2014-04-02, 15:57
Medlem
Min son på 5 har en cykel med handbroms och den är väldigt trög, han orkar inte riktigt använda den.

Finns det något allmänt tips på hur man kan göra ett bromshandtag lättare, mindre trögt när man klämmer in det?
Citera
2014-04-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eclipseTomte
Min son på 5 har en cykel med handbroms och den är väldigt trög, han orkar inte riktigt använda den.

Finns det något allmänt tips på hur man kan göra ett bromshandtag lättare, mindre trögt när man klämmer in det?

Smörja handtaget? byta ut vajern om det är den som är trög. kolla att det inte är trögt där armarna för beläggen är fästa?
Citera
2014-04-02, 16:11
Medlem
Strychnos avatar
Smörj vajern, bromsdetaljer(men inte bromsbackar/klossar) och handtag.
Hjälper inte det så kan du byta ut handtaget mot ett som är längre,
ju längre det är destu kraftigare hävstångskraft blir det.
Citera
2014-04-04, 18:31
Medlem
politins avatar
Är det till en V-broms? Det brukar finnas en fjädrande pinne inne bakom själva stålkonstruktionen på var sin sida av bromsarna, testa att böja till dessa så det inte krävs lika mkt kraft att trycka dom in mot fälgen.
"Vanligtvis" brukar man behöva böja till dessa så de fjädrar ut hårdare men när man pysslar med prylar till barn får man ibland göra tvärtom

edit: Här ser man fjäderpinnen sticka fram, det svarta bakom det silvriga. http://www.cyclecomponents.com/image...SHMX70-BRM.jpg
Tror att det ska finnas såna på enklare barncyklar också. Om det inte är en Cantileverbroms, då vet jag inte vad man ska göra, mer än att smörja vajern med någon teflonspray eller liknande
Senast redigerad av politin 2014-04-04 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in