• 1
  • 2
2014-04-07, 10:59
Medlem
Vad kan man egentligen få för en trasig bil? Finns ju dröser av annonser på blocket som köper o hämtar ALLT i bilväg. I mitt exempel har jag en gammal volvo som är fräsch men inte startar + några andra småfel.

Vad får man för bud av alla dessa annonsörer? Nån som har ringt runt?
Citera
2014-04-07, 11:00
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Vad kan man egentligen få för en trasig bil? Finns ju dröser av annonser på blocket som köper o hämtar ALLT i bilväg. I mitt exempel har jag en gammal volvo som är fräsch men inte startar + några andra småfel.

Vad får man för bud av alla dessa annonsörer? Nån som har ringt runt?

Utan undantag ett präktigt skambud i synnerhet när den inte heller startar.
Citera
2014-04-07, 11:15
Medlem
zoombos avatar
Dom flesta bjuder inte en spänn utan man ska i princip bara vara tacksam att dom tar hand om skrotet tycker dom. För det är ju en massa jobb med att forsla bort en bil till skroten och idag får man bara lämna in dem där om de är har varit i trafik sista året. Annars kostar det pengar.

Själv tycker jag att man iaf borde få betalt för däcken så är dessa fräscha så borde en tusenlapp eller så vara skäligt.

Många bedriver också privata skrotar när man plockar ner bilar som man mer eller mindre fått gratis och säljer delar från, dessa förstår på ett bättre sätt om det finns relativt nya, säljbara delar i bilen och kan då ge en symbolisk summa.

Har man kontakt inom metallåtervinningen så kan dom ibland - om dom är på rätt humör - ta emot bilar om man har sett till att alla vätskor och däck är borta först. Man kan t o m få några kronor för metallen. Men det är inget dom gör officiellt och skrotningsproceduren får man klara själv.
Citera
2014-04-07, 11:29
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Dom flesta bjuder inte en spänn utan man ska i princip bara vara tacksam att dom tar hand om skrotet tycker dom. För det är ju en massa jobb med att forsla bort en bil till skroten och idag får man bara lämna in dem där om de är har varit i trafik sista året. Annars kostar det pengar.

Själv tycker jag att man iaf borde få betalt för däcken så är dessa fräscha så borde en tusenlapp eller så vara skäligt.

Många bedriver också privata skrotar när man plockar ner bilar som man mer eller mindre fått gratis och säljer delar från, dessa förstår på ett bättre sätt om det finns relativt nya, säljbara delar i bilen och kan då ge en symbolisk summa.

Har man kontakt inom metallåtervinningen så kan dom ibland - om dom är på rätt humör - ta emot bilar om man har sett till att alla vätskor och däck är borta först. Man kan t o m få några kronor för metallen. Men det är inget dom gör officiellt och skrotningsproceduren får man klara själv.

Det måste tyvärr till en aktoriserad bilskrot som kan intyga att bilen är skrotad, att fixa en skrotning på egen hand är inte lätt men det har förmodligen lyckats några gånger.
Citera
2014-04-07, 12:32
Medlem
Ok, så att tro att de hämtar den o man får några tusenlappar i handen är bara att glömma? Även om den är fräsch?

Om man vänder på frågeställningen. Är det ens nån vits att annonsera ut den som "reservdelsbil" eller liknande eller ringer det bara samma gäng som annonserar om att köpa? Sista jag orkar hålla på med är att tjafsa med 200 kompis-kompis..
Citera
2014-04-07, 12:45
Medlem
Vad är det för en bil?
Sälj som renoverings objekt eller som reservdelsbil
Skrotar brukar ge från 800-1000kr beroende på hur mycket som saknas eller om den har katalysator bland annat.
Synd att skrota om det är en fin bil där enda promblemet är att den inte startar. Kan vara allt ifrån ett kasst batteri till motorhaveri.
Citera
2014-04-07, 12:45
Medlem
I lokalblaskan läser jag nästan dagligen annonser från folk som säger sig vilja köpa gamla bilar, defekta och obes inget hinder. De lovar i alla fall bra betalt. Så skaffa en tidning.
Citera
2014-04-07, 12:50
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
I lokalblaskan läser jag nästan dagligen annonser från folk som säger sig vilja köpa gamla bilar, defekta och obes inget hinder. De lovar i alla fall bra betalt. Så skaffa en tidning.

