Citat:
Ursprungligen postat av
Alplandskap
Hej!
Något jag länge har funderat på är hur fisk kommer till en sjö. Tänk er Siljan som bildades av ett meteoritnedslag. Kratern fylls snabbt på av grundvatten och regnvatten. Men hur kommer fiskarna dit?
Jag kan tänka mig att landskapet är genomkorsat av en mängd små bäckar (med fisk) som blir naturliga tillflöden till en ny sjö. Ett annat alternativ är att en fiskgjuse råkar tappa en fisk som den fiskat i en annan sjö.
Det behöver inte vara Siljan. Tänk er en fjällsjö som bildades efter senaste istiden. Hur 17 kom fiskarna dit?
/Alplandskap
Just Siljansringen, och de stora sjöarna, är inget mysterium. Siljansringen bildades för 360 miljoner år sedan och har i många omgångar varit botten på ett hav. Fiskarna som finns i äldre, stora sjöar är fiskar som helt enkelt blivit kvar när havsnivån sjönk alternativt när landnivån höjdes.
I sjöar som är yngre men som har kontakt med ett hav/större sjö med fiskliv via åar så har fiskarna helt enkelt simmat.
När det gäller fjällsjöar som är helt landlåsta så borde de vara ganska livlösa. Men jag känner inte till så många fjällsjöar.