• 1
  • 2
2014-04-05, 08:33
Medlem
biljons avatar
Jag har en fråga om sk arbetstidsförkortning (ATF).
Idag får jag drygt 60 timmar ATF som jag normalt aldrig tar ut då jag har så mycket ledigt iaf.
Tydligen går den sparade ATF:en till pensionssparande istället.
Det jag börjat fundera på är hur detta fungerar då jag inte hittar något om det i mina pensionsbesked.
Just nu står det på mitt lönebesked att jag har ca 20000 ATF kronor som går till pension, var hamnar dom?
Citera
2014-04-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Jag har en fråga om sk arbetstidsförkortning (ATF).
Idag får jag drygt 60 timmar ATF som jag normalt aldrig tar ut då jag har så mycket ledigt iaf.
Tydligen går den sparade ATF:en till pensionssparande istället.
Det jag börjat fundera på är hur detta fungerar då jag inte hittar något om det i mina pensionsbesked.
Just nu står det på mitt lönebesked att jag har ca 20000 ATF kronor som går till pension, var hamnar dom?
Jag har en galen ide!
Fråga din arbetsgivare.
Citera
2014-04-05, 11:53
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag har en galen ide!
Fråga din arbetsgivare.
Jobbar man på ett stort statligt verk så är det lögn i helsike och få ett svar, ingen orkar jobba.
Citera
2014-04-05, 11:56
Medlem
Citat:
Jobbar man på ett stort statligt verk så är det lögn i helsike och få ett svar, ingen orkar jobba.

innebär det att du inte jobbar?
Citera
2014-04-05, 12:25
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armorik
innebär det att du inte jobbar?
Ja så är det nog egentligen men jag är bra på att hålla färgen.

Ingen som kan reglerna runt detta?
Funderar på om det är bättre att ta ut ATF och istället spara semester? Vilket betalar sig bäst?
Citera
2014-04-05, 21:59
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Men de orkar betala ut din lön?
Och administrera din ATF?
Intressant.
Och en jävla dum ursäkt för att du egentligen är för folkskygg för att vandra in till ditt lönekontor och ventilera frågan som en normal person skulle göra.

Lol, undrar just vem som är folkskygg och sitter och dundrar ut sitt uppbyggda hat (pga personliga misslyckanden?) mot folk som använder ett forum som det är tänkt? Karaktären på dina inlägg stinker bitter, inlåst galning.

Hoppas någon moderator kan rensa bort gnällspikarna från tråden så att man kanske kan få svar på denna fråga och de frågor som förmodligen uppstår efter det.
Citera
2014-04-05, 22:40
Medlem
Citat:
Lol, undrar just vem som är folkskygg och sitter och dundrar ut sitt uppbyggda hat (pga personliga misslyckanden?) mot folk som använder ett forum som det är tänkt? Karaktären på dina inlägg stinker bitter, inlåst galning.

Hoppas någon moderator kan rensa bort gnällspikarna från tråden så att man kanske kan få svar på denna fråga och de frågor som förmodligen uppstår efter det.
Det är ingen på FB som kan svara på din fråga om du inte lyfter fram alla detaljer i din anställning samt ev kollektivavtal du omfattas av. Som du formulerar frågan är den omöjlig att svara på.
Snacka om att vara ute och cykla.
Citera
2014-04-05, 22:47
Medlem
Problemet med din frågeställning är att ingen annan än din arbetsgivare eller någon av dina arbetskamrater kan svara på frågorna. Du har inte berättat vilken arbetsgivare som det handlar om och då finns det typ 100 000 olika arbetsgivare att välja på med olika utformning på avtal. OK, du skriver myndighet så då är det bara ett hundratal olika villkor.

Jag har aldrig sålt min tid till pension men jag har för mig att min arbetsgivare ger ett par procents "bonus" om man säljer övertiden. Skulle man exempelvis fått 150 kr i lön per timme, så kan man istället välja att få 160 kr avsatt till pension för varje timme man säljer.

Om det är bra eller dåligt att sälja övertid/arbetstidsförkortning kan ingen annan än du svara på.

Gissningsvis sätts pengarna in på samma konto som din ordinarie tjänstepension. Du har antagligen själv valt hur du ska placera dessa via en fondförsäkring. Hur du har valt vet du nog bäst själv.
Citera
2014-04-05, 22:55
Medlem
Är verkligen inte normalt att din icke använda arbetsförkortning går till din pension, vet ej ifall antalet timmar är reglerat efter fackregler eller ej men på mitt jobb har 100h max innestående innan man får det utbetalt på lönen och då endast det som är över de 100 timmarna.
Citera
2014-04-06, 09:14
Medlem
Citat:
Om du är statligt anställd så kan nog SPV hjälpa dig.

EFIT:

Är du över 23 år?
Senast redigerad av TheBankMan 2014-04-06 kl. 10:07.
Citera
2014-04-06, 21:10
Medlem
biljons avatar
Ni som har ATF och har avtal med pensionsavsättningar, hur ser er avtal ut och hur hanteras sparad ATF?
Citera
2014-04-06, 22:05
Medlem
Jag tror att TS har missuppfattat det. Arbetstidsförkortning har nästan alla kollektivavtal förhandlat sig till. Det innebär att en normal arbetstid inte är 40 timmar utan vanligtvis 38-39,5 timmar per vecka.

Om du jobbar 40 timmar en vecka så har du därför jobbat mer tid än du behöver. Den kan kompenseras via flex, komptid eller övertidsersättning. Hur det fungerar på din specifika arbetsplats vet bara du.

Det är flextid, komptid eller övertidsersättningen som du säljer och får pensionsrätt. Du säljer inte arbetstidsförkortningen. Du kan aldrig samla på dig/spara ATF, ATF innebär att arbetsveckan är kortare än 40 timmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in