Jo dessa filurer har jag ringt några gånger, där får du med garanti ett skambud, men men ett samtal kan man ju kosta på sig.
Citera
2014-04-07, 13:03
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altec1911
Skrotar brukar ge från 800-1000kr beroende på hur mycket som saknas eller om den har katalysator bland annat.
.

Skrotarna ger inte en sekin annat än i undantagsfall. Om det inte är en bil som är typ max 6-7 år gammal.
För 10-20 år sen kunde man få en slant men det var då det.

Köpa-in-skrotbilar köpare är ungefär lika seriösa som andra s k nasare med kontoret på fickan. I telefon så kan dom ge ett bud men när dom kommer och ser den så hittar dom allehanda fel och annat som gör att den "i praktiken är ointressant" men dom kan "tänka sig att forsla bort skrotet gratis eller bjuder en hundring eller två". Nästa vecka säljer dom däcken för 1500,-, batteriet för 200,-, kylaren för 500,-....osv.
Citera
2014-04-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Skrotarna ger inte en sekin annat än i undantagsfall. Om det inte är en bil som är typ max 6-7 år gammal.
För 10-20 år sen kunde man få en slant men det var då det.

Köpa-in-skrotbilar köpare är ungefär lika seriösa som andra s k nasare med kontoret på fickan. I telefon så kan dom ge ett bud men när dom kommer och ser den så hittar dom allehanda fel och annat som gör att den "i praktiken är ointressant" men dom kan "tänka sig att forsla bort skrotet gratis eller bjuder en hundring eller två". Nästa vecka säljer dom däcken för 1500,-, batteriet för 200,-, kylaren för 500,-....osv.

Jobbar på en skrot just nu i södra delen av Sverige, om dom ska komma ut och hämta bilen så kan dom självklart inte ge betalt då dom helt enkelt går back på att göra så, de plocka bort saker som går att sälja, tex däck brukar vara rätt populärt även fälgar om dom är vettiga, sedan några lyktor hit och dit.
Katalysatorerna samlar dom ihop, sedan kommer det en gubbe och köper dom.
Lite smått här och där om folk vill ha något, annars pressas bilen och säljs som metallskrot.
för detta lilla så ska dom kunna betala ut löner, diesel för att hämta bilarna och att driva alla maskiner och verktyg, massa tillstånd osv.
Och förhoppningsvis ska dom också få ut lite vinst i slutändan.

Om man däremot lämnar in bilen själv kan man få från 800kr-100kr beroende på skick och vad som är plockat på bilen.

Nu snackar jag riktiga skrotar och inte Harry borta i byn som är hobbymekaniker och spelar kort på söndagarna.
Citera
2014-04-07, 17:55
Medlem
Hade en audi a4 med 2.8 V6 från -96 för ca 10år sen. Riktigt fräch också.
Köpte den för 70k nerprutad från 85k.
Skulle sälja den året efter. 18k blev jag erbjuden av en sån som köper allt... Sålde på blocket för 67k istället.

Kort sagt, var glad om dom tar den gratis.

Hade en bil som jag inte orkade organisera iväg till skroten.
Ställde den på landet, ringde transport styrelsen o sa att jag sålt bilen som metallskrot.
Då var det bara skicka in lappen o kryssa i skrotad utan intyg och ge en förklaring.

Vet inte om dom hårdnat på senare tid, detta var trots allt 8-9 år sen
Citera
2014-04-07, 18:11
Medlem
Oki, verkar som jag kan skita i att ringa runt bland uppköparna iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in