2014-04-13, 12:01
Medlem
RockAndOllons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arselkorv
Den strain som används mot epilepsi heter "Charlottes web"
https://www.youtube.com/watch?v=oxrKyjeClTk

Vilket video klipp.

Tjejen hade 300 epilepsi anfall i veckan och med denna cannabis sort har hon bara ett anfall i veckan.

Legalisera nu för fan !!
Citera
2014-04-14, 16:34
Medlem
Bajskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywagon1
Hej! Jag är en ung man på 22 år med epilepsi. Jag blev diagnostiserad vid 13 års ålder efter mitt tredje grand mall och fick då utskrivet Absenor och har ätit dessa dagligen sedan dess. Just nu 600mg på morgonen och 900mg på kvällen. Har aldrig fått något anfall vid medicinering, dock biverkningar som gjort att jag emellanåt valt att inte ta min medicin (som högst i en vecka och har då mått bättre och haft mer energi än på åratal).

För att nämna några biverkningar: blir "zombiefierad", minskad kreativitet, fokuserings- och koncentrationssvårigheter, slöhet, trötthet (sover 14-15 timmar och är fortfarande trött när jag vaknar)

Biverkningarna är för mig så omfattande att jag kort och gått har kommit till en punkt där jag blir äcklad av både medicinen och mig själv vid intag och har nu, efter mycket informationssökande och forskande, bestämt mig för att ge mig på en alternativ självmedicinering i form av Cannabis.

Till er som tycker att detta låter som en dålig idé vill jag bara säga att jag mycket hellre medicinerar min sjukdom med en fullt naturlig planta med de rätta attributerna än att dag efter dag möta biverkningar och ångest över en medicin som inte ens läkarna som skriver ut den till mig vet hur den fungerar.

Taget från fass: "Absenors verkningssätt är inte helt klarlagt. EN TEORI är att Absenor förhindrar eller dämpar impulser i hjärnan, så att epileptiska anfall och maniska episoder motverkas."

Cannabisämnet som motverkar epileptiska anfall är CBD och det finns läkemedel men dom är tyvärr olagliga i Sverige.

Vad jag undrar är; finns det någon som medinerar sin ep med cb som har tips?
I vilken form av intag vore bäst?
Dosering?

Då jag inte har någon möjlighet att odla själv, är det då säkrast att använda sig utav hasch för att vara säker på att få tillräckligt med CBD då dom flesta grässtrains skiljer sig väldigt mycket på detta?

Min plan är att i Maj börja trappa ner med absenor och sakta men säkert övergå helt till cannabis.

(Är van cannabisbrukare)

Alla tips & råd uppskattas!
Alla moralkakor undanbedes!

Cannabis fungerar säkert bättre, jag har ifs inte epilepsi men jag har gått genom en massa epilepsimediciner mot mitt tillstånd och inget har fungerat vidare värst, blev zombie på dom med.

Nu har jag satvex utskrivet (cannabisolja utblandat med sprit i munduschform), den ligger på lika delar CBD och THC. Fungerar bra, dessutom blir man inte lika svängd på det som på vanlig cannabis.
Kan ju vara skönt när man vill fungera i vardagen.

Men det finns strains som har samma ratio 1:1 THC/CBD , du kanske borde försöka få tag i nån sån.

Annars finns det laglig utspädd CBD olja att handla från Amazon, jag beställde hem en sån innan jag fick min medicin utskriven. Googla på Dixie Dew Hemp drops, är gjort på industrihampa och innehåller knappt några mängder THC alls men mycket CBD. Det kanske fungerar !

Edit:
Såg nu att du tänkt på att beställa cbd olja från utlandet men att det var för dyrt, den där dixie dew kostar också skjortan. Jävligt krampigt läge här dag, nu sitter jag och inväntar effekten på medicinen, om 1 timma kommer jag ligga som en säck i soffan och vara avslappnad. Fungerar mycket bättre än stesolid som jag också har utskrivet mot kramper. Fan att inte fler får denna medicin, hjälper mot många neurologiska sjukdomar.

Ha det bra och lycka till.
Senast redigerad av Bajskatt 2014-04-14 kl. 16:48.
Citera
2014-06-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskatt
Cannabis fungerar säkert bättre, jag har ifs inte epilepsi men jag har gått genom en massa epilepsimediciner mot mitt tillstånd och inget har fungerat vidare värst, blev zombie på dom med.

Nu har jag satvex utskrivet (cannabisolja utblandat med sprit i munduschform), den ligger på lika delar CBD och THC. Fungerar bra, dessutom blir man inte lika svängd på det som på vanlig cannabis.
Kan ju vara skönt när man vill fungera i vardagen.

Men det finns strains som har samma ratio 1:1 THC/CBD , du kanske borde försöka få tag i nån sån.

