2014-04-07, 14:33
Medlem
Hej! Jag är en ung man på 22 år med epilepsi. Jag blev diagnostiserad vid 13 års ålder efter mitt tredje grand mall och fick då utskrivet Absenor och har ätit dessa dagligen sedan dess. Just nu 600mg på morgonen och 900mg på kvällen. Har aldrig fått något anfall vid medicinering, dock biverkningar som gjort att jag emellanåt valt att inte ta min medicin (som högst i en vecka och har då mått bättre och haft mer energi än på åratal).

För att nämna några biverkningar: blir "zombiefierad", minskad kreativitet, fokuserings- och koncentrationssvårigheter, slöhet, trötthet (sover 14-15 timmar och är fortfarande trött när jag vaknar)

Biverkningarna är för mig så omfattande att jag kort och gått har kommit till en punkt där jag blir äcklad av både medicinen och mig själv vid intag och har nu, efter mycket informationssökande och forskande, bestämt mig för att ge mig på en alternativ självmedicinering i form av Cannabis.

Till er som tycker att detta låter som en dålig idé vill jag bara säga att jag mycket hellre medicinerar min sjukdom med en fullt naturlig planta med de rätta attributerna än att dag efter dag möta biverkningar och ångest över en medicin som inte ens läkarna som skriver ut den till mig vet hur den fungerar.

Taget från fass: "Absenors verkningssätt är inte helt klarlagt. EN TEORI är att Absenor förhindrar eller dämpar impulser i hjärnan, så att epileptiska anfall och maniska episoder motverkas."

Cannabisämnet som motverkar epileptiska anfall är CBD och det finns läkemedel men dom är tyvärr olagliga i Sverige.

Vad jag undrar är; finns det någon som medinerar sin ep med cb som har tips?
I vilken form av intag vore bäst?
Dosering?

Då jag inte har någon möjlighet att odla själv, är det då säkrast att använda sig utav hasch för att vara säker på att få tillräckligt med CBD då dom flesta grässtrains skiljer sig väldigt mycket på detta?

Min plan är att i Maj börja trappa ner med absenor och sakta men säkert övergå helt till cannabis.

(Är van cannabisbrukare)

Alla tips & råd uppskattas!
Alla moralkakor undanbedes!
Citera
2014-04-07, 14:40
Medlem
kinjinhoofers avatar
Vad jag vet så ska cannabis mer framkalla epilepsi än motverka det. Kan självklart ha fel då jag inte läst mycket om det.

Men för att ändå försöka bidra med något tips så kolla runt om man kan beställa hem någon substans med mycket CBD i även om det är olagligt.
Citera
2014-04-07, 14:40
Medlem
RockAndOllons avatar
Är inte ämnet CBD lagligt i Sverige ?
Jag trodde bara det var THC som var olagligt.
Citera
2014-04-07, 15:16
Medlem
borrizs avatar
Eftersom jag har samma besvär som ts så tycker jag onekligen att detta låter spännande.

Å andra sidan gör det mig lite fundersam att du har fortsatt med samma medicin trots biverkningarna. Tycker att du i första hand borde ta rådgöra med din medicinman om att byta läkemedel. Först när du har gått igenom hela hyllan med anti-epileptica borde det vara läge för att tänka på något alternativ.
Citera
2014-04-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinjinhoofer
Vad jag vet så ska cannabis mer framkalla epilepsi än motverka det. Kan självklart ha fel då jag inte läst mycket om det.

Nej det stämmer inte. CBD binder sig vid hjärnans cannabinoidreceptorer och gör det möjligt att ta upp signalsubstanser som annars inte kan tas upp (vilket skapar epileptiska anfall).
Citera
2014-04-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockAndOllon
Är inte ämnet CBD lagligt i Sverige ?
Jag trodde bara det var THC som var olagligt.

Det stämmer, uttryckte mig kanske lite grumligt. Vad jag menade var att det i dagsläget inte finns något läkemedel i Sverige innehållandes enbart CBD vilket gör att man isf får beställa rent cbd från utlandet vilket blir förhållandevis dyrt.
Citera
2014-04-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Eftersom jag har samma besvär som ts så tycker jag onekligen att detta låter spännande.

Å andra sidan gör det mig lite fundersam att du har fortsatt med samma medicin trots biverkningarna. Tycker att du i första hand borde ta rådgöra med din medicinman om att byta läkemedel. Först när du har gått igenom hela hyllan med anti-epileptica borde det vara läge för att tänka på något alternativ.

Att jag inte tidigare bytt medicin har berott på mycket, bland annat operationer då det varit för riskfyllt.
Vad jag vill få ut av detta är att slippa knapra tabletter i onödan om det nu finns ett fullt fungerande, naturligt alternativ. Och byte mellan olika anti-epileptika skulle tvinga mig till sjukskrivning, pga biverkningar som jag vill slippa..
Citera
2014-04-07, 16:06
Medlem
borrizs avatar
Jag önskar dig all lycka med dina försök att ersätta medicinen! Glöm inte att rapportera hur det går för dig, som du förstår så har jag ett stort intresse av att veta resultaten av dina ansträngningar.
Citera
2014-04-07, 16:12
Medlem
streisands avatar
http://www.sydsvenskan.se/malmo/han-botar-med-cannabisolja/

Att försöka få kontakt med denna man kanske vore något för TS?
Citera
2014-04-07, 18:51
Medlem
Smash3rs avatar
Snubblade över denna här om dagen..
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ciQ4ErmhO7g

Cannabis mot epilepsi. Värt att kolla på!
Citera
2014-04-07, 19:05
Medlem
RockAndOllons avatar
Jag trodde att jag lätt skulle hitta billig CBD olja om jag bara googlade ett tag, men så blev det inte.
Jävlar vad dyrt det är med CBD.

Jag tror att israelerna har lyckats att odla fram en planta utan någon THC och mycket CBD men är inte helt säker.

Här kan man köpa CBD om man har otroligt mycket pengar.

http://cbdgum.networkofhemp.com/order-cbd/
Citera
2014-04-13, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockAndOllon
Jag trodde att jag lätt skulle hitta billig CBD olja om jag bara googlade ett tag, men så blev det inte.
Jävlar vad dyrt det är med CBD.

Jag tror att israelerna har lyckats att odla fram en planta utan någon THC och mycket CBD men är inte helt säker.

Här kan man köpa CBD om man har otroligt mycket pengar.

http://cbdgum.networkofhemp.com/order-cbd/

Den strain som används mot epilepsi heter "Charlottes web"
https://www.youtube.com/watch?v=oxrKyjeClTk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in