• 1
  • 2
2014-04-03, 22:21
Medlem
Alplandskaps avatar
Hej!

Något jag länge har funderat på är hur fisk kommer till en sjö. Tänk er Siljan som bildades av ett meteoritnedslag. Kratern fylls snabbt på av grundvatten och regnvatten. Men hur kommer fiskarna dit?

Jag kan tänka mig att landskapet är genomkorsat av en mängd små bäckar (med fisk) som blir naturliga tillflöden till en ny sjö. Ett annat alternativ är att en fiskgjuse råkar tappa en fisk som den fiskat i en annan sjö.

Det behöver inte vara Siljan. Tänk er en fjällsjö som bildades efter senaste istiden. Hur 17 kom fiskarna dit?

/Alplandskap
Citera
2014-04-03, 22:25
Medlem
Ett scenario skulle ju kunna vara följande:

Person A fångar fiskar i havet.
Person A ger fisk till Person B som sedan släpper ut firrarna i en sjö.

Fisk a knullar sen med fisk b och det blir fler fiskar.

"BTW Bara för att klargöra"
(Fisken A "knullar" rent tekniskt inte med fisk B, Det är alltså ingen fysisk kontakt mellan dom)
Citera
2014-04-03, 22:25
Medlem
H8erfisternators avatar
Många sjöar ligger i nära samband till större vattendrag, under översvämningar och när snön smälter på våren stiger vattnet som in i helvete vilket gör att fiskar från andra sjöar kan simma dit för att sedan bli strandade när vattnet drar sig tillbaka.

Än fler sjöar har planterade fiskar där man planterar dem för fiskare
Citera
2014-04-03, 22:29
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Detta har även jag funderat över, bäckar och dylikt är nog en sund teori.

Men det känns som att det finns flöden av fisk till en ny sjö än bäck och å..
Citera
2014-04-03, 22:38
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns berättelser om folk som redan under tidiga medeltiden planterade in fisk i sjöar.
Detta för att öka mängden bra matfisk i sjöar där folk bodde.

Tyvärr har jag ingen bra källa...
Citera
2014-04-04, 11:58
Medlem
Silverturks avatar
I Sverige har vi även haft inlandsisen som gjort att många sjöar inte varit helt separerade. Med andra ord att många sjöar haft en direkt kontakt med Östersjön eller dess föregångare.

Just Siljan bildades långt tidigare. Om det har varit en sjö sedan nedslaget så lär den haft alla möjliga fiskarter.
Citera
2014-04-06, 09:12
Medlem
Fiskar kan även dyka upp i dammar utan inlopp eller utlopp, och den enda rimliga förklaringen som återstår då är att klibbiga fiskägg kan transporteras av fåglar.
Citera
2014-04-07, 20:51
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Många sjöar ligger i nära samband till större vattendrag, under översvämningar och när snön smälter på våren stiger vattnet som in i helvete vilket gör att fiskar från andra sjöar kan simma dit för att sedan bli strandade när vattnet drar sig tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
I Sverige har vi även haft inlandsisen som gjort att många sjöar inte varit helt separerade. Med andra ord att många sjöar haft en direkt kontakt med Östersjön eller dess föregångare.

Just Siljan bildades långt tidigare. Om det har varit en sjö sedan nedslaget så lär den haft alla möjliga fiskarter.
Siljan har säkert haft en massa fiskarter under 365 miljoner år, men hur kom de dit från början? Kom de efter den första istiden efter nedslaget?
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Fiskar kan även dyka upp i dammar utan inlopp eller utlopp, och den enda rimliga förklaringen som återstår då är att klibbiga fiskägg kan transporteras av fåglar.

Okej, tack, känns som att jag har kommit några steg närmare gåtans lösning.
Citera
2014-04-07, 21:55
Medlem
Fiskar kom till genom floder eller bäckar som förbinder sjön med annan sjö eller hav. Om en sjö inte har någon förbindelse alls så måste sjön stiga varje gång det regnar då vattnet inte kan ta sig nånstans! Sjön kommer alltså att stiga tills det finns förbindelse med andra sjöar/hav!
Citera
2014-04-08, 01:53
Medlem
Chiropandras avatar
Via en flod eller någon annan vattenkropp, som möjliggjorde färden. Sen har det muterats hit och dit i sjöarna under lång tid.
Citera
2014-04-08, 13:19
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Siljan har säkert haft en massa fiskarter under 365 miljoner år, men hur kom de dit från början? Kom de efter den första istiden efter nedslaget?

För att spinna vidare på just Siljan så är det möjligt att den tillkom vid en tidpunkt då det området var havsbotten i ett grunt hav. På WolframAlpha finns data över hur havsnivån har varierat under geologisk tid: Devonian Period (geological time period) | sea level - WolframAlpha. Vet inte hur den estimeringen är gjord men vad som ändå framgår är att havsnivån varierat kraftigt under den senaste halvmiljarden år.
Citera
2014-04-08, 16:06
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Hej!

Något jag länge har funderat på är hur fisk kommer till en sjö. Tänk er Siljan som bildades av ett meteoritnedslag. Kratern fylls snabbt på av grundvatten och regnvatten. Men hur kommer fiskarna dit?

Jag kan tänka mig att landskapet är genomkorsat av en mängd små bäckar (med fisk) som blir naturliga tillflöden till en ny sjö. Ett annat alternativ är att en fiskgjuse råkar tappa en fisk som den fiskat i en annan sjö.

Det behöver inte vara Siljan. Tänk er en fjällsjö som bildades efter senaste istiden. Hur 17 kom fiskarna dit?

/Alplandskap

Just Siljansringen, och de stora sjöarna, är inget mysterium. Siljansringen bildades för 360 miljoner år sedan och har i många omgångar varit botten på ett hav. Fiskarna som finns i äldre, stora sjöar är fiskar som helt enkelt blivit kvar när havsnivån sjönk alternativt när landnivån höjdes.

I sjöar som är yngre men som har kontakt med ett hav/större sjö med fiskliv via åar så har fiskarna helt enkelt simmat.

När det gäller fjällsjöar som är helt landlåsta så borde de vara ganska livlösa. Men jag känner inte till så många fjällsjöar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in