• 1
  • 2
2014-04-04, 08:41
Medlem
Undrar bara helt enkelt hur ni fördelar era ekonomiska utgifter i ert hem, ni som är gifta, sambos eller liknande. Hyra, räkningar, mat och annat.

Finns som sagt många olika varianter. Kör ni 50/50, procentuellt av inkomst, den ena betalar hyra och den andra resten, inget system alls mm. ?

Själv så kör vi på modellen procentuellt av inkomst. Det vill säga att om vi har utgifter på 10 000 varje månad så betalar den ena t.ex 40% och den andra 60% av den totala kostanden, beroende på varandras inkomst. Det låter säkert som vi sitter med kalkyler och är superallvarliga, men så är det inte. Vi kör det mellan tummen och pekfingret, mer eller mindre.

Med min före detta så körde vi 50/50, rakt av. Då vi hade snarlik inkomst också.
Citera
2014-04-04, 08:48
Medlem
Vi delar upp avgift på bostad, kostnader för bil, lite teve, ja allt fast som är tydligt gemensamt, 50/50.
Mat och klädinköp till sonen har ingen uttalad uppdelning men är nog sisådär 60/40 då jag tjänar mer.
Kommunicerar man bra är det rätt lätt tycker jag, men jag vet par som i hemlighet hatat varandra över några korvar extra i veckan
Citera
2014-04-04, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftershaveigroggen
Undrar bara helt enkelt hur ni fördelar era ekonomiska utgifter i ert hem, ni som är gifta, sambos eller liknande. Hyra, räkningar, mat och annat.

Finns som sagt många olika varianter. Kör ni 50/50, procentuellt av inkomst, den ena betalar hyra och den andra resten, inget system alls mm. ?

Själv så kör vi på modellen procentuellt av inkomst. Det vill säga att om vi har utgifter på 10 000 varje månad så betalar den ena t.ex 40% och den andra 60% av den totala kostanden, beroende på varandras inkomst. Det låter säkert som vi sitter med kalkyler och är superallvarliga, men så är det inte. Vi kör det mellan tummen och pekfingret, mer eller mindre.

Med min före detta så körde vi 50/50, rakt av. Då vi hade snarlik inkomst också.

Vi är gifta och båda våra löner går in på ett gemensamt konto. Sen tar vi båda två en "månadspeng" (till egna utgifter) som är lika för båda och resten är gemensamma pengar som går till alla gemensamma kostnader. Fungerar väldigt bra eftersom inkomsterna varierar mycket när man turas om och vara föräldraledig och liknande. Vi har aldrig bråkat om pengar under våra 7 år tillsammans!!
Citera
2014-04-04, 09:25
Medlem
svampgaffels avatar
Vi är gifta men har separat ekonomi. Min fru tjänar mindre och har CSN-lån kvar så jag betalar mer. Finns inga procentandelar eller så, men jag betalar nog ca 3/5. Utöver det amorterar jag rätt mycket på det gemensamma bostadslånet också eftersom det är min hobby. Funkar bra.
Citera
2014-04-04, 09:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftershaveigroggen

Alla pengar in på ett gemensamt konto, sen använder man det man behöver. Funkar bra för oss, trots att det hos oss är väldigt stor skillnad i inkomst.
Citera
2014-04-04, 10:04
Medlem
2 barn och hus = gemensam ekonomi. Vi tjänar så det räcker även om jag drar in betydligt mer, men vad spelar det för roll? När man bildar familj och sätter barn till världen är det dags att sluta skilja på mitt och ditt. Tycker det är djupt tragiskt med gifta barnfamiljer som räknar kronor och fortfarande inte delar med sig.
Citera
2014-04-04, 10:34
Medlem
Vi kör allt 50/50 trots att sambon äger lägenheten. Jag köper all mat och hon betalar räkningarna för lägenheten sedan ger jag henne mellanskillnaden/2

Vi har inga barn utan vi har nu varit sambos i strax över ett halvår. Båda studerar + att hon jobbar.
Citera
2014-04-04, 10:59
Medlem
Min sambo tror starkt på att det är hans roll att försörja sin familj. I början ville han inte att jag skulle jobba alls när vi diskuterade saken, dög inte hans pengar frågade han mig. Men jag gillar mitt yrke och jobbar gärna. Han har mycket högre lön än mig då han är eftertraktad i sitt yrke, men sa tydligt innan vi ens flyttade ihop att han vill att hans pengar ska även vara mina.

Så han betalar alla räkningar och andra utgifter. Det som blir över delar vi 50/50 var som "shopping budget" per månad. Hela min lön går direkt in på sparkontot så att vi kan köpa eget i framtiden. Om vi splittar i framtiden kommer vi dela sparpengarna 50/50 (fast det kommer vi inte göra han är perfekta mannen för mig).

Vi har båda tillgång till varandras konton fritt. Om vi köper något som vi båda vill ha, tex nya lakan till hemmet eller det där nya dataspelet så delar vi på utgiften. (Exempelvis, han betalar för dem i affären men när vi kommer hem så lägger jag över min andel till hans konto. Detta för att ingen ska behöva slösa hela sin shopping budget på saker som båda ska använda och vill ha. Det låter fånigt men fungerar väldigt bra för oss)
Citera
2014-04-04, 11:37
Medlem
Gift med hus och två barn. Alla pengar in på gemensamt konto och vi tar vad vi behöver. Inga problem eftersom ingen av oss köper en massa prylar och trams. För övrigt håller jag helt med Denkmal i tänket.
Citera
2014-04-04, 14:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
2 barn och hus = gemensam ekonomi. Vi tjänar så det räcker även om jag drar in betydligt mer, men vad spelar det för roll? När man bildar familj och sätter barn till världen är det dags att sluta skilja på mitt och ditt. Tycker det är djupt tragiskt med gifta barnfamiljer som räknar kronor och fortfarande inte delar med sig.
Huvudet på spiken!
Citera
2014-04-04, 15:13
Medlem
Det handlar naturligtvis om att ställa sig frågan om "vi har råd" när man är en familj istället för att peka på diverse olika saker man köpt hit och dit. Även om inte jag och min fru har ett gemensamt bankkonto har vi en i praktiken gemensam ekonomi kan man säga.
Citera
2014-04-04, 16:53
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Det handlar naturligtvis om att ställa sig frågan om "vi har råd" när man är en familj istället för att peka på diverse olika saker man köpt hit och dit. Även om inte jag och min fru har ett gemensamt bankkonto har vi en i praktiken gemensam ekonomi kan man säga.
Jag tycker allt bara skulle vara krångligt om man inte hade gemensam ekonomi när man har barn osv. Vi har varsitt lönekonto och för automagiskt över pengar till ett gemensamt konto där alla räkningar/lån/whatever betalas från. När det gäller löpande kostnader betalar helt enkelt någon av oss och får någon slut på kontot för den andre över pengar. Då spelar det ingen roll vem som köper mat, kläder eller vad det nu kan vara. Ska tillägga att vi har barn och hus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in