2014-04-03, 00:47
Medlem
Wargs avatar
Ni som har svenska som ert modersmål och vuxit upp i de svenskkolonier som finns, hur ser ni på övriga Finland och hur ser övriga Finland på er? Tittar man som finlandssvensk på samma tv som övriga finnar eller tittar ni på svensk tv? Lever ni med svensk kultur blandad med finsk kultur, eller lever ni kulturellt som den övriga befolkningen?

Förekommer det diskriminering emot finlandssvenskar? D.v.s. bemöts du annorlunda när en person ser ditt namn och att du heter Emil Cederström istället för Juha Jukkipukki.

Hur ser ni på Sverige som land, vår kultur, er relation till landet? Talar ni alla finska också, eller finns det finlandssvenskar som bara talar svenska och klarar sig på det i ex. Vasa?

Många frågor! Nyfikenhetens törst är svår att stilla på annat vis.
Citera
2014-04-03, 00:54
Medlem
kravitzzzs avatar
Mamma och mormor (53 och 86 år respektive) har sagt att eftersom så många finlandssvenskar finns så bemöts alla ungefär likadant.
Citera
2014-04-03, 00:56
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravitzzz
Mamma och mormor (53 och 86 år respektive) har sagt att eftersom så många finlandssvenskar finns så bemöts alla ungefär likadant.
Så många är de ju dock inte, och de verkar bara bli färre och färre. 5-6 % står det på nätet.
Citera
2014-04-03, 00:58
Medlem
kravitzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Så många är de ju dock inte, och de verkar bara bli färre och färre. 5-6 % står det på nätet.
Nja, du får ju referera till åldern på min mamma och mormor isåfall.
Citera
2014-04-03, 01:08
Medlem
maitans avatar
Vet att norrut blir du inte alls populär och kommer bli kallad "Hurri". Men då är jag 100% säker på att det förekommer mer inavel där än någon annanstans i världen.
Citera
2014-04-03, 10:31
Medlem
Jag är en 30 årig man som bott i Finland i hela mitt liv. Har svenska som modersmål och pratar ca.75% Finska.
I arbetslivet klarar man sig inte på svenska, alla ritningar och kunder är på finska.
Jag tycker att man blir oftast bra bemött av Finnarna fast det känns oftast som att man är mindre värd en dom.
Som en bra helfinsk polare sa en gång:" Ni finlandssvenskar är värre än Zigenare, i Finland är ni svenska bögar och i Sverige är ni Finnjävlar och på Åland är ni störande fastlänningar."

Jag tycker att det beskriver väldigt bra hur jag känner mig.
Längs västra kustremsan i mellersta Finland så är det dock mest svensktalande.
Vi pratar ju inte Muminsvenska utan en massa olika dialekter som ni rikssvenskar absolut inte förstår.
Vissa av er brukar fråga" om det är isländska"
Dom flesta av oss här börjar inte kunna prata finska förren i sen tonåren, och en del lär sig aldrig, som min farmor t.ex ät 80 och kan inte ens säga vad hon heter på finska.

Och avundsjuk är jag på er som har ett helt land med ett enda språk, vissa politker här försöker få tvåspråkigheten till ngt gott, men jag anser att det mest är nackdelar med den.
Citera
2014-04-03, 11:40
Medlem
kai-grafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transportern
Jag tycker att man blir oftast bra bemött av Finnarna fast det känns oftast som att man är mindre värd en dom.
Det är lustigt, för visst är det allmänt vedertaget att den ekonomiska och kulturella eliten i Finland alltid varit finlandssvensk? Hur behandlar finnarna det? De ser väl knappast ner på Tove Jansson, Edith Södergran och Gustaf Mannerheim?
Citera
2014-04-03, 13:24
Medlem
Förut var det ju faktiskt så att eliten var av svensk härkomst, vilket märks ganska bra av finnarnas attityd gentemot oss finlandssvenskar. B.la i skämtet "pappa betalar" när det kommer fram att man är svensk.
Nuförtiden skulle jag då inte påstå att eliten är mest svensk, personligen anser jag det vara tvärtom.
Gustaf Mannerheim anses i folkmun vara helfinsk och inte alls svensk,
Tove Jansson har jag ingen aning om faktiskt.
Citera
2014-04-03, 15:08
Medlem
Intressant tråd som bör ligga i sociologi .
Citera
2014-04-03, 16:07
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Ni som har svenska som ert modersmål och vuxit upp i de svenskkolonier som finns, hur ser ni på övriga Finland och hur ser övriga Finland på er? Tittar man som finlandssvensk på samma tv som övriga finnar eller tittar ni på svensk tv? Lever ni med svensk kultur blandad med finsk kultur, eller lever ni kulturellt som den övriga befolkningen?

Förekommer det diskriminering emot finlandssvenskar? D.v.s. bemöts du annorlunda när en person ser ditt namn och att du heter Emil Cederström istället för Juha Jukkipukki.

Hur ser ni på Sverige som land, vår kultur, er relation till landet? Talar ni alla finska också, eller finns det finlandssvenskar som bara talar svenska och klarar sig på det i ex. Vasa?

Många frågor! Nyfikenhetens törst är svår att stilla på annat vis.
"Hurri" blir man kallad ibland (sällan för mig dock då jag bor på ett område med mycket svenskar).

Vi Finlandssvenskar har annammat mycket finsk kultur, vi ser på er rikssvenskar (som vi kallar er) som mesar/lite metrosexuella.

De flesta talar både finska och svenska, du kommer inte särskilt långt utan att kunna någon finska alls.
Citera
2014-04-03, 16:09
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kai-graf
Det är lustigt, för visst är det allmänt vedertaget att den ekonomiska och kulturella eliten i Finland alltid varit finlandssvensk? Hur behandlar finnarna det? De ser väl knappast ner på Tove Jansson, Edith Södergran och Gustaf Mannerheim?
Det nya finska populistpartiet Sannfinländarna (som har 20% mandat i riksdagen just nu och har ungefär samma politik som SD i Sverige) är ju ett bra exempel på detta. De "hatar" svenskar och vill få bort tvåspråkigheten men de fattar inte att nästan alla stora ledare före WW2 har varit svenskar eller iaf mycket goda vänner med svenska eliten.

Ja, den ekonomiska och kulturella eliten är i hög grad finlandssvensk. Detta är dock något som historieförnekarna (Sannfinländarna) inte gillar.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-04-03 kl. 16:10. Anledning: edit
Citera
2014-04-03, 16:31
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
"Hurri" blir man kallad ibland (sällan för mig dock då jag bor på ett område med mycket svenskar).

Vi Finlandssvenskar har annammat mycket finsk kultur, vi ser på er rikssvenskar (som vi kallar er) som mesar/lite metrosexuella.

De flesta talar både finska och svenska, du kommer inte särskilt långt utan att kunna någon finska alls.
Men så ni tycker att ni är svenskar, som lever med finsk kultur? Eftersom ni ser på oss som rikssvenskar och inte som svenskar, vilket är det vi är.

Tråkigt att ni har den där synen om mesar/metrosexuella, men jag hoppas och antar att det mest är småbarn som håller på med det och att vuxna människor inte sitter med snusen under läppen och säger "säften jävla bögsvenne".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in