Min sambo tror starkt på att det är hans roll att försörja sin familj. I början ville han inte att jag skulle jobba alls när vi diskuterade saken, dög inte hans pengar frågade han mig. Men jag gillar mitt yrke och jobbar gärna. Han har mycket högre lön än mig då han är eftertraktad i sitt yrke, men sa tydligt innan vi ens flyttade ihop att han vill att hans pengar ska även vara mina.
Så han betalar alla räkningar och andra utgifter. Det som blir över delar vi 50/50 var som "shopping budget" per månad. Hela min lön går direkt in på sparkontot så att vi kan köpa eget i framtiden. Om vi splittar i framtiden kommer vi dela sparpengarna 50/50 (fast det kommer vi inte göra

han är perfekta mannen för mig).
Vi har båda tillgång till varandras konton fritt. Om vi köper något som vi båda vill ha, tex nya lakan till hemmet eller det där nya dataspelet så delar vi på utgiften. (Exempelvis, han betalar för dem i affären men när vi kommer hem så lägger jag över min andel till hans konto. Detta för att ingen ska behöva slösa hela sin shopping budget på saker som båda ska använda och vill ha. Det låter fånigt men fungerar väldigt bra för oss)