2014-04-15, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Fristående skolor har inte lika höga krav på sig att ha utbildad personal, där räcker de ofta med en förskollärare och resten barnskötare. Blir också billigare.. Kommunala förskolor har högre krav. Vet dock inte om detta är fallet på just denna förskola. Är det denna: http://www.hogsby.se/Kommun/Organisation/Barn-och-utbildning/Fritidshem-och-foerskoleklasser/Fristaaende-foerskola-fritidshem-Juvelernas-hus-Ruda det gäller? Inriktning teater och friluftsliv....

Japp, det gäller den förskolan. Tror dock du har fel gällande krav, kommunallagen har "bara" som krav minimum en förskollärare per förskoleavdelning, men ser helt utbildade förskollärare, det är därför ingångslönen är på 30 000 kr + för förskollärare i storstäder numera....
Citera
2014-04-15, 08:08
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefreiter
Tror nog det är mycket snack och lite verkstad bakom det, "Åh pedofiler är äckliga, vill döda alla".
Känns inte heller så värt att kasta bort sitt egna liv med att bli dömd för mord på ett sånt här fall.

Däremot självmord kan ju verka troligt, att efter avtjänat straff gå runt i Högsby kan ju inte vara så roligt för denna kille. Om han nu också är så efterbliven som det sägs så är det nog inte heller så aktuellt att han ska ta sitt pack och flytta till någon stad långt bort.

Fast i det här fallet är det så många offer att han har direkta fiender i minst 120 pers, vilt gissat. Hade det varit en familj han förstört så kanske han kommit undan, men nu är det lite väl många inblandade för att någon inte ska göra allvar av sina hot.
Citera
2014-04-15, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cloudsurfer
Efter att läst en del i denna tråden så måste folk själva ta sitt sunda förnuft till fånga.. Det klankas ner på dagis personal, chefer, kommunen etc. Är det bättre där du bor? Är det bättre på ditt egna arbete? Är du sj en bättre människa som kan spå i framtiden och förebygga problem ?
Detta fallet blev så fel som det bara kunde bli, en kille som känner nån får genom denne sin praktik. Denna personen kan ju omöjligt veta vad som rör sig i huvudet på praktikanten. För honom var han kanske en super snäll å trevlig kille som bara var lite udda.. Personalen tyckte säkert likadant och säkert många föräldrar efter att han börjat. Men hur skulle nån kunna veta detta i förväg?
Hur många killar/tjejer får inte praktik via folk dom känner som talar gott om dom ?
Hur många får inte sina jobb via folk som dom känner?
Det är precis omöjligt att kunna gradera sig mot folk som har någon form av beteende som står utanför lagen. Detta visar dom ju inte förens gärningen är gjord.
Brister i systemet tycker många, vad skulle dom gjort? Verkar mer handla om folks frustration och hat till denna människa och då ska så många som möjligt få sig en känga.

Har du och dina barn bältet på er, har dina barn cykelhjälm ? Varselväst? Håller ni er till 3s regeln i trafiken med barn i bilen ?
Har ni alltid stenkoll på era ungar när dom är i trädgården å leker?
Vet ni egentligen vad det är för krav ni nu har? Hur ska man klara allt detta ? Ni gör det inte ens själva i erat egna hem, hunden kan bita barnet.. Ni kan glömma grinden.. Ni kan ha en super trevlig granne som pillar på erat barn när ni inte ser på.. Hur ska ni kunna veta detta?

Dina frågor är OT så väljer att inte svara på dem. Personalen har brustit i sina rutiner, och då ska de ta konsekvenserna och det kan de göra genom att de ger byn/föräldrar, rätt information. De är det minsta man kan kräva. Och att ha en skolchef som skyller ifrån sig... det är inte läge att skylla ifrån sig just nu.

Och jag har även skrivit om att personalen svarade absolut inte, när en förälder frågade om det fanns fler drabbade barn. Vilket är ett galet att de äns kan yttra sig så!

Ta ansvaret genom att erkänna att de har gjort fel och informera rätt, borde varit självklart från första dagen, då det var ett barn.

Självklart kunde ingen förutse detta. Du använder bilbälte i trafiken för att undvika skador.
Personalen ska följa rutiner för att förhindra olika saker på ett dagis.

Därför klankar jag ner på personal och chefer.
Senast redigerad av Klimax00 2014-04-15 kl. 08:19.
Citera
2014-04-15, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Personalen har brustit i sina rutiner ....

Det som har hänt är förfärligt. Punkt. Kan du berätta vilken rutin som har brustit?
Citera
2014-04-15, 10:30
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00

Och jag har även skrivit om att personalen svarade absolut inte, när en förälder frågade om det fanns fler drabbade barn. Vilket är ett galet att de äns kan yttra sig så!

Var det inte så att personalen svarade att det kunde de absolut inte tänka sig? Du missade att ta med det fetmarkerade som ger svaret en annan innebörd.

....................

Jag för min del sitter ner i båten. Visst har polisen sagt att det finns substans i anmälningarna men utredningen pågår fortfarande. Det känns så osannolikt att han skulle ha kommit åt att begå brott mot så många barn på den korta tid han praktiserade på förskolan.
Citera
2014-04-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja, varför ska man ta andra praktikanter än från lärarutbildningen när det snart bara kommer att vara förskolelärare som anställs på förskolor. Allt annat känns ju totalt onödigt. Jag tycker att det är en hälsosam utveckling att ställa högre krav på personalens kompetens och utbildning men det är ju synd om "stolpskott" lyckas ta en examen. Då behöver man se över utbildningen. Jag pluggar en masterutbildning till ämneslärare (gymnasielärare) på 330 hp och även fast det inte är svårt att komma in på programmet så krävs det en hel del att klara av kurserna. Typ hälften droppade av inom ett år och praktikerna sätter stopp för en del också. Stolpskott klarar helt enkelt inte av 5 tuffa år på universitetet. Fokuset hamnar mest på de ämnena som man sedan ska undervisa, så det finns inte mycket utrymme för flum och sånt. Är det 180 hp på programmet för förskolelärare? Är det mycket flum eller ingår det mycket högkvalitativ pedagogikundervisning och beteendevetenskap?

