2014-04-03, 16:34
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transportern
Förut var det ju faktiskt så att eliten var av svensk härkomst, vilket märks ganska bra av finnarnas attityd gentemot oss finlandssvenskar. B.la i skämtet "pappa betalar" när det kommer fram att man är svensk.
Nuförtiden skulle jag då inte påstå att eliten är mest svensk, personligen anser jag det vara tvärtom.
Gustaf Mannerheim anses i folkmun vara helfinsk och inte alls svensk,
Tove Jansson har jag ingen aning om faktiskt.
Intressant eftersom han har helsvenska kunganamn samtidigt som han inte kunde finska förrän långt upp i åldern. Sedan var han ju såklart finne, men att förneka att han levde (till viss del åtminstone) som en svensk är bara larvigt. Jag misstänker att Mannerheim hade ansetts som helsvensk om han istället för den rollen han hade skulle ha agerat som en Quisling under kriget.
Citera
2014-04-03, 16:40
Medlem
kai-grafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det nya finska populistpartiet Sannfinländarna (som har 20% mandat i riksdagen just nu och har ungefär samma politik som SD i Sverige) är ju ett bra exempel på detta.
Apropå politik; jag märkte just att Svenska folkpartiet har nästan lika många % som det finns finlandssvenskar i Finland. Innebär detta att man som finlandssvensk låter rösten styras av kulturell snarare än ekonomisk politik, att det finns finländare som röstar på partiet eller helt enkelt att en stor majoritet finlandssvenskar är borgerliga?
Citera
2014-04-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Intressant eftersom han har helsvenska kunganamn samtidigt som han inte kunde finska förrän långt upp i åldern. Sedan var han ju såklart finne, men att förneka att han levde (till viss del åtminstone) som en svensk är bara larvigt. Jag misstänker att Mannerheim hade ansetts som helsvensk om han istället för den rollen han hade skulle ha agerat som en Quisling under kriget.

Det är mycket riktigt att han inte var jätte bra på finska, min morfar berättade att en gång när Mannerheim skulle tacka mannarna, så sade han istället att "jag kokar er"
Men som du skrev att vore han en desertör så hade han säkert, enligt sannfinnländarna, varit den stora svenska svikaren.
Vad dom har emot svenskar är jag inte säker på. Förmodligen en stor bidragande orsak är tvångssvenskan dom har i skolan, trots att en stor del av dom aldrig hört svenska i verkligheten.
Citera
2014-04-03, 20:20
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:

Försök nu hålla reda på begreppen. Mannerheim var inte finne utan finlandssvensk.
Citera
2014-04-03, 20:54
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Det nya finska populistpartiet Sannfinländarna (som har 20% mandat i riksdagen just nu och har ungefär samma politik som SD i Sverige) är ju ett bra exempel på detta. De "hatar" svenskar och vill få bort tvåspråkigheten men de fattar inte att nästan alla stora ledare före WW2 har varit svenskar eller iaf mycket goda vänner med svenska eliten.

Ja, den ekonomiska och kulturella eliten är i hög grad finlandssvensk. Detta är dock något som historieförnekarna (Sannfinländarna) inte gillar.

Det stora hatet mot finlandssvenskar är väl ändå en överdriven paranoid idé som somliga finlandssvenskar av någon anledning gärna håller fast vid.
Att vara för ett avskaffande av "tvångssvenskan" är inte detsamma som att systematiskt vilja utrota den finlandssvenska minoriteten.
Citera
2014-04-03, 20:56
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Försök nu hålla reda på begreppen. Mannerheim var inte finne utan finlandssvensk.
Du menar att finlandssvenskar inte är finnar? Samer är inte svenskar?
Citera
2014-04-03, 21:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Men så ni tycker att ni är svenskar, som lever med finsk kultur? Eftersom ni ser på oss som rikssvenskar och inte som svenskar, vilket är det vi är.

