Citat:
Ursprungligen postat av
cavalier
Det får "de" säkert göra, jag ifrågasätter inte det du säger. Men vanligast i mål som handlar om sexualbrott, och/eller där brottsoffren är minderåriga, är väl att de anonymiseras i FUP:en? Typ "Målsägande A, B osv". Det måste väl vara ovanligt att hela FUP:en går under sekretess?
Domen kan i varje fall inte "hemligstämplas", men målsäganden(a) kommer garanterat att vara anonyma (fattas bara annat..). Den dag en hel dom hemligstämplas så flyttar jag - kanske till Norge?
Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Det jag oftast sett är att själva stämningsansökan (åtalet) brukar vara offentligt och att man levererar en dom som är offentlig utom i rättspsykdelen. Men FUP brukar vara hemligstämplad. Däremot kan man begära ut handlingar ur FUP om man är hågad.
Flytta för övrigt inte till Norge om du vill ha öppenhet. Det är som att flytta till Iran för att slippa muslimer.
Det sistnämnda var ju ett skämt, men det förstod du nog..

FUP:ar brukar ju inte normalt vara hemligstämplade (förutom vissa delar), så när du skriver "FUP brukar vara hemligstämplad" så antar jag att du menar de fall som jag menar - minderåriga eller de som har utsatts för sexualbrott?
Samma sak när det gäller domen - där maskas väl även målsägande i fall som jag beskriver? Även i "öppna fall" skrivs inte ens målsägandes fulla personnummer ut, och när det gäller barn/minderåriga så benämns de "A, B" osv. Så har jag i varje fall fattat det.
Citat:
Flytta för övrigt inte till Norge om du vill ha öppenhet. Det är som att flytta till Iran för att slippa muslimer

Jag drog "Norge" ur rockärmen - och skrattade gott åt din kommentar!!!