Är det någon som vet om Jocke pluggat något tidigare och om han jobbat med något innan? Varför hamnade han på förskolan? Ville han jobba med barn senare? Det här med teatern borde väl inte ha räckt tänker jag.

Känner en tjej som går barn & fritid, och enligt henne så kan dom skriva långa uppsatser om pedagogik , beteende osv. Så där hon går verkar det vara rätt mycket sånt iaf. Men som sagt hade han inte nån utbildning för att jobba med barn egentligen
Citera
2014-04-15, 10:56
Medlem
vindsus86s avatar
Det var ju inte bristen på utbildning som ledde till att han våldtog barn så varför är det egentligen relevant att han inte var utbildad förskollärare eller inte gick någon sådan linje? Det finns säkert fullfjädrade förskollärare som våldför sig på barn också. Däremot så är ju det faktum att han var en outbildad praktikant relevant just när det kommer till den övriga personalens eventuella skuld i det hela. Men han var säkert lekfull och glad och omtyckt av barnen och nästan som ett barn själv och så tyckte de att han verkade harmlös och reagerade därför inte ifall han smög in i en koja med något barn eller så. Vad som nu hände.
Citera
2014-04-15, 11:10
Medlem
Jag för min del sitter ner i båten. Visst har polisen sagt att det finns substans i anmälningarna men utredningen pågår fortfarande. Det känns så osannolikt att han skulle ha kommit åt att begå brott mot så många barn på den korta tid han praktiserade på förskolan.[/quote]

Jag inte passar han väl in på någon profil på hur pedofiler brukar agera?
De brukar väl ta sin tid bygga upp förtroende hos barnen, välja ut sköra ungar, hålla sig till ett kön och ålderskategori och ha en mer smygande process så att säga. Om det inte är överfall och det verkar det ju inte vara här,
Dessutom av vad jag har förstått så tar det viss tid för en aktiv pedofil att bli just aktiv, förövare som gett sig på många barn är ju ofta äldre än GM.

Märklig historia det här känner mig fortfarande tveksam. Killen verkar vara ett unikum.
Citera
2014-04-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Det var ju inte bristen på utbildning som ledde till att han våldtog barn så varför är det egentligen relevant att han inte var utbildad förskollärare eller inte gick någon sådan linje? Det finns säkert fullfjädrade förskollärare som våldför sig på barn också. Däremot så är ju det faktum att han var en outbildad praktikant relevant just när det kommer till den övriga personalens eventuella skuld i det hela. Men han var säkert lekfull och glad och omtyckt av barnen och nästan som ett barn själv och så tyckte de att han verkade harmlös och reagerade därför inte ifall han smög in i en koja med något barn eller så. Vad som nu hände.

Kan du plocka fram på exempel där en förskollärare våldfört sig på flera barn på en förskola? Nej, just det. Samtliga fall i Sverige gäller just praktikanter som ofredat och våldtagit barn och inte förskollärare. Det är inte bristen på utbildning som gör dem till pedofiler, men en utbildad person genomgår vissa kvalitetssäkringar kan man säga, eftersom de kontinueligt granskas och handleds under sin utbildningstid. Det är med andra ord säkrare för en förskola att ha en förskollärare på arbetsplatsen, än vilken jocke som helst ifrån AF, där av utbildningsrelevansen om man ska se händelsen ur ett framtidsperspektiv.
Citera
2014-04-15, 12:20
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Kan du plocka fram på exempel där en förskollärare våldfört sig på flera barn på en förskola? Nej, just det. Samtliga fall i Sverige gäller just praktikanter som ofredat och våldtagit barn och inte förskollärare. Det är inte bristen på utbildning som gör dem till pedofiler, men en utbildad person genomgår vissa kvalitetssäkringar kan man säga, eftersom de kontinueligt granskas och handleds under sin utbildningstid. Det är med andra ord säkrare för en förskola att ha en förskollärare på arbetsplatsen, än vilken jocke som helst ifrån AF, där av utbildningsrelevansen om man ska se händelsen ur ett framtidsperspektiv.

Nej, det kan jag inte, men jag kan å andra sidan inte på rak arm plocka fram exempel på fler praktikanter än denne som våldfört sig på barn heller. Även om jag vet att det har hänt.
Citera
2014-04-15, 12:55
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
...
Jag för min del sitter ner i båten. Visst har polisen sagt att det finns substans i anmälningarna men utredningen pågår fortfarande. Det känns så osannolikt att han skulle ha kommit åt att begå brott mot så många barn på den korta tid han praktiserade på förskolan.

Ja, det ar lite sa jag kanner ocksa. Att han ar skyldig och begatt overgrepp ter sig ratt klart. det ar antalet jag staller mig lite avvaktande till.

Skall bli intressant att se hur detta slutar och forhoppningsvis sa far vi en FUP att ta del av som ger lite klarhet i saken.
Citera
2014-04-15, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Naturligtvis är det bättre att ha förskollärare än vilken arbetslös 19-åring som helst.
På landsbygden är dock alternativen snarare arbetslös 19-åring med 10 ungar eller 10 ungar utan barnomsorg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in