• 1
  • 2
2014-04-07, 22:31
Medlem
Hoppas att denna tråd hamnade rätt, annars får mod flytta!

Har funderat på att ta förarintyg (på båt såklart) och kanske kustskepparintyg, allt ska tas på distans.
Det jag inte har fått riktigt grepp om är vad jag blir "behörig" till efter jag har tagit de olika intygen.
Vad får jag göra när jag tagit förarintyg och vad får jag göra när jag tagit kustskepparintyg?
Tackar för svar
Citera
2014-04-07, 22:49
Medlem
Detta finns på www.kustskepparintyg.se(ja på riktigt)

"Kustskepparintyget kallas även Kustskepparintyg eller Kustskepparen. Innehavare har rätt att framföra fritidsbåtar längre än 12 meter eller bredare än 4 meter."
Citera
2014-04-07, 22:53
Medlem
RolexVonSniders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Detta finns på www.kustskepparintyg.se(ja på riktigt)

"Kustskepparintyget kallas även Kustskepparintyg eller Kustskepparen. Innehavare har rätt att framföra fritidsbåtar längre än 12 meter eller bredare än 4 meter."

Båten/skeppet måste överstiga både längd 12m och bredd 4m för att skepparintyg skall krävas.
Mao får vem som helst utan någon som helst utbildning framför en båt som tex är 18m lång och 3,99m bred
Citera
2014-04-07, 23:08
Medlem
ZapDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolexVonSnider
Båten/skeppet måste överstiga både längd 12m och bredd 4m för att skepparintyg skall krävas.
Mao får vem som helst utan någon som helst utbildning framför en båt som tex är 18m lång och 3,99m bred

Vilket är rätt sjukt egentligen. Man kan ju orsaka rätt mycket kaos om man kommer skenande utan koll in i en hamn med en sån stor båt :-)

Alltså, praktisk kunskap och erfarenhet är ju viktigare än utbildningsdiplom. Men man får ju t.ex. Hyra en segelbåt i Kroatien om man har papper som kustskepparn & vhf-cert
Citera
2014-04-07, 23:16
Moderator
Carlboms avatar
[quote=Anoxy]Hoppas att denna tråd hamnade rätt, annars får mod flytta!

Har funderat på att ta förarintyg (på båt såklart) och kanske kustskepparintyg, allt ska tas på distans.
Det jag inte har fått riktigt grepp om är vad jag blir
Citera
2014-04-07, 23:26
Moderator
Carlboms avatar
Förarintyget ger ingen "behörighet" öht. Det är en frivillig kurs i grundläggande sjökunskaper såsom att läsa sjökort, pejla och lära sig sjömärken. En mycket bra kurs om man är nybörjare. Ger även rabatt på båtförsäkringen.

Kustskepparen måste du ha om du vill framföra fartyg längre och bredare än 12x4 m. OBS! Båda mått ska överskridas (Det är fritt fram för en 12-åring att hoppa ner i farsans båt på 3,99 x 15 m och dundra iväg i 40 knop) Kustskepparen är en bra kurs för man lär sig navigera på riktigt med hänsyn till avdrift, ström och deviation.

Vill man ta det ytterligare ett steg så hoppar man på utbildningen Fartyfsbefäl klass VIII. Det är den lägsta klassen av sjöbefäl kan man säga och ger dig rätt att framföra ett fartyg max 20 bruttoton i inre fart (typ ingenting) men ändå.. Du kan starta liten firma och köra taxibåt eller fisketurer om du vill. Utbildningen är som Kustskepparen med tillägg för radar, VHF och sjölagen/sjörätt, sjukvård och brandskydd. Rätt mycket mer alltså men navigationsdelen är densamma. Är du osäker på om du vill bli sjöbefäl på "riktig" båt? Du är inte osäker längre efter denna kurs. Själv blev jag osugen som fan på att bli befälhavare när man lär sig vilket ansvar de har. Men avgör själv den dagen.

Lycka till!
Citera
2014-04-07, 23:33
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Nej. Om den överstiger 12m i längd ELLER 4m i bredd är det per definition ett fartyg och inte en båt.

Allt som flyter och avser transportera gods eller personer räknas som fartyg.

Båt är mindre än 4 x 12 ( och båda mått gäller!)

Skepp är över 4 x 12 m och återigen.. Båda mått ska överskridas. Skepp ska även registreras i skeppsregistret.

Allt ovanstående räknas dock som fartyg.
Citera
2014-04-08, 00:37
Medlem
Ett litet tillägg: förarbeviset är tänkt att ge dig kunskap att komma från en punkt till en annan om hela färden är ganska nära land hela vägen. Med kustskepparen skall du få kunskap att komma längre från kusten, kanske till och med under korta perioder (typ några timmar i streck) helt sakna land i sikte.

Dock är det nu så att strömhantering inte ingår i kustskepparen, men den ingick tidigare. Jag förstår till viss del varför den togs bort: det är inte särskilt aktuellt i svenska farvatten. Om du absolut vill lära dig om strömtriangeln (som det kallas) måste du ta utsjöskepparen eller högre behörighet.
Citera
2014-04-08, 22:16
Medlem
TantGuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Dock är det nu så att strömhantering inte ingår i kustskepparen, men den ingick tidigare.

Ojsan! Det visste jag inte.
Men - GPS-erna har ju faktiskt förändrat livet. När jag tog kustskepparen så fanns decca - som var dyrt och inte fungerade nära land, inte när det åskade.... Men var bra på öppna havet. Man hittade till Jylland liksom.

Men jag ger mig ALDRIG ut utan pappers-sjökort. Och håller koll på var jag är - om plottern lägger av. Gammal garmin-GPS med vanliga AA-batterier som reserv. Sedan kan jag segla vart...-som-helst.

/Fegis-på-sjön
Citera
2014-04-08, 23:17
Moderator
Carlboms avatar
Inte många sitter och ritar, räknar och håller på i papperskort idag. Det är däremot ovärderligt att kunna grunden den dagen elen pajar i båten (fråga om när.. Inte om hehe)

Helt riktigt att strömtriangeln är borta ut kravet för Kustskepparen. Jag lärde mig den ändå när jag tog intyget. Den är rätt enkel och rolig när man kan den, förutsatt att man har intresset.

Samma sak på FB klass VIII där kravet för att kunna räkna metacenterhöjd är borta (kommer på VII). Kul att kunna och man vet aldrig när man får chans att stajla lite.
Citera
2014-04-09, 14:09
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Förarintyget ger ingen "behörighet" öht. Det är en frivillig kurs i grundläggande sjökunskaper såsom att läsa sjökort, pejla och lära sig sjömärken.

Mina tanker kring detta är att ta förarintyget för att spara pengar faktiskt. Är van att vara ute och kan navigering men har inget formellt certifikat och räknar med att det blir betydligt dyrare att ta ett båtkörkort när den lagen kommer (för det är nog bara en tidsfråga) jämfört med att gå in och fixa ett förarintyg nu.
Några garantier finns ju såklart inte.
Citera
2014-04-09, 15:42
Moderator
Carlboms avatar
De säger att det förmodligen blir 3 klasser på det så vill man även köra båtar som kan gå snabbare än 35 knop så bör man kanske ta manöverintyget direkt så man slipper det sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in