2014-04-06, 20:15
Medlem
Zapplines avatar
Har en Grå Jako som är ca 4 månader gammal och hon har varit hos oss i 2 veckor. Hon är aningen blyg men nyfiken. Vi har under dessa två veckor arbetet mycket med att handskas med henne och hon kan ibland vara lite "bitig" inte så att hon hugger eller gör utfall utan snarare vill smaka lite på en men alla fågelägare vet att ett litet nafs från en papegoja kan göra nog så ont.

Vi har tränat "Target" med henne och det är hon väldigt bra på, räcker att pinnen kommer fram och hon springer genom hela buren för att få en munsbit och hon lär sig fort.

Problemet då. Vi har tränat "step up" som det kallas i ca 1 vecka. Vi började med en pinne och det tog inte många försök innan hon förstod att ställer jag mig på pinnen får jag mums. Vi kan även flytta runt henne på pinnen. Men så fort vi tar fram handen, ett finger eller flera så springer hon genast åt andra hållet. Hon vägrar stå på händerna över huvud taget. Hon till och med väljer att låta bli "target" pinnen och i sin tur väljer hon alltså bort godiset före att sätta en klo på våra händer. Hon försöker ibland även bita på våra fingrar när vi försöker få upp henne, vi tar då bort händerna (uppfödaren meddelande nämligen att det är bäst att inte uppvigla till något bitande alls). Men igen hon vägrar stå på fingrarna eller handen.

Vi får lov att klappa på hennes klor och vi får lov att klia och klappa på hennes huvud, nacke och rygg. Detta har hon inga problem med. Så det är inte det att hon är rädd för våra händer eller för oss.

Så nu vet vi inte hur vi ska gå vidare med det här problemet. Jag har haft fåglar tidigare och jag har aldrig varit med om att de vägrat ställa sig på ens fingrar eller händer. Vanligare är det att de inte låter en klia och klappa på dom. Men just att de inte ställa sig på ens fingrar eller händer har jag aldrig varit med om.

Finns det någon duktig Fågelentusiaster eller fågeltränare här som kan hjälpa oss med vårt problem.
Citera
2014-04-06, 23:52
Medlem
Fågelkunnig är jag väl inte,men känner igen det där. Jag har en nymfparakit som gör samma sak. Han sitter på min axel,jag får "klia" han med fingret,han flyger efter mig om jag går osv, men han vill inte stå på mitt finger.

En fågel-kunnig person sa till mig att jag bara skulle låta det vara. Att bara fortsätta att träna,så skulle det där "anti-finger-beteendet" försvinna.

Förhoppningsvis får du (och jag) råd här av någon fågelexpert
Citera
2014-04-07, 00:23
Medlem
Zanizailas avatar
När jag skaffade mig en ung kakadua (för åtta år sedan) förstod han inte alls att man kunde sitta på handen. Jag fick lära honom genom att ta en av hans fötter i taget och sätta dem på min andra hand. Han lärde sig.

Sedan var inte han någon som bet, iofs...
Citera
2014-04-07, 12:42
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
När jag skaffade mig en ung kakadua (för åtta år sedan) förstod han inte alls att man kunde sitta på handen. Jag fick lära honom genom att ta en av hans fötter i taget och sätta dem på min andra hand. Han lärde sig.

Sedan var inte han någon som bet, iofs...

Får väl helt enkelt försöka med att lyfta upp henne och "tvinga" henne upp på handen och hoppas att jag kan göra det fort nog medans hon är distraherad med annat. Det kanske är bästa alternativet i det här fallet. Uppfödaren till fågeln behövde också lyfta upp henne på fingrarna då hon inte visste att man kunde gå dit självmant. Det värsta är förstås bitandet. Jag vet inte om det är bäst att bara ta bettet om det kommer eller om man ska undvika det helt.
Citera
2014-04-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappline
Får väl helt enkelt försöka med att lyfta upp henne och "tvinga" henne upp på handen och hoppas att jag kan göra det fort nog medans hon är distraherad med annat. Det kanske är bästa alternativet i det här fallet. Uppfödaren till fågeln behövde också lyfta upp henne på fingrarna då hon inte visste att man kunde gå dit självmant. Det värsta är förstås bitandet. Jag vet inte om det är bäst att bara ta bettet om det kommer eller om man ska undvika det helt.

Jag kan inte mycket om fåglar men jag tänker ju att om du ryggar undan varje gång fågeln visar att den tänker bita så blir det ju ett inlärt beteende hos fågeln att den får som den vill när den biter eller visar att den tänker bita.

De har ju ett hårt bett de små sötskallarna så jag förstår att man inte vill ta bett i onödan så att säga. Handskar är väl uteslutet av den anledningen att det kan skrämma vilket djur som helst när de gör kopplingen handskar - jag blir fasthållen.

