• 1
  • 2
2014-04-03, 18:16
Medlem
Hej

Söker tips på vad man kan göra när ångesten slår till men som inte heller är destruktivt. Det vill säga, inte skära upp någon pulsåder eller så. Finns det? Har inte ångest nu, men kan vara bra att ha någon "metod" i bakfickan när man mår som sämst så man inte tillgriper något alltför drastiskt och ogenomtänkt...!

Edit: Glömde att skriva att medicinering är mer eller mindre uteslutet. Så ingen benso för mig! Finns det verkligen inget annat? Något smärtsamt kanske men som inte lämnar ärr eller så?
Senast redigerad av Fer11 2014-04-03 kl. 18:25.
Citera
2014-04-03, 18:18
Medlem
Resanhems avatar
Benso funkar alltid och kan vara bra om man bara tar det när man verkligen behöver. Väldigt beroende framkallande dock.
Citera
2014-04-03, 18:20
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Saroten. Fungerar mycket bättre än all benso jag provat. Är inte beroendeframkallande heller.

Sedan så är det väl svårt att få tag i just nu. Vissa andra saker kan man dock göra själv. Det hjälper att byta miljö. Det tar inte bort ångesten helt, men det dämpar den. Gå ut en stund, byt bostad eller bara rum om du inte har möjlighet till det förstnämnda.

Detta hjälper både mig, min polare och min flickvän som vi alla tre har turen att erfara panikångest.

Min flickvän mår mycket bättre av att prata om vad hon ska göra imorgon, även om det är helt alldagliga grejer.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-04-03 kl. 18:26.
Citera
2014-04-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Benso funkar alltid och kan vara bra om man bara tar det när man verkligen behöver. Väldigt beroende framkallande dock.

Kan tänka mig att det funkar men vill inte ha något med medicinering att göra. Än så länge i alla fall. Borde ha skrivit det i trådstarten.

Tack för tipset ändå!
Citera
2014-04-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Saroten. Fungerar mycket bättre än all benso jag provat. Är inte beroendeframkallande heller.

Sedan så är det väl svårt att få tag i just nu. Vissa andra saker kan man dock göra själv. Det hjälper att byta miljö. Det tar inte bort ångesten helt, men det dämpar den.

Detta hjälper både mig, min polare och min flickvän som vi alla tre har turen att erfara panikångest.

Min flickvän mår mycket bättre av att prata om vad hon ska göra imorgon, även om det är helt alldagliga grejer.

Är Saroten bättre än anafranil t.o.m om du vet? Som också är en tricyklisk antidepressiv.
Citera
2014-04-03, 18:27
Moderator
evilhoneys avatar
Det finns vissa knep folk tar till för att minska ångest och liknande, personligen brukade jag se till att bli förbannad, sjunga högt eller ta en dusch, det fungerade ångestbrytande för mig.
Många andra har berättat om att träna, ta promenader, meditera, yoga, spela något instrument, chatta, skriva av sig osv osv.
Hoppas du hittar din grej!
Citera
2014-04-03, 18:28
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazard
Är Saroten bättre än anafranil t.o.m om du vet? Som också är en tricyklisk antidepressiv.
Har aldrig provat det, så jag vet inte.

Men på wiki står det såhär om Amitriptylin (Saroten):
Citat:
... har amitriptylin en också ångestdämpande effekt med mer omedelbar verkan. På denna punkt skiljer sig amitriptylin från flertalet andra TCA.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amitriptylin

På mig börjar denna effekten komma inom ca 1-3 timmar efter intag.
Citera
2014-04-03, 18:36
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover

Sedan så är det väl svårt att få tag i just nu. Vissa andra saker kan man dock göra själv. Det hjälper att byta miljö. Det tar inte bort ångesten helt, men det dämpar den. Gå ut en stund, byt bostad eller bara rum om du inte har möjlighet till det förstnämnda.

Vet du vart man kan köpa Saroten ?

Kan ju skicka PM om man nu inte får länka. Tack på förhand
Citera
2014-04-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det finns vissa knep folk tar till för att minska ångest och liknande, personligen brukade jag se till att bli förbannad, sjunga högt eller ta en dusch, det fungerade ångestbrytande för mig.
Många andra har berättat om att träna, ta promenader, meditera, yoga, spela något instrument, chatta, skriva av sig osv osv.
Hoppas du hittar din grej!

Hmm ja. Brukar ibland ta iskalla eller skållande heta duschar, det lindrar för stunden. Bara det att jag bor hemma med familjen och hade varit konstigt att gå och duscha typ dygnet runt när jag har en "sån" period. Meditering vet jag inte mycket om men det är ju diskret och kan kanske funka! Ska kolla upp mer om det!

Promenerar gör jag länge varje dag det är något som har hjälpt mig faktiskt. Rekommenderar det till alla som lider av återkommande ångest och depressioner.

Tack för tipsen! Väldigt bra.
Citera
2014-04-03, 18:57
Medlem
Har fram tills nu mer eller mindre avfärdat meditation som något oseriöst men kollade upp lite på nätet och regelbunden sådan verkar ha en del vetenskapligt påvisade effekter på hjärnan; "increased grey-matter density in the hippocampus, known to be important for learning and memory, and in structures associated with self-awareness, compassion and introspection. Participant-reported reductions in stress also were correlated with decreased grey-matter density in the amygdala, which is known to play an important role in anxiety and stress."

Låter ju väldigt intressant måste jag säga! Och fortsätt gärna komma med fler tips, det uppskattas väldigt mycket!

Edit: Gärna smärtsamma men ändå relativt ofarliga saker. Låter lite "hemskt" men det funkar ju. Något som kan ersätta att skära sig, kräkas och sån skit.
Senast redigerad av Fer11 2014-04-03 kl. 19:03.
Citera
2014-04-03, 19:07
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fer11
Edit: Gärna smärtsamma men ändå relativt ofarliga saker. Låter lite "hemskt" men det funkar ju. Något som kan ersätta att skära sig, kräkas och sån skit.
Jag vill avråda från självskade-light. Har du väl börjat och upplever att du får en viss ångestdämpning av smärta så är steget till "riktiga" självskadebeteenden mindre.
Pratar du med någon? Försök få tag på en bra kurator eller psykolog och förklara tidigt och bestämt din åsikt om medicinering.
Citera
2014-04-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag vill avråda från självskade-light. Har du väl börjat och upplever att du får en viss ångestdämpning av smärta så är steget till "riktiga" självskadebeteenden mindre.
Pratar du med någon? Försök få tag på en bra kurator eller psykolog och förklara tidigt och bestämt din åsikt om medicinering.

Nej alltså jag har redan redan "riktiga" självskadebeteenden, det jag försöker göra nu är att ersätta det här med andra, mindre skadliga metoder! Det är dock relativt under kontroll, bara det att när allt är känns åt helvete så är det så lätt att ta till med rakbladet eller vad det nu är för stunden, när man inte vet vad annars man kan göra. Om du förstår vad jag menar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in