Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Det är mest du som tjatar om att det enbart är yreksvalet som avgör skillnaderna i livstidsinkomt män-kivnnor.
Så vad är det "onyktra" i det jag drog fram som främsta anledning? föräldreledigheten, deltiderna, wabbdagarna, samt den påföljande "misstro" som arbetsgivare får just mot kvinnor pga detta.
Stopp på belägg.
Du:
Kvinnor har ca 80% ( inte exakt siffra men orkar inte kolla upp det) av mäns inkomster. Alltså är något skevt någonstans.
(P.g.a. bl.a. föräldraledighet skrev du.)
Jag:
Ja, kvinnor väljer låglöneyrken, ingen säger emot detta. Vad jag säger emot att kvinnor inte har en egen vilja och är oförmögna att sikta högre [...]. Att fler tar ut föräldraledigheten visar på att man antingen är dålig på att diskutera med sin partner/man har valt fel partner/mannen tjänar mer vilket gör det irrationellt att han ska stanna hemma. Sämre löner p.g.a. utbildningslängd är inget konstigt, det hade varit konstigt om de jobbat mest, vilket inget tyder på.
Du:
Kvinnor väljer inte låglöneyrken, kvinnor väljer typiska kvinnosfärer precis som män ofta väljer typiska manliga sfärer. Grejen är av någon märklig anledning så anses kvinnosfären vara mindre status än den manliga. När kvinnor "tar över" tidigare manliga sfärer så sjunker lönerna.
Jag hävdar vidare, vilket framgår av citatet i ditt senaste inlägg, att det inte stämmer.
Du påstår A, jag svarar B, du svarar C, jag svarar D - nu går du tillbaka till A. Vad menar du att vi bör göra, spela upp allt från början?
Du svarade inte på min synpunkt gällande utbildningslängd, du svarade inte på på synpunkten om partnerval, du svarade inte på på synpunkten om att högre andel kvinnor i ett yrke inte drar ner lönen, och nu menar du att jag återigen ska svara på något jag redan har svarat på (att kvinnor tar ut mer föräldraledighet). Det duger inte.
Vad som är onyktert är att när det kommer till män som lever utanför samhället så skriver du, helt korrekt, att; "de unga snubbarna har väl också ett eget val i sånt fall. De får väl skärpa till sig och inse att sorry [...]". När det kommer till kvinnor, som är i ett förhållande med någon de skaffat barn med, då måste vi "rädda" dem från att stanna hemma för länge.
(Jag hoppas inte att du menar att arbetsgivarna inte bör ta hänsyn till om deras anställda kommer vara borta under en beaktansvärd tid.)