• 1
  • 2
2014-04-03, 22:39
Medlem
che3s avatar
Jag har en värmepump sittandes på stugan en sån där luft/luft pump.

Nu har jag fått det problemet att en av mina grannar går och stänger av den på kvällen (nödbrytare bredvid pumpen) första gången det hände trodde jag att någon kommit åt brytaren.

I går kväll kom jag på en granne när han var dit och stängde av den, sedan smög han iväg igen då jag såg vem det var så gick jag hem till han och frågade vad fan han sysslade med.

Han påstod att min pump förde oväsen så han inte kunde sova, visst låter pumpen lite men inte mycket, och han är inte min närmaste granne, och den nära grannen störs inte alls.

Jag sa åt puckot att han skulle låta min pump vara ifred annars skulle det bli åtgärder, men like förbannat så hade han varit och stängt av den igen mitt i natten.

Det här har nu hänt en 7-8 ggr och jag undrar vad ska man göra åt detta ofog?
Citera
2014-04-03, 22:40
Medlem
cammos avatar
Du ringer polisen.
Citera
2014-04-03, 22:41
Medlem
sluggerbanans avatar
Heder åt din granne. Dessa helvetesmaskiner tillsammans med pinglor på balkongerna borde förbjudas.
Citera
2014-04-03, 22:44
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Heder åt din granne. Dessa helvetesmaskiner tillsammans med pinglor på balkongerna borde förbjudas.

Pinglor kan jag hålla med om men inte min värmepump som enbart ger ifrån sig ett susande ljud.
Citera
2014-04-03, 22:45
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Du ringer polisen.

Jo men risken är ju att man gör sig lite löjlig "en person stänger av min värmepump" kom och hjälp mig.
Citera
2014-04-03, 22:47
Moderator
tobess avatar
Bygg eller köp ett skydd åt utedelen så att han inte kommer åt att stänga av den? Dessutom bör ju det dämpa ljudet en aning.

Annars kan du ju alltid försåtsminera brytaren, sen när han inte längre har några fingrar kvar är det svårt att stänga av den
Citera
2014-04-03, 22:50
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Pinglor kan jag hålla med om men inte min värmepump som enbart ger ifrån sig ett susande ljud.

Sant. De ger inte höga ljud ifrån sig men när de går på ett konstant varv och jobbar för fullt kan de skapa rejäla resonanser i närliggande fastigheter som inte nödvändigtvis alls upplevs i det hus de sitter på.
Citera
2014-04-03, 22:52
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Sant. De ger inte höga ljud ifrån sig men när de går på ett konstant varv och jobbar för fullt kan de skapa rejäla resonanser i närliggande fastigheter som inte nödvändigtvis alls upplevs i det hus de sitter på.

Jovisst men då borde nog allt någon granne som bor närmare även uppleva problem, vilket ingen av dem gjort 2st.
Citera
2014-04-03, 22:56
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Bygg eller köp ett skydd åt utedelen så att han inte kommer åt att stänga av den? Dessutom bör ju det dämpa ljudet en aning.

Annars kan du ju alltid försåtsminera brytaren, sen när han inte längre har några fingrar kvar är det svårt att stänga av den

Bygga in den så han inte kommer åt strömbrytaren blir ganska omfattande, får klura på försåtminring då.
Citera
2014-04-03, 22:57
Medlem
Huruvida pumpen låter eller inte är irrelevant; oavsett så har du fortfarande tillåtelse att ha pumpen igång under natten på din egen fastighet utan att någon buskhitler ska lalla in på på din tomt och slå av den.

Konfrontera honom med brallorna nere och blås på med hotelser. Funkar det fortfarande inte får du helt enkelt ta till våra vita riddare i blå uniform.
Citera
2014-04-03, 23:11
Medlem
Jodkulas avatar
Hur mycket låter den då? Mina föräldrar hade ett liknande problem men med en annan sak och de köpte nån mätare. Tydligen får man göra upp till 30 decibel. Nattetid när annat är tyst och man vill sova kan det upplevas som mycket ljud, men det är ok i tätbebyggt område. Kolla så du ligger under gränsen så du vet att du har "rätt" och sen måste du nog konfrontera honom igen. Han får ju inte stänga av dina apparater. Då får ju han isf ringa polisen om du stör. Inte bara kliva in och börja mecka med dina saker.

Det går säkert att lösa om ni kan prata om det i lugn och ro. Kanske sätta upp nåt som minskar ljudet? Gillra fälla låter inte så smart. Du är ju ansvarig för om någon skadas av dina saker. Bjud på en kanelbulle och erbjud dig att planteta en buske eller nåt mellan era hus som ska minska bullret. Han är säkert mest en sån som stör sig på allt. Såna brukar mjukna om man låssas ta dom på allvar.
Senast redigerad av Jodkula 2014-04-03 kl. 23:15.
Citera
2014-04-03, 23:16
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Bygga in den så han inte kommer åt strömbrytaren blir ganska omfattande, får klura på försåtminring då.

Om du inte kan bygga in hela skiten så är väl alternativet att bara bygga in strömbrytaren? Borde väl finnas något lite skåp som det krävs nyckel för att öppna som kunde passa sig till ändamålet.

Dock håller jag givetvis med om att idioten inte har något där att göra från första början, så om han får sig en liten näsbränna är det ju bara positivt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in