Citat:
Ursprungligen postat av
CarryPotter
Tjenare!
Undrar när man är i riskzonen på att bli scarred av snusningen.
Jag menar, tandköttet fräter ju osv, vissa personer har ju starkare tandkött än andra osv.
Men om tandköttet fräter extremt mycket och det börjar bli så illa att tandroten är på väg att komma fram, hur långt tid tar det innan det börjar bli farligt, och vad är det för fara isf?
(Jag har snusat i 15 månader och jag har ett extremt svagt tandkött. Mitt tandkött har frätit sönder så mycket att tandspalten (den jämna tand linjen som går bakomtandköttet) knappt är kvar på två utav tänderna. Ja jag har slutat att snusa och brukar nikotin på annat sätt, snus var bara en tillfällig lösning och jag är väldigt nojig över detta.
Jag har inte snusat på en månad och det känns / ser ut som om att det försätter att dra sig uppåt.
Ska jag boka tid hos tandläkaren eller vad rekommenderas?
Har hört att man ska ha en mjukare tandborste/el tandborste och sedan tandtråd.
Tandtråd? på vilket sätt ska man använda den? ett speciellt sätt isf? eller är det bara att trä den emellan alla tänderna precis som man brukar?
Tack för er tid, och berätta gärna hur långt ditt tandkött har dragit sig uppåt.
När jag var ung så slet jag upp tandköttet lite med en hård tandborste.
Det är onaturligt att gnugga med hård tandborste, tänderna blir inte vitare, därför molekyler sitter inne i emaljen. (Kan blekas med blekmedel (väteperoxid, fotooxidation mm, men kanske skadligt?), eller måla på dem vit färg, alltså emaljbeläggning.)
Det är alltid två sidor:
Skada --- reparation.
Måttligt av essentiella ämnen behövs för reparation.
Jag vet inget säkert.
Men jag skulle kolla A-vitamin för slemhinnor, Zn för läkning. Men det finns mycket annat som också kan inverka.
(Kanske en vit rand av luft under nageln kan vara Zn-brist. Andedräkten kanske påverkas av A och Zn, via enzymer mm?) Körtelceller i hud och slemhinnor behöver A-vitamin. osv.........
Christer