Annars finns det laglig utspädd CBD olja att handla från Amazon, jag beställde hem en sån innan jag fick min medicin utskriven. Googla på Dixie Dew Hemp drops, är gjort på industrihampa och innehåller knappt några mängder THC alls men mycket CBD. Det kanske fungerar !

Edit:
Såg nu att du tänkt på att beställa cbd olja från utlandet men att det var för dyrt, den där dixie dew kostar också skjortan. Jävligt krampigt läge här dag, nu sitter jag och inväntar effekten på medicinen, om 1 timma kommer jag ligga som en säck i soffan och vara avslappnad. Fungerar mycket bättre än stesolid som jag också har utskrivet mot kramper. Fan att inte fler får denna medicin, hjälper mot många neurologiska sjukdomar.

Ha det bra och lycka till.
Jag har rejäl epilepsi, grand mal anfall som sker en gång i månaden utan mediciner. Men nu går jag på trileptal 300mg två ggr/dag och har inte haft ett anfall på 6 månader snart. Jävlar kanske kan ta körkort till jul! men sen finns det biverkningar av den här och jag glömde ta dehär medicinerna en fredag. När jag sen vaknade på lördagen kända jag mig KLAR I SKALLEN!!! Minnet fungerade och jag kunde fokusera på saker. Inget blurrvision eller fanskap öht. Kommer nog att börja självmedicinera med hjälp av cannabis nån gång i livet för att slippa denna jävla sjuka.

Men nu undrar jag, hur fick du sativex utskrivet? Trodde bara att det användes som "sista utväg" för MS-patienter.
Citera
2014-06-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Eftersom jag har samma besvär som ts så tycker jag onekligen att detta låter spännande.
Å andra sidan gör det mig lite fundersam att du har fortsatt med samma medicin trots biverkningarna. Tycker att du i första hand borde ta rådgöra med din medicinman om att byta läkemedel. Först när du har gått igenom hela hyllan med anti-epileptica borde det vara läge för att tänka på något alternativ.
Ingen bra rekommendation. Alla antiepileptika har svåra biverkningar. Men det finns många idag som har fått bukt på sina krampfanfall utan mediciner och utan cannabis. Det finns en bok av Dr. Marc Sirkus som berättar hur det går.
Citera
2014-06-11, 19:55
Medlem
Citat:
Att jag inte tidigare bytt medicin har berott på mycket, bland annat operationer då det varit för riskfyllt.
Vad jag vill få ut av detta är att slippa knapra tabletter i onödan om det nu finns ett fullt fungerande, naturligt alternativ. Och byte mellan olika anti-epileptika skulle tvinga mig till sjukskrivning, pga biverkningar som jag vill slippa..
Det finns en mycket fin bok av Dr. Marc Sirkus som har hjälpt många med epilepsi.
Du kan också lyssna här: https://www.youtube.com/watch?v=eXhUeRFE-kg

och läsa här: http://drsircus.com/medicine/cancer/cannabis-treats-cancer-and-epilepsy
Jag tror att canabis är på vär att bli laglig.
Citera
2014-06-24, 01:43
Medlem
Jag har nr till han i Sydsvenskan, han kör Sverige runt nuförtiden. Under 0,2 % thc ( lagligt) o ca 5% CBD. 60 ml: ca 10 veckor 3000 spänn. Har även kontakt me en i Danmark som gör cbd olja,kåda själv. Pm om du vill ha info. Har själv kronisk migrän o har grävt ner mig totalt i cbd ämnet på sistone.
Citera
2015-07-30, 22:21
Medlem
Jag är 20 år och har tagit Tegretol sedan jag var 18 då jag diagnostiserades med Epilepsi. Tar 200 mg på morgonen och 400 mg på kvällen, och som du beskriver det så har jag samma symptom. Det känns som att gå runt i en helt annan värld och verklighet, känner mig som en Zombie och att allt jag känner är konstant trötthet och yrsel.

Jag har nu beställt CBD-olja och fick den levererad idag. Ska definitivt ge den ett försök i hopp om att kunna trappa ner eller helt byta ut den mot min nuvarande medicin.

Tegretol håller mig anfallsfri och har inte haft ett anfall sedan den 14 mars 2014. Dock vill jag inte ha alla negativa symptom som medicinen medföljer när den brukas.

Har precis som du när jag glömt medicinen en kväll då jag tar största dosen vaknat upp och känt mig mer klar i huvudet och mer utvilad än vanligt, Så som man borde känna sig efter en natt med 8-10 timmars sömn.

Finns massor av andra negativa baksidor med att ta antiepileptika mediciner, undrar någon vad jag mer har för symptom så är det bara skicka iväg ett PM.
Citera
2015-08-04, 15:10
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
EP-anfallen ger hjärnskador men det tar ofta många eller stora anfall innan de börjar märkas på hjärnan.
Hjärnskador går inte att reparera, så lek inte med naturmediciner om ni verkligen inte testat alla skolmedicinarnas läkemedel.

Cannabis dämpar hjärnans funktion, i likhet med EP-mediciner men det har även många biverkningar som EP-medicin inte har. Dessutom är det inte vetenskapligt utprövat om eller hur mycket EP-anfall kan förebyggas med cannabis.

Många lobbar för Cannabis för de gillar drogen, men de tar inte ansvar för om DU får hjärnskador för att du får EP-anfall trots att du tar cannabis.
Citera
2015-08-05, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
EP-anfallen ger hjärnskador men det tar ofta många eller stora anfall innan de börjar märkas på hjärnan.
Hjärnskador går inte att reparera, så lek inte med naturmediciner om ni verkligen inte testat alla skolmedicinarnas läkemedel.

Cannabis dämpar hjärnans funktion, i likhet med EP-mediciner men det har även många biverkningar som EP-medicin inte har. Dessutom är det inte vetenskapligt utprövat om eller hur mycket EP-anfall kan förebyggas med cannabis.

Många lobbar för Cannabis för de gillar drogen, men de tar inte ansvar för om DU får hjärnskador för att du får EP-anfall trots att du tar cannabis.
Det finns ju som sagt ingen one-size-fits-all när det kommer till epilepsimediciner. Dock så hjälper cannabis mot epilepsi, ingen fråga om det, men att det hjälper för alla är lite väl optimistiskt. Det är bara en till medicin på listan av saker som KAN hjälpa mot epilepsi.
Citera
2016-08-09, 18:56
Medlem
FuGeeLalas avatar
Har inte förnyat mitt recept på Lamotrigin på ett bra tag och har snart ett årsmöte med min neurolog. Han kommer förmodligen ställa frågorna om varför jag ej förnyat receptet och hur jag lyckats undvika anfall.
Är det värt att nämna att jag röker cannabis ett tag före sänggående? Jag har inga anmärkningar eller liknande i min journal ang. missbruk och liknande. Läkaren är f.ö. väldigt ung, vilket jag personligen ser som positivt då de brukar vara mer liberala.

Är det värt? Vad kan konsekvenserna bli? Jag ska väl trots allt inte sitta och ljuga för min läkare...
Citera
2021-12-04, 13:27
Medlem
Citat:
Hej! Jag är en ung man på 22 år med epilepsi. Jag blev diagnostiserad vid 13 års ålder efter mitt tredje grand mall och fick då utskrivet Absenor och har ätit dessa dagligen sedan dess. Just nu 600mg på morgonen och 900mg på kvällen. Har aldrig fått något anfall vid medicinering, dock biverkningar som gjort att jag emellanåt valt att inte ta min medicin (som högst i en vecka och har då mått bättre och haft mer energi än på åratal).

För att nämna några biverkningar: blir "zombiefierad", minskad kreativitet, fokuserings- och koncentrationssvårigheter, slöhet, trötthet (sover 14-15 timmar och är fortfarande trött när jag vaknar)

Biverkningarna är för mig så omfattande att jag kort och gått har kommit till en punkt där jag blir äcklad av både medicinen och mig själv vid intag och har nu, efter mycket informationssökande och forskande, bestämt mig för att ge mig på en alternativ självmedicinering i form av Cannabis.

Till er som tycker att detta låter som en dålig idé vill jag bara säga att jag mycket hellre medicinerar min sjukdom med en fullt naturlig planta med de rätta attributerna än att dag efter dag möta biverkningar och ångest över en medicin som inte ens läkarna som skriver ut den till mig vet hur den fungerar.

Taget från fass: "Absenors verkningssätt är inte helt klarlagt. EN TEORI är att Absenor förhindrar eller dämpar impulser i hjärnan, så att epileptiska anfall och maniska episoder motverkas."

Cannabisämnet som motverkar epileptiska anfall är CBD och det finns läkemedel men dom är tyvärr olagliga i Sverige.

Vad jag undrar är; finns det någon som medinerar sin ep med cb som har tips?
I vilken form av intag vore bäst?
Dosering?

Då jag inte har någon möjlighet att odla själv, är det då säkrast att använda sig utav hasch för att vara säker på att få tillräckligt med CBD då dom flesta grässtrains skiljer sig väldigt mycket på detta?

Min plan är att i Maj börja trappa ner med absenor och sakta men säkert övergå helt till cannabis.

(Är van cannabisbrukare)

Alla tips & råd uppskattas!
Alla moralkakor undanbedes!

Så bra!
Samma har hänt exakt här. Slutat med alla tabletter och kör bara hampa nu. Bästa jag gjort!
Röker dock inte THc, beställer cbd blommor. Är rädd för att bli stannad och pissad, tyvärr.
Citera
2021-12-04, 19:44
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arselkorv
Den strain som används mot epilepsi heter "Charlottes web"
https://www.youtube.com/watch?v=oxrKyjeClTk

https://www.healthline.com/health/cbd-oil-for-seizures#cbd-oil-for-seizures
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera