Hej! Jag är en ung man på 22 år med epilepsi. Jag blev diagnostiserad vid 13 års ålder efter mitt tredje grand mall och fick då utskrivet Absenor och har ätit dessa dagligen sedan dess. Just nu 600mg på morgonen och 900mg på kvällen. Har aldrig fått något anfall vid medicinering, dock biverkningar som gjort att jag emellanåt valt att inte ta min medicin (som högst i en vecka och har då mått bättre och haft mer energi än på åratal).
För att nämna några biverkningar: blir "zombiefierad", minskad kreativitet, fokuserings- och koncentrationssvårigheter, slöhet, trötthet (sover 14-15 timmar och är fortfarande trött när jag vaknar)
Biverkningarna är för mig så omfattande att jag kort och gått har kommit till en punkt där jag blir äcklad av både medicinen och mig själv vid intag och har nu, efter mycket informationssökande och forskande, bestämt mig för att ge mig på en alternativ självmedicinering i form av Cannabis.
Till er som tycker att detta låter som en dålig idé vill jag bara säga att jag mycket hellre medicinerar min sjukdom med en fullt naturlig planta med de rätta attributerna än att dag efter dag möta biverkningar och ångest över en medicin som inte ens läkarna som skriver ut den till mig vet hur den fungerar.
Taget från fass: "Absenors verkningssätt är inte helt klarlagt. EN TEORI är att Absenor förhindrar eller dämpar impulser i hjärnan, så att epileptiska anfall och maniska episoder motverkas."
Cannabisämnet som motverkar epileptiska anfall är CBD och det finns läkemedel men dom är tyvärr olagliga i Sverige.
Vad jag undrar är; finns det någon som medinerar sin ep med cb som har tips?
I vilken form av intag vore bäst?
Dosering?
Då jag inte har någon möjlighet att odla själv, är det då säkrast att använda sig utav hasch för att vara säker på att få tillräckligt med CBD då dom flesta grässtrains skiljer sig väldigt mycket på detta?
Min plan är att i Maj börja trappa ner med absenor och sakta men säkert övergå helt till cannabis.
(Är van cannabisbrukare)
Alla tips & råd uppskattas!
Alla moralkakor undanbedes!