• 1
  • 2
2014-04-06, 18:39
Medlem
lluBdeRs avatar
Ja? Behöver man kemi, biologi, fysik och matte för läkarprogrammet? Ni son läser till läkare nu eller har gjort, känner ni att basåret var "nödvändigt"?

Sitter och läser kemi 1 just nu, fruktansvärt ointressant imo...
Citera
2014-04-06, 18:43
Medlem
Till stor del: ja
Citera
2014-04-06, 18:47
Medlem
jettesnels avatar
Kemi 2 är betydligt tråkigare
Citera
2014-04-06, 18:48
Medlem
kinesarsles avatar
Känns väl som att biologi och kemi är rätt centralt om man ska bli läkare.
Citera
2014-04-06, 19:32
Medlem
Neandertals avatar
Men det är väl ganska självklart att man måste ha grundläggande kunskaper om biologi och kemi om man ska bli läkare?

Lite som att fråga om det verkligen är nödvändigt att kunna läsa för att bli författare.

Du får nog berätta varför du verkar tvivla på att det är nödvändigt för att få bättre svar här.
Citera
2014-04-06, 20:00
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jag blir lite mörkrädd av denna trådstart, och hoppas att du trollar.
Citera
2014-04-06, 20:07
Medlem
herrpages avatar
Ja, man behöver naturvetenskapliga ämnen för att läsa till läkare... Det tordes vara uppenbart, och dessutom står det väl ganska tydligt om man kollar antagningskraven till programmet?
Vill vi verkligen ha läkare som inte vill veta av biologi/kemi?
Citera
2014-04-06, 20:20
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag blir lite mörkrädd av denna trådstart, och hoppas att du trollar.

Du behöver inte oroa dig, hen kommer inte in.

Som svar på trådstarten så är det självklart att man skulle behöva biologi och kemi på läkarprogrammet då största delen av preklin innefattar basal kemi och djup förståelse för biologi
Citera
2014-04-06, 20:24
Medlem
Många lärosäten läser kemi (i synnerhet biokemi) under hela terminer under preklin. Inte ovanligt att lärosäten har en termin ägnad helt åt cellbiologin, dvs. en jävla massa biokemi.

Jag skulle tycka det var lika självklart som att man läser matematik på en ingenjörsutbildning.
Citera
2014-04-06, 21:52
Medlem
Pastmasters avatar
Biologi och kemi behövs. Fysik kan vi dock ifrågasätta.
Citera
2014-04-06, 22:47
Medlem
Jag kan säga så mycket som att jag verkligen ångrar att jag inte hade bättre kemikunskaper när jag började.

Lägg krutet på att förstå kemin det är det viktigaste.
Citera
2014-04-06, 22:57
Medlem
Revoles avatar
Biologin och kemin är helt klart nödvändig, jag tycker dock att gymnasiekemin var värre än den jag hittills läst på LÄK. Aldrig mer att jag sitter och räknar atomer i kolskelett eller balanserar redoxreaktioner - hoppas jag i alla fall. Att kunna sin fysik är väl av betydelse när man läser t.ex. cirkulation och respiration, om än bara för att förstå vissa fenomen med olika tryck osv. Varför man ska läsa MaD för kan man ju fråga sig ibland, men jag antar att det har lite av en sållningsfunktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in