Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-04-23, 18:21
  #37
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glutamine
Finns absolut inget respektlöst i att förneka förintelsen eftersom att den bevisligen aldrig ägt rum. Men nog om det nu så inte moden blir tokig.
Vad gaggar du om? Förintelsen är ett faktum. Den har skett. Sluta påstå annat, om du nu inte har stöd för ditt påstående.

Citat:
Att förneka förintelsen är och borde i framtiden vara något som ingår i yttrandefrihetsgrundlagen.
Det räcker väl med att HMF lagen ska inskränka på människors rätt att tycka och säga vad man vill om hur jävla skevt detta samhället blivit.

Yttrandefrihet innebär inte rätten att säga vad man vill. Du får inte förolämpa eller hota någon, t.ex. Med det sagt tycker jag inte att man ska förbjuda förintelseförnekelse.

Citat:
Det räcker med lagar i Sverige. Springa runt med judestjärna får man göra men samtidigt blir man arresterad om man bär frihetsymboler likt svastikan. Jag gissar på att både en och två judar haft med detta att göra.

Som jag nämnt tidigare: Det är inte förnekande i sig som är dåligt, utan den antisemitism och rasism som brukar följa.
Citera
2014-04-24, 16:33
  #38
Medlem
För att åter diskutera ämnet så ställer jag frågan: är det någon som vill kriminalisera förnekande av den nuvarande historiebeskrivningen av förintelsen? Vidare vill jag veta var ska gränsen skall dras för kriminell handling, räcker det med ett underförstått uppsåt att misskreditera exempelvis den judiska förintelseindustrin som jag antar omsätter minst hundratals miljoner?

Om Sven, 9 år, frågar varför judarna förföljdes i Tyskland, måste det innebära en svår sak för skolväsendet därför att nu måste läraren banka in sanningen i pojkens huvud. Om en elev annars i vanliga fall tillåts vilken religiös uppfattning hin önskar, så är det inte möjligt i detta fall. Judarnas intressen ska få en alldeles egen särställning inom svenskt rättsväsende.
Vad ska det annars bli av denna vederstyggliga människa om han hade friheten att bilda sin egen uppfattning om sin omvärld. Men samtidigt vore det oansvarigt att låta en blivande ung man att uppmuntras att bli kriminell om han inte får ljuset visat för honom. Någonting måste uppenbarligen göras!

Kommentar om detta praktiska problem? Internering i Gulag låter rimligt kanske, minst stress och börda för samhället om dessa tankar kvävs i sin linda?
Citera
2014-04-24, 22:10
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzerkurt
För att åter diskutera ämnet så ställer jag frågan: är det någon som vill kriminalisera förnekande av den nuvarande historiebeskrivningen av förintelsen? Vidare vill jag veta var ska gränsen skall dras för kriminell handling, räcker det med ett underförstått uppsåt att misskreditera exempelvis den judiska förintelseindustrin som jag antar omsätter minst hundratals miljoner?

Om Sven, 9 år, frågar varför judarna förföljdes i Tyskland, måste det innebära en svår sak för skolväsendet därför att nu måste läraren banka in sanningen i pojkens huvud. Om en elev annars i vanliga fall tillåts vilken religiös uppfattning hin önskar, så är det inte möjligt i detta fall. Judarnas intressen ska få en alldeles egen särställning inom svenskt rättsväsende.
Vad ska det annars bli av denna vederstyggliga människa om han hade friheten att bilda sin egen uppfattning om sin omvärld. Men samtidigt vore det oansvarigt att låta en blivande ung man att uppmuntras att bli kriminell om han inte får ljuset visat för honom. Någonting måste uppenbarligen göras!

Kommentar om detta praktiska problem? Internering i Gulag låter rimligt kanske, minst stress och börda för samhället om dessa tankar kvävs i sin linda?


Nej i yttrandefrihet ingår att vilka idioter som helst kan framföra sina helt galna åsikter.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback