2014-04-04, 10:44
Medlem
Tjo, ska sälja lägenheten i år och undrar lite om ni har förslag på när det är bäst att sälja. Lägenheten är renoverad och är värd ca 1.2 mille. Det är en liten tvåa på 42m2. När tror ni att det är bäst läge att sälja? Före sommaren alltså nu i maj eller i slutet på sommaren då studenter och liknande fått reda på var dom kommer in? Den ligger i Gamlestan/Göteborg.
Citera
2014-04-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Tjo, ska sälja lägenheten i år och undrar lite om ni har förslag på när det är bäst att sälja. Lägenheten är renoverad och är värd ca 1.2 mille. Det är en liten tvåa på 42m2. När tror ni att det är bäst läge att sälja? Före sommaren alltså nu i maj eller i slutet på sommaren då studenter och liknande fått reda på var dom kommer in? Den ligger i Gamlestan/Göteborg.
Ingen expert men tror att nu till våren är väl bäst på året om man bara tar in väder i kalkulationen
Citera
2014-04-04, 11:01
Medlem
De stora visningsperioderna är efter årsskiftet och september när folk är tillbaka från semestrar och dylikt.

Vid dessa perioder brukar utbudet vara som störst vilket kan ha en negativ effekt på budgivningen då det finns fler objekt ute.

I nuläget är det säljarens marknad särskilt vad gäller mindre lägenheter. Å andra sidan måste du ju köpa en ny lägenhet (antar jag) efter att du sålt din nuvarande vilket gör att eventuella fördelar du haft vid försäljning nu måste ställas mot din position som köpare.

Om du går i säljtankar skulle jag dock råda dig att vänta till efter sommaren. Då har du god tid på dig att snacka runt med mäklare, undersöka marknaden lite mer noga osv.

Själv bosatt i Stockholm så mitt resonemang utgår från det. Borde vara hyfsat överförbart på GBG.
Citera
2014-04-04, 11:17
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag hade valt att sälja till våren. Det känns som om priserna är såpass höga nu att uppsidan i att vänta är väldigt begränsad. Däremot nedsidan är större om någon slags kris flammar upp. Minns 2010 när Greklandskrisen sänkte börsen med 15% och fick bostadsmarknaden att gå ner också, det tog bara någon vecka i Augusti den gången.

Vad jag vill ha sagt är att risken för en nedgång under året är större än chansen till en uppgång och att det därför är bättre att sälja förr snarare än senare.
Citera
2014-04-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jennahaze
De stora visningsperioderna är efter årsskiftet och september när folk är tillbaka från semestrar och dylikt.

Vid dessa perioder brukar utbudet vara som störst vilket kan ha en negativ effekt på budgivningen då det finns fler objekt ute.

I nuläget är det säljarens marknad särskilt vad gäller mindre lägenheter. Å andra sidan måste du ju köpa en ny lägenhet (antar jag) efter att du sålt din nuvarande vilket gör att eventuella fördelar du haft vid försäljning nu måste ställas mot din position som köpare.

Om du går i säljtankar skulle jag dock råda dig att vänta till efter sommaren. Då har du god tid på dig att snacka runt med mäklare, undersöka marknaden lite mer noga osv.

Själv bosatt i Stockholm så mitt resonemang utgår från det. Borde vara hyfsat överförbart på GBG.

Jag bor inte i lägenheten i dagsläget utan hyr ut den. Är också bosatt i Stockholm nu. En ny lägenhet behöver jag inte tänka på. Mäklarkontakt har jag redan skaffat en och hon rådde mig att sälja antingen innan sommaren eller innan sommaren tar slut. Men man vet ju aldrig. Mäklare kan säga mycket strunt dom också. Det brukar komma ut många objekt efter sommaren så det är dåligt då.
Citera
2014-04-04, 11:46
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Skulle nog säga att det beror på i vilken stad lägenheten finns?? /familjemedlemar som är mäklare och själv extrajobbar jag som mäklarassistent ¨så är ganska insatt
Citera
2014-04-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Skulle nog säga att det beror på i vilken stad lägenheten finns?? /familjemedlemar som är mäklare och själv extrajobbar jag som mäklarassistent ¨så är ganska insatt

Läs sista meningen.
Citera
2014-04-06, 14:12
Medlem
Jag skulle göra det innan sommaren, dels för vädret och att många har förväntningar på något nytt.
Efter sommar har pengar gått åt, och drömmen kanske får vänta?
Du skriver att du hyr ut den, gör den fräs innan du har visningen så det inte är något som behöver göras...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in