2014-04-06, 17:50
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Det var ju en väldigt konstigt slutsats du gör av mitt inlägg. Hur läser du ut det?
Jepp det går rätt bra för unga kvinnor inom yrkeslivet idag ex., betydligt bättre än vad det gjorde för låt säga 50 år sen. Betyder det därför att alla frågor som rör just jämställdhet är över?

Och som sagt din länk säger lite samma som jag också säger.
Vad är egentligen ett framgångsrikt liv ? Att man levt det lyckligt och harmoniskt med sig själv och andra och kunnat lägga tid och engagemang på många områden. Eller är det att från 10 års ålder satsa benhårt på att bli forskare och sen kanske jobba i en ledande ställning inom försvarsindustrin med att forska fram låt säga minor tills man är 65 och går i en urtrist pension, eftersom frugan för länge sen dragit och barnen inte vet vem du är?

Som sagt jag tror att idag och i en nära framtid kommer vi omvärdera vad en s.k. framgångsrik människa egentligen är. Är det antal kr i plånboken enbart eller kanske hur mycket man är omtyckt av andra? Och vad exakt det är man vigt sin tid och liv till inte enbart vad det genererat i form av status/ pengar.
Sålänge som pengar ger makt och frihet från arbete (nuvarande ekonomiska system) så kommer de flesta att definiera ett lyckat liv som ett liv där man når finansiell tillfredsställelse. Har svårt att se hur det kan vara "trevligt" att jobba i tiotals år som underbetald sjuksköterska då det finns personer i finansbranschen som kan dra in samma kapital på några år och sedan pensionera sig om de vill.
Citera
2014-04-06, 17:56
Medlem
Emanciperads avatar
Citat:
Det var ju en väldigt konstigt slutsats du gör av mitt inlägg. Hur läser du ut det?
Jepp det går rätt bra för unga kvinnor inom yrkeslivet idag ex., betydligt bättre än vad det gjorde för låt säga 50 år sen. Betyder det därför att alla frågor som rör just jämställdhet är över?
Det är inkompatibelt med uppfattningen att kvinnor diskrimineras i arbetslivet, eller är män för dåliga på att diskriminera? Du skrev att på botten i vårt samhälle befinner sig fler män, jag skulle i det läget ha svårt att anse kvinnor som diskriminerade, eller offrar vissa män sig själva i syfte att lura allmänheten så det blir mindre fokus på kvinnors situation? Har patriarkatets befälhavare gett ordern, eller vad är det frågan om?
Citat:
Och som sagt din länk säger lite samma som jag också säger.
Som sagt jag tror att idag och i en nära framtid kommer vi omvärdera vad en s.k. framgångsrik människa egentligen är. Är det antal kr i plånboken enbart eller kanske hur mycket man är omtyckt av andra? Och vad exakt det är man vigt sin tid och liv till inte enbart vad det genererat i form av status/ pengar.
Absolut en rimlig tanke, tror det för tråden hade passat bättre med att använda benämningen framstående för att undvika definitionsproblemet (inte för att kvinnor inte kan bli det, utan för att enbart för att undvika definitionsproblemet). Men jag håller med dig, har själv funderat på om man ska bli en surfinginstruktör på Hawaii och bara finnas, men det får tillsvidare utgöra plan B, pengar utgör än så länge en väldigt stark drivkraft.
Senast redigerad av Emanciperad 2014-04-06 kl. 17:58.
Citera
2014-04-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Sålänge som pengar ger makt och frihet från arbete (nuvarande ekonomiska system) så kommer de flesta att definiera ett lyckat liv som ett liv där man når finansiell tillfredsställelse. Har svårt att se hur det kan vara "trevligt" att jobba i tiotals år som underbetald sjuksköterska då det finns personer i finansbranschen som kan dra in samma kapital på några år och sedan pensionera sig om de vill.

Visst, du gör en jävla massa pengar på ett ekonomisk system som är uppbyggt så att pengar "gör" pengar, sen går du i pension vid 28 och.........?
Citera
2014-04-06, 18:30
Medlem
Historiskt sett kan man rimligtvis förklara det med att kvinnor inte ens varit myndigförklarade (och i praktiken är de ju knappast det i vissa länder fortfarande). Men det finns ingen ursäkt för det idag och jag är övertygad om att vi kommer att se fler kvinnor av historisk betydelse i framtiden.
Citera
2014-04-06, 18:44
Medlem
Christopher.s avatar
Definiera framgångsrik. En kvinna med många barn är ur biologisk synvinkel den mest framgångsrika personen.
Citera
2014-04-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanciperad
Det är inkompatibelt med uppfattningen att kvinnor diskrimineras i arbetslivet, eller är män för dåliga på att diskriminera? Du skrev att på botten i vårt samhälle befinner sig fler män, jag skulle i det läget ha svårt att anse kvinnor som diskriminerade, eller offrar vissa män sig själva i syfte att lura allmänheten så det blir mindre fokus på kvinnors situation? Har patriarkatets befälhavare gett ordern, eller vad är det frågan om?

