Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 23:58
  #1
Medlem
davvos avatar
Hej, jag är 30 bast och har alldeles för mkt fritid och för lite att göra på den så tänkte börja pyssla med att lära mig göra musik/spela något instrument. Min första tanke har varit att göra musik i reason, och då är det ju klaviatur jag ska lära mig, tänkte då skaffa en midisynth. Hur går man till väga om man vill lära sig spela på en sån? Kan man göra det ensam hemma?

Min andra tanke har varit gitarr, mest för att det är så lättillgängligt, även om jag tycker det är lite överskattat med gura?

Vad tycker ni som vet mera? Vad är realistiskt för en snubbe i min ålder? Även tips på andra instrument som inte kostar för mycket och går att lära sig utan att behöva gå massa dyra kurser uppskattas!
Citera
2014-04-05, 00:10
  #2
Avstängd
Ja du kan lära dig spela synth hemma. Köp en och googla på piano tutorial.
Citera
2014-04-05, 02:10
  #3
Medlem
flanellpojkens avatar
Plocka upp en el bas!
Citera
2014-04-05, 04:58
  #4
Avstängd
frukostvins avatar
En film säger mer än tusen ord!

http://www.youtube.com/watch?v=ZMAyxQ77SMM
Citera
2014-04-05, 09:53
  #5
Medlem
funktioners avatar
Jag passar på att slå ett slag för trummor!
Citera
2014-04-05, 13:45
  #6
Medlem
davvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extr22
Ja du kan lära dig spela synth hemma. Köp en och googla på piano tutorial.

Jag tänker isf köpa en midisynth och använda med reason, hur många oktaver behöver jag ha på den för att det inte ska bli allt för krångligt att spela på, räcker det med 4?
Citera
2014-04-05, 17:09
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av davvo
Jag tänker isf köpa en midisynth och använda med reason, hur många oktaver behöver jag ha på den för att det inte ska bli allt för krångligt att spela på, räcker det med 4?
Beror på vad du tänkt lära dig... vill du spela piano-låtar så ska du nog ha 5 oktaver
Citera
2014-04-05, 20:34
  #8
Medlem
davvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extr22
Beror på vad du tänkt lära dig... vill du spela piano-låtar så ska du nog ha 5 oktaver

jag hade mest tänkt ha det till att spela in i reason med, alltså göra melodier och basslingor och sånt. Men för att göra det måste man ju ha en viss musikalisk förståelse och kunna spela på synten. Men antar att för mina blygsamma planer kan det vara bra att börja så här och se om jag gillar det och sedan köra vidare?
Citera
2014-04-05, 20:39
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av davvo
jag hade mest tänkt ha det till att spela in i reason med, alltså göra melodier och basslingor och sånt. Men för att göra det måste man ju ha en viss musikalisk förståelse och kunna spela på synten. Men antar att för mina blygsamma planer kan det vara bra att börja så här och se om jag gillar det och sedan köra vidare?
Ja då går 4 oktaver bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback