2014-04-03, 16:51
Medlem
Messijahs avatar
Hej, som rubriken lyder, kan vattkoppor från en person smitta en äldre person så att den får bältros? Som jag fattat det så går det inte att få bältros av någon som har vattkoppor, men däremot så kan man få vattkoppor om man inte haft det innan?

Har jag rätt eller fel?

Källa: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...ar/Vattkoppor/

"Om man får bältros beror det alltså inte på att man har smittats av någon med vattkoppor."
Citera
2014-04-03, 16:56
Medlem
OphaZs avatar
Jag fick bältros som 10åring, tydligen är det väldigt ovanligt? Men jag fick det antagligen för att jag hade umgåtts med en kompis som haft vattkoppor, enligt läkarna.
Citera
2014-04-03, 17:00
Medlem
Messijahs avatar
Okej det låter ju konstigt, eftersom sjukvårdsupplysningen påstår att man inte kan bli smittad med bältros av någon som har vattkoppor. Har dock hört lite liknande historier så därför jag undrar, eller om det är slumpen att man får bältros samtidigt som man har någon med vattkoppor i närheten.
Citera
2014-04-03, 17:25
Medlem
Har för mig att det ligger till såhär: Man kan endast få vattkoppor en gång i livet, man får det genom ett virus. Och senare i livet kan samma virus orsaka bältros. Alltså måste man ha haft vattkoppor för att kunna få bältros. Tror man bär på skiten och att man inte kan bli smittad två gånger men är inte helt säker.
Citera
2014-04-03, 17:42
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Hej, som rubriken lyder, kan vattkoppor från en person smitta en äldre person så att den får bältros? Som jag fattat det så går det inte att få bältros av någon som har vattkoppor, men däremot så kan man få vattkoppor om man inte haft det innan?

Har jag rätt eller fel?

Källa: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...ar/Vattkoppor/

"Om man får bältros beror det alltså inte på att man har smittats av någon med vattkoppor."

Bältros beror på att man har vattkoppsviruset kvar i kroppen sedan man hade vattkoppor och att det aktiveras. Har man inte haft vattkoppor kan man få det, men inte bältros.
Citera
2014-04-07, 06:14
Medlem
Messijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Bältros beror på att man har vattkoppsviruset kvar i kroppen sedan man hade vattkoppor och att det aktiveras. Har man inte haft vattkoppor kan man få det, men inte bältros.

Har förstått detta också, men man kan inte bli smittad, eller låt oss säga att det "aktiveras" av att man haft det innan, samt har en person nu i dagsläget i närheten som har det? Får man bältros då så måste det vara en ren tillfällighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in