Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-18, 01:12
  #289
Medlem
Många som glömt ta sina mediciner här ser jag.
Citera
2014-05-18, 01:37
  #290
Medlem
Pre 1914s avatar
De som har tillgång till orginalfilmerna kan snabbast konstatera om filmer blivit förvanskade.
Att börja analysera vapen och förband i filmerna 70 år efteråt leder knappast någonvart om man inte också där har tillgång till kompletta tyska arméarkiv med krigsdagböcker. Har man det har man nog inte så svårt att gå direkt och jämföra orginalfilmerna för att se om det överhuvudtaget finns en rysk komplott eller inte.

Vore kul att få veta om Eerieye fått något svar från sakkunskapen ännu.
Citera
2014-05-18, 02:33
  #291
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De som har tillgång till orginalfilmerna kan snabbast konstatera om filmer blivit förvanskade.
Att börja analysera vapen och förband i filmerna 70 år efteråt leder knappast någonvart om man inte också där har tillgång till kompletta tyska arméarkiv med krigsdagböcker. Har man det har man nog inte så svårt att gå direkt och jämföra orginalfilmerna för att se om det överhuvudtaget finns en rysk komplott eller inte.

Vore kul att få veta om Eerieye fått något svar från sakkunskapen ännu.
Det finns inte så mycket tyskt filmmaterial kvar. Arkivet med råfilm brann upp i krigets slutskede, så bara de färdigklippta propagandafilmerna har överlevt. Det märks i dokumentärer där samma material visas igen och igen.

Och som nämndes tidigare spelades tysk krigsfilm in utan ljud, det lades på i efterhand så det är inte lustigt om det inte är helt rätt.
Citera
2014-05-18, 16:44
  #292
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De som har tillgång till orginalfilmerna kan snabbast konstatera om filmer blivit förvanskade.
Att börja analysera vapen och förband i filmerna 70 år efteråt leder knappast någonvart om man inte också där har tillgång till kompletta tyska arméarkiv med krigsdagböcker. Har man det har man nog inte så svårt att gå direkt och jämföra orginalfilmerna för att se om det överhuvudtaget finns en rysk komplott eller inte.

Vore kul att få veta om Eerieye fått något svar från sakkunskapen ännu.

Jag har inte kollat mera. Men jag har sett samma mystiska stridsvagn på flera filmer. Det kan vara filmteamets egna vagn.

Ett fordon tillhörde alltså Guderians pansarkår som inte alls ryckte in i Riga. Ett annat (stridsvagn) har symbol för en infanteridivision (motoriserad) som tillhörde samma pansarkår men som saknar märke för pansarkåren. Nationalitetsbeteckningen är också felaktig, den är av förkrigstyp. Infanteridivisionen fick pansarfordon först ett år senare.

Så något är skumt. Men filmer har alltid varit manipulerade, i alla tider. Det kan ha varit tyskarna själva som klippt ihop.
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2014-05-18 kl. 16:46.
Citera
2014-05-18, 17:11
  #293
Medlem
Pre 1914s avatar
Men youtubefilmerna måste ha en källa även om de egentligen är kopior på orginalet. Filmer som man rent fysiskt borde kunna bestämma ålder på.
Att tyskarna själva klippt och klistrat är självklart, att vissa fordonstyper befinner sig i fel förband kanske kan bero på utprovning eller något. Ljudpålägg sker i efterhand förstås. Men nog var väl de rätt få och enkla och det mesta var speakerrösten. Jag reagerade på de många gevärsskotten som hördes. Och har ljud lagts på i nutid kan förstås vad som helst i filmen vara falskt.
__________________
Senast redigerad av Pre 1914 2014-05-18 kl. 17:25.
Citera
2014-05-19, 00:01
  #294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men youtubefilmerna måste ha en källa även om de egentligen är kopior på orginalet. Filmer som man rent fysiskt borde kunna bestämma ålder på.
Att tyskarna själva klippt och klistrat är självklart, att vissa fordonstyper befinner sig i fel förband kanske kan bero på utprovning eller något. Ljudpålägg sker i efterhand förstås. Men nog var väl de rätt få och enkla och det mesta var speakerrösten. Jag reagerade på de många gevärsskotten som hördes. Och har ljud lagts på i nutid kan förstås vad som helst i filmen vara falskt.

Att ljud läggs på i efterhand är inte så konstigt. Det gör även seriösa dokumentärer för att gamla stumfilmer ska bli lite häftigare för dagens tittare. Däremot är det lite underligt att enskilda soldater har fel utrustning osv. Det finns säkert en förklaring men det ör ju den man är ute efter!
Citera
2014-05-19, 00:29
  #295
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men youtubefilmerna måste ha en källa även om de egentligen är kopior på orginalet. Filmer som man rent fysiskt borde kunna bestämma ålder på.
Att tyskarna själva klippt och klistrat är självklart, att vissa fordonstyper befinner sig i fel förband kanske kan bero på utprovning eller något. Ljudpålägg sker i efterhand förstås. Men nog var väl de rätt få och enkla och det mesta var speakerrösten. Jag reagerade på de många gevärsskotten som hördes. Och har ljud lagts på i nutid kan förstås vad som helst i filmen vara falskt.

Filmen ifråga är fejk, åtminstone delvis. Men det kan vara de tyska propagandafilmarna själva som gjort en "recap" för att muntra upp de tyska civila på hemmafronten.

Man ser ju även ett förment eldöverfall mot några fordon med pv-kanoner på släp. Istället för att köra sig ur predikamentet så så stannar de och kopplar loss pansarvärnspjäserna (!) för att skjuta några skott. Och rubbet filmas av en upprättstående (!) fotograf. Nu blir väl jag aldrig någon Robert Capa för jag hade fan legat plattare än en flundra i diket. Om det hade varit på riktigt alltså.

Det var ett tag sedan jag kollade på länkarna men jag lade ut en länk på en film som tycks vara verklig i det mesta. Där betedde sig soldaterna som soldater gör: En tar skydd på fel sida om pansarfordonet och några skriker varningar, en kryper nästan in under en annan vagn i skräck. Och så kommer en sjukvårdare (?) springande med vatten åt någon som troligen kollapsat i värmen. Den fimen var äkta, inte minst som man ser att soldaterna ständigt bär på ammunitionslådor av plåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback