Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-02, 14:01
  #1
Medlem
Emelisans avatar
Hej! Det är så att jag länge viljat börja läsa serietidningar men jag vet inte hur jag ska börja eller hur jag ska gå till väga! Tog en lång stund på mig i Science Fiction Bokhandeln här om dagen men kom ut utan någonting, det var för mycket att välja på, och jag fick den geniala idén att fråga er serieproffs!

Jag letar inte så mycket science fiction utan mer fantasy. Gärna ett stort äventyr där samma mål löper genom alla tidningarna. Ja, typ som Avatar: The last airbender, fast givetvis inte just det. Något som kanske inte är så välkänt. Jag läste så mycket seietidningar när jag var yngre och jag vill hitta tillbaka till det.

Nå flashbackare, har ni någon serie som ni riktigt fastnade för sådär direkt? Vad kan ni rekommendera för en nybörjare som mig?

Jag är tjej om det spelar någon roll.
Citera
2014-04-02, 14:43
  #2
Medlem
Pinwheels avatar
Sandman-serien av Neil Gaiman är grym. Det är inte fantasy som i alver och orcher, men som i gudar och knytt typ

http://www.bokus.com/bok/97814012257...des-nocturnes/

Annars är ju Batman grym som serie, fast där finns det så mycket att det kan vara svårt att veta var man ska börja. Year One kan vara ett hett tips.
Citera
2014-04-02, 17:34
  #3
Medlem
uncanny_hoffs avatar
Jag rekommenderar att du börjar med Fables Volume 1: Legends in Exile och läser igenom hela serien plus spin-offs. När du blivit trött på Fables kan du testa Thorgal, Elfquest eller Cerebus the Aardvark.
Vill du skratta och inte är rädd för snusk finns webserien Oglaf: http://oglaf.com/
Citera
2014-04-02, 18:46
  #4
Medlem
Emelisans avatar
Tack för tipsen hörni! Ska definitivt titta närmare på dem!
Citera
2014-04-02, 19:52
  #5
Medlem
monolithics avatar
Just fantasy är det ju lite tunnare med på seriefronten, i varje fall om man jämför med sci-fi.

Fungerar Sandman som tipsades om ovan som är mer urban-fantasy så finns ju spinoffen Lucifer som borde uppskattas handlar inte helt otippat om Lucifer som figurerar som karaktär i Sandman, och gillar du Lucifer så har samma skapare gjort The Unwritten som är en av de absolut bästa serierna på länge. Handlar om hur historier påverkar verkligheten (dvs konkret att folk kan få magiska krafter osv genom det) och hur folk använder det för att göra gott eller ont.

Fungerar mera skräckinspirerat så är ju Locke & Key och Hellboy två serier som innehåller mycket fantasyelement men som jag inte skulle kalla fantasy-serier direkt, båda är dock fantastiskt(:P) bra.

Vill du åt mera klassiska episka fantasyberättelser så finns ju Elfquest, Nausicaä of the Valley of the Wind, Thorgal och Conan (dom nyare från Dark Horse Comics är nog att föredra att börja med).
Citera
2014-04-02, 20:48
  #6
Medlem
Emelisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Just fantasy är det ju lite tunnare med på seriefronten, i varje fall om man jämför med sci-fi.

Fungerar Sandman som tipsades om ovan som är mer urban-fantasy så finns ju spinoffen Lucifer som borde uppskattas handlar inte helt otippat om Lucifer som figurerar som karaktär i Sandman, och gillar du Lucifer så har samma skapare gjort The Unwritten som är en av de absolut bästa serierna på länge. Handlar om hur historier påverkar verkligheten (dvs konkret att folk kan få magiska krafter osv genom det) och hur folk använder det för att göra gott eller ont.

Fungerar mera skräckinspirerat så är ju Locke & Key och Hellboy två serier som innehåller mycket fantasyelement men som jag inte skulle kalla fantasy-serier direkt, båda är dock fantastiskt(:P) bra.

Vill du åt mera klassiska episka fantasyberättelser så finns ju Elfquest, Nausicaä of the Valley of the Wind, Thorgal och Conan (dom nyare från Dark Horse Comics är nog att föredra att börja med).

Jag ska nog börja med att läsa Sandman då det låter riktigt spännande. Det stämmer nog att urban-fantasy är mer in grej och jag är medveten om att fantasy är lite tunnt men det blir så bra när det väl slår rätt! Tack så jättemycket igen! Är intresserad av de flesta som du tipsade om där!
Citera
2014-04-17, 03:04
  #7
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emelisan
Hej! Det är så att jag länge viljat börja läsa serietidningar men jag vet inte hur jag ska börja eller hur jag ska gå till väga! Tog en lång stund på mig i Science Fiction Bokhandeln här om dagen men kom ut utan någonting, det var för mycket att välja på, och jag fick den geniala idén att fråga er serieproffs!

Jag letar inte så mycket science fiction utan mer fantasy. Gärna ett stort äventyr där samma mål löper genom alla tidningarna. Ja, typ som Avatar: The last airbender, fast givetvis inte just det. Något som kanske inte är så välkänt. Jag läste så mycket seietidningar när jag var yngre och jag vill hitta tillbaka till det.

Nå flashbackare, har ni någon serie som ni riktigt fastnade för sådär direkt? Vad kan ni rekommendera för en nybörjare som mig?

Jag är tjej om det spelar någon roll.

Vad för genrer tilltalar dej? Vi kan kasta våra favoriter på dej, men det kanske inte alls är något som du uppskattar.
Vill du ha skräck, humor, sarkasm, sci-fi, barnsligt, tv-spelsrelaterat, fanfic...? Blablabla.. etc...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback