.

Kör med högt lufttryck - det minskar risken för punkor från skit på vägen (däremot ej från klämpunkor).

Grova MTB-däck må vara en aning mer punkbeständiga, men vem står ut med all den sabla friktionen?
Citera
2005-08-18, 18:33
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Företagarsvinet

Men om punkorna kommer tätt efter varann så har man förmodligen missat en glasbit eller nåt annat vasst i däcket. Som tidigare sagts - dra med fingrarna på hela insidan av däcket och känn efter om det är nåt som känns vasst. Mycket vanligt att det inte syns utan bara känns.

Har hunnit med att få ett par punkor till. Och visst satt det än glasbit i däcket! Jag hade kännt efter men inte hittat den innan, men nuy senast så pumpade jag däcket stenhårt och hörde ett litet pysande. Jag lokaliserade var det kom från och såg en liten glasskärva! Så nu ska det nog fungera bättre. Ska dock köpa kevlardäck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in