Tråkigt att ni har den där synen om mesar/metrosexuella, men jag hoppas och antar att det mest är småbarn som håller på med det och att vuxna människor inte sitter med snusen under läppen och säger "säften jävla bögsvenne".
Inte "bögsvenne" direkt, men att rikssvenskar är fjolliga är en allmän stereotyp, speciellt stockholmare.
Citera
2014-04-03, 21:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kai-graf
Apropå politik; jag märkte just att Svenska folkpartiet har nästan lika många % som det finns finlandssvenskar i Finland. Innebär detta att man som finlandssvensk låter rösten styras av kulturell snarare än ekonomisk politik, att det finns finländare som röstar på partiet eller helt enkelt att en stor majoritet finlandssvenskar är borgerliga?
Alla. Många röstar bara p.g.a. språkfrågan (och SFP är ganska höger-konservativ annars också, det är även de flesta finlandssvenskar), sedan finns det vissa finländare som röstar på dem p.g.a. att de har svenska släktingar/partners.

Majoriteten av finlandssvenskar kan knappast anses vara borgerliga, men vi har långt mycket fler rika i våra leder i % jämfört med alla finländare, det är klart.
Citera
2014-04-03, 21:20
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Det stora hatet mot finlandssvenskar är väl ändå en överdriven paranoid idé som somliga finlandssvenskar av någon anledning gärna håller fast vid.
Att vara för ett avskaffande av "tvångssvenskan" är inte detsamma som att systematiskt vilja utrota den finlandssvenska minoriteten.
Har aldrig pratat om systamatisk utrotning. Grejen är ju dock den att ca. 20% röstar på SF som är öppet anti-svenska.

Det är inte särskilt paranoidt, bor du i Åbo eller Helsingfors så är chansen ganska stor för att du blir kallad "hurri" och andra glåpord samt blir provocerad om du pratar svenska ute sent på kvällen på veckosluten, t.ex. på väg hem från baren.

I mindre städer har jag aldrig varit med om detta, men i större städer är det inte SÅ ovanligt.
Citera
2014-04-03, 21:48
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Du menar att finlandssvenskar inte är finnar? Samer är inte svenskar?

Det är för helvete inte någonting jag har hittat på. Nej, finlandssvenskar är INTE finnar och samer är inte svenskar. Finlandsvenskar är finlandssvenskar, samer är samer och finnar är finnar.

Finländare är ett svenskt begrepp som omfattar både finnar och finlandssvenskar som bor i Finland.
Citera
2014-04-03, 21:52
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Har aldrig pratat om systamatisk utrotning. Grejen är ju dock den att ca. 20% röstar på SF som är öppet anti-svenska.

Det är inte särskilt paranoidt, bor du i Åbo eller Helsingfors så är chansen ganska stor för att du blir kallad "hurri" och andra glåpord samt blir provocerad om du pratar svenska ute sent på kvällen på veckosluten, t.ex. på väg hem från baren.

I mindre städer har jag aldrig varit med om detta, men i större städer är det inte SÅ ovanligt.

Perussuomalaiset är knappast öppet antisvenska.

Jag bor i Helsingfors och har aldrig fått höra några glåpord då jag pratat svenska. Jag säger inte att det inte händer men jag hävdar ändå att detta hat mot finlandssvenskar är överdrivet trams och och stor del paranoia.
Citera
2014-04-03, 22:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Perussuomalaiset är knappast öppet antisvenska.

Jag bor i Helsingfors och har aldrig fått höra några glåpord då jag pratat svenska. Jag säger inte att det inte händer men jag hävdar ändå att detta hat mot finlandssvenskar är överdrivet trams och och stor del paranoia.
"Knappast öppet antisvenska"? Följer du alls med i finsk politik?

Du kanske hänger runt finlandssvenskar och kan således undvika glåpord. Faktum är att det förekommer sådant, oavsett om du blivit drabbad eller inte.

Nej, det är inget "stort" problem, men det händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in