Jag hade provat "smeta" fast något gott på handen/fingrarna som fågeln får slicka lite för att få i sig. En godbit funkar väl det med men jag tänker att den plockar den upp så snabbt och då uteblir den där lite längre kontakten med din hand.
Citera
2014-04-09, 15:01
Medlem
Zapplines avatar
Vi hade henne ute igår och det gick bra ett tag hon försökte flyga men det gick ingen vidare hon försökte få tag på en tom flaska som självklart välte detta resulterade i att hon hamnade på golvet men ingen skada skedd, hon traskade då bort till oss och vi tränade henne lite utanför buren. Hon var inte alls bitig eller så heller och hon klättrade tillslut upp till oss och låg i vår famn och vi fick klappa och klia på henne. Dock flög hon in i vägen, krashade ner på marken och var ganska arg (för vi vet alla att det är husse/mattes fel om man krashar in i väggar och ner på golvet) Vi fick ju självklart panik som man alltid får vi plockade upp henne la henne i famnen och jag fick till och med dra i hennes vingar för att se att inget var skadat, nu var det inga problem att ta i hennes klor och ha henne på handen. Utanför buren är det helt ok att vi lyfter och drar och kliar på henne. Vet inte om det har att göra med att hon anser buren vara hennes fristad och att det är det som har varit problemet. Hon behöver fortfarande träna step up då hon inte direkt frivilligt går upp på handen men hon är fortfarande ung så det kommer väl hoppas jag. Så all in all var det en lyckad tur utanför buren utöver bulan bredvid näppen som resultat av en krash in i väggen.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag kan inte mycket om fåglar men jag tänker ju att om du ryggar undan varje gång fågeln visar att den tänker bita så blir det ju ett inlärt beteende hos fågeln att den får som den vill när den biter eller visar att den tänker bita.

De har ju ett hårt bett de små sötskallarna så jag förstår att man inte vill ta bett i onödan så att säga. Handskar är väl uteslutet av den anledningen att det kan skrämma vilket djur som helst när de gör kopplingen handskar - jag blir fasthållen.

Jag hade provat "smeta" fast något gott på handen/fingrarna som fågeln får slicka lite för att få i sig. En godbit funkar väl det med men jag tänker att den plockar den upp så snabbt och då uteblir den där lite längre kontakten med din hand.

Det är helt rätt man bör inte rygga tillbaka i panik eller så men om man tar bort handen försiktigt när bettet kommer och tydligt visar att det inte är ok och kanske med ett NEJ så tror jag inte det är någon fara. Om någon annan vet ett bra sätt att lära sin fågel att inte bita är jag idel öra att få veta detta.

Mvh Zappline
Citera
2014-04-10, 20:29
Medlem
Kan du kanske lära henne att trampa på en liten plastbit i steg ett ?
Sedan kan du flytta runt plastbiten lite här och där så hon får trampa på den på lite olika ställen -när det funkar börjar du lägga den närmare och närmare din hand -för att så småningom lägga den i /på din hand.
Nu vet jag dock inte hur "tramp"benägen din fågel är men det är värt ett försök
Kanske får du börja med ett enormt plastlock som går att hålla fast och ev. lägga godis på för att hon ens skall gå mot det-kan hända att du måste förstärka gåendet i steg ett .
Använder du klicker ?
Citera
2014-04-17, 02:35
Medlem
Hade en grå jako i 35 år, roliga fåglar Dom betten du är rädd för, är du säker den försöker bita? Vår grå jako brukade "bita" tag i fingrarna efter man kliat henne ett tag tex - men hon bet aldrig utan mer höll fingret i näbben, som om hon kliade tillbaka eller nåt. Kanske är nåt sånt hon/han försöker? De gånger hon bet märktes det tydligt vad hon tänkte göra

Annars är det tålamod som hjälper, så ta det lugnt och fortsätt försöka så kommer den nog lugna ner sig och gå bra.
Citera
2014-05-26, 04:04
Medlem
Zapplines avatar
Nu har det gått ett tag och tyvärr inga förändringar hon är fortfarande helt ovillig att gå upp på fingrarna och kommer man för nära magen på henne med handen böjer hon ner huvudet och försöker bita tag. Vi vet inte hur vi ska göra för att förbättra det. Att få ut henne ur buren går ej om vi inte låter henne klättra ut själv, när hon är ute är hon inte speciellt intresserad av att vara med oss utan är uppe på buren och knatar runt. Det är även väldigt svårt att få in henne iggen eftersom vi inte riktigt kan få upp henne på hand eller fingrar och kan därför inte lyfta in henne och det är knappast så att hon går in frivilligt. Det känns verkligen inte kul att vi inte kan handskas med får fågel, att hon inte vill vara med oss och det känns självklart jobbigt att vi inte heller vet vad det är vi gör för fel. Det tragiska är ju också att det inte finns några fågeltränare direkt som kan hjälpa oss på det sätt som det t.ex finns hundtränare. Någon som vet något sätt att lösa detta? Finns det någon som vet om det finns någonstans att vända sig där man kan träffa någon som kan göra ett hembesök och kanske hjälpa en med problematiken? Vill även säga att vi fortfarande får allt som oftast lov att klia på henne osv men just att få upp henne fungerar inte och ibland hugger hon efter oss utan någon egentlig anledning och som ni kanske vet gör även nafsningar ont så ett hugg är långt ifrån trevligt.

Ber om ursäkt för eventuella missade bokstäver och felstavningar. Detta är skickat från mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in