Allt handlar om genraliseringar, så även detta. Det man kan se då man jämför människors livsinkomster, människors pensioner, människors lönegrad sås er man att kvinnor har ca 80% ( inte exakt siffra men orkar inte kolla upp det) av mäns inkomster. Alltså är något skevt någonstans.
Det man kan se då är att kvinnor i betydligt högre grad tar ut föräldraledigheten 76%, jobbar deltid ( för barnens skull) har sämre löner trots samma utbildningslängd etc etc. Att en klick unga snubbar inte klarar skolan och sitter hemma hos mamma tills de är 30 och spelar dataspel och går i fas-3
hör alltså inte till den stora bilden.

Citat:
Absolut en rimlig tanke, tror det för tråden hade passat bättre med att använda benämningen framstående för att undvika definitionsproblemet (inte för att kvinnor inte kan bli det, utan för att enbart för att undvika definitionsproblemet). Men jag håller med dig, har själv funderat på om man ska bli en surfinginstruktör på Hawaii och bara finnas, men det får tillsvidare utgöra plan B, pengar utgör än så länge en väldigt stark drivkraft.

Jag tycker drivkraften borde vara göra något man brinner för och som man personligen och ens familj mår gott av, försöka komma så nära detta som möjligt och ha pengar som medlet istället för målet med stort M.
Tror många mäns depressioner de får kring 40-50 har med detta att göra, de har ägnat hela sina liv till att tjäna mammon, skitit i barn, familj och vänner. Fokuserat på status i precis allt, t.o.m vid val av kvinna och glömt hela vitsen med allt på vägen.

Om du är duktig på surfing kan du självklart bli surfinginstruktör på Hawaii, bara tuta och köra.
Citera
2014-04-06, 19:14
Medlem
Citat:
Allt handlar om genraliseringar, så även detta. Det man kan se då man jämför människors livsinkomster, människors pensioner, människors lönegrad sås er man att kvinnor har ca 80% ( inte exakt siffra men orkar inte kolla upp det) av mäns inkomster. Alltså är något skevt någonstans.
Det man kan se då är att kvinnor i betydligt högre grad tar ut föräldraledigheten 76%, jobbar deltid ( för barnens skull) har sämre löner trots samma utbildningslängd etc etc. Att en klick unga snubbar inte klarar skolan och sitter hemma hos mamma tills de är 30 och spelar dataspel och går i fas-3
.

För att tjäna mycket pengar så måste man välja pengar, allt vad det innebär av utbildningsval, karriärval och arbetstimmar.

Är det "skevt" för att män och kvinnor väljer olika? Eller menar du bara att det är olika?
Senast redigerad av FlamRed 2014-04-06 kl. 19:17.
Citera
2014-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Tror många mäns depressioner de får kring 40-50 har med detta att göra, de har ägnat hela sina liv till att tjäna mammon, skitit i barn, familj och vänner. Fokuserat på status i precis allt, t.o.m vid val av kvinna och glömt hela vitsen med allt på vägen.

Kloka ord.
Citera
2014-04-06, 19:23
Medlem
Emanciperads avatar
Citat:

Ja, kvinnor väljer låglöneyrken, ingen säger emot detta. Vad jag säger emot att kvinnor inte har en egen vilja och är oförmögna att sikta högre, vissa yrken kommer vara mindre lukrativa, men det är ingen som tvingar en stor andel av kvinnor att välja dessa. Att fler tar ut föräldraledigheten visar på att man antingen är dålig på att diskutera med sin partner/man har valt fel partner/mannen tjänar mer vilket gör det irrationellt att han ska stanna hemma. Sämre löner p.g.a. utbildningslängd är inget konstigt, det hade varit konstigt om de jobbat mest, vilket inget tyder på (antar att du här syftar på män och kvinnor inom samma yrke, om inte så står svaret på det dilemmat ovan).

Kul att de som står längst ner på samhällsstegen, alltså de vilka inte tid för att bry sig pension och föräldraledighet, de är "unga snubbar som spelar dataspel", medan det stora problemet är att kvinnor - genom egen vilja - väljer yrken där man får mindre betalt. Ingen partiskhet här inte.
Citera
2014-04-06, 19:52
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Definiera framgångsrik. En kvinna med många barn är ur biologisk synvinkel den mest framgångsrika personen.
Inte direkt. Det förutsätter att grundpremissen är att avlande är "bra". Finns inget som säger att barnaskaffande är bra.
Citera
2014-04-06, 20:03
Medlem
Malingins avatar
Män har fler genier? medans kvinnor är jämnare intelligensmässigt, har jag iaf fått lära mig.
Män tar också mer risker, testosteronet gör så tror jag.
Citera
2014-04-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
För att tjäna mycket pengar så måste man välja pengar, allt vad det innebär av utbildningsval, karriärval och arbetstimmar.

Är det "skevt" för att män och kvinnor väljer olika? Eller menar du bara att det är olika?

Visst, men man måste också ha service på hemmafronten i vart fall om man inte vill leva ensam på ett hotellrum.
Det är skevt av flera anledningar, finns säkerligen beräkningar någonstans på även detta, ex hur mycket skulle inkomstgapet minska om män tog ut 50% av föräldraförsäkringen, wabbdagarna och deltiden. Är då vi börjar komma ner till de där få procenten som är den oförklarliga löneskillanden.

Och som sagt skeveheten är inte enkom en förlust på kvinnornas sida ekonomisk utan också en förlust på männens sida på det mänskliga planet. Att män ex. lever längre idag än de gjorde förr har säkerligen en hel del med minskad arbetsbörda och mindre manliga utslagna alkoholister ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in