2014-04-02, 00:28
Medlem
tankgirl85s avatar
Fick tid för neuropsykiatrisk utredning för att se om jag har nåt. Så tackade jag nej för jag fick kalla fötter för jag ville inte ha en stämpel. Men nu funderar jag på om jag ändå ska göra den, för jag kanske ändå behöver hjälp. Vet nån om jag kan ångra mig och få en ny tid, eller om jag måste gå igenom förundersökningen igen? Tacksam för svar...
Citera
2014-04-02, 00:38
Medlem
Tror inte du behöver göra om något. Ring imorgon och säg att du ångrar dig!
Citera
2014-04-02, 11:40
Medlem
Ett mycket bra beslut enligt mig, du riskerar körkort, arbetsliv och rätten att sköta din ekonomi etc. Frågan är vad du prioriterar... Medicinskt är det inte allvarligt men juridiskt blir du i princip idiotstämplad.
Senast redigerad av Bullzapp 2014-04-02 kl. 11:44.
Citera
2014-04-02, 12:12
Medlem
tankgirl85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullzapp
Ett mycket bra beslut enligt mig, du riskerar körkort, arbetsliv och rätten att sköta din ekonomi etc. Frågan är vad du prioriterar... Medicinskt är det inte allvarligt men juridiskt blir du i princip idiotstämplad.

Det var därför jag tackade nej, för att i framtiden OM jag hamnade i nån juridisk konflikt, att det kan vara till min nackdel om jag tex hade ADHD... Men vissa säger nejdå så länge du inte är totalt körd så är det inga problem... Det är precis på gränsen att jag skulle behöva utredningen, det sa de också när jag fick den. Mitt enda problem egentligen är att jag inte kan plugga, jag får ingen organisering på det. Men jag funderar på om det kan handla om rädsla/medberoende och inte en "skada"

Eller bara att det kommer med tiden som jag läker efter mitt drogmissbruk... Usch jag tycker det här är svårt alltså.
Säg att jag skulle ha nåt, en mild form av ADHD, skulle jag kunna bli av med körkortet då eller sker några andra konsekvenser?
Citera
2014-04-02, 12:17
Medlem
Har du adhd måste läkare skicka in intyg till transportstyrelsen om att du inte är trafikfarlig.

Edit: varje år till att börja med och sen var tredje år.
Citera
2014-04-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankgirl85
Det var därför jag tackade nej, för att i framtiden OM jag hamnade i nån juridisk konflikt, att det kan vara till min nackdel om jag tex hade ADHD... Men vissa säger nejdå så länge du inte är totalt körd så är det inga problem... Det är precis på gränsen att jag skulle behöva utredningen, det sa de också när jag fick den. Mitt enda problem egentligen är att jag inte kan plugga, jag får ingen organisering på det. Men jag funderar på om det kan handla om rädsla/medberoende och inte en "skada"

Eller bara att det kommer med tiden som jag läker efter mitt drogmissbruk... Usch jag tycker det här är svårt alltså.
Säg att jag skulle ha nåt, en mild form av ADHD, skulle jag kunna bli av med körkortet då eller sker några andra konsekvenser?

Det är bra att du tänker långsiktigt. Jag läker också från mitt drogmissbruk för tillfället, har blivit erbjuden hjärnscan och massa annan skit, tackat nej till allting eftersom att jag tänker långsiktigt.

Om du nu är ute efter en diagnos så kommer du få utskrivet ritalin eller concerta plus en idiotstämpel. Du kan säkert få tag på skiten på annan väg, om du inte redan provat så kan du ju prova hur det verkar först. Personligen hade jag avstått.

Jag har inte adhd och lider också av otroliga problem att organisera mig själv men man kan alltid tvinga sig själv, prioriteringar handlar det om. Funderar inte på om jag har någon skada, har pundat en massa jävla skit men inget har hjälpt mot lathet. Dessutom om jag hade det så är det bara min business och ingen annans.

Det handlar om vad som är viktigt. Jag förbättrar mig smått dag för dag, en vacker dag ska jag bli en riktigt organiserad duktigpetter. Först måste jag dock återhämta mig, men inga läkare har hjälpt mig med det snarare tvärtom.

Jag önskar dig lycka till och jag lovar dig att det funkar krävs bara en jävla viljestyrka, hur mycket vill du organisera dig? var vill du komma någonstans? Ställ dig den frågan. Tiden läker alla sår. Ang körkort etc så har du redan fått svar på den frågan...
Senast redigerad av Bullzapp 2014-04-02 kl. 12:57.
Citera
2014-04-02, 19:38
Medlem
Ganska.Uddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullzapp

Vad babblar du om? Man kan behöva skicka läkarintyg om man ska ta körkort men har du redan ett så lär det knappast bli problem. Och nej du blir inte idiotstämplad. Ingen behöver veta och att få hjälp är helt frivilligt.
Citera
2014-04-02, 19:51
Medlem
lithionits avatar
en utredning gör ju ingen skillnad på dina symptom, det kan däremot bara sätta en diagnos på ev. problem du redan har.

Om man t.ex. får diagnosen autism så berättigas man till höjt tandvårdsstöd. En fd. kompis med högfungerande autism hade mycket problem med sina tänder för hon drack nästan bara cola, men efter att hon fick ett gult tandkort så sparade hon massor på det iaf :P

God man är väl en bra möjlighet om man inte har förmåga att sköta sin ekonomi själv, men jag tror knappast att du kan bli påtvingad det.
Citera
2014-04-03, 17:25
Medlem
kriminell.karamells avatar
Du kommer bara att få problem i vardagen, som folk säger angående körkort osv. Nej, så länge inte besvären är synnerligen betungande och du tror att man kan råda bot på detta så undvik en utredning.

Om du har verkliga besvär så genomgå en utredning.
Citera
2014-04-03, 22:28
Medlem
tankgirl85s avatar
Tack för alla svar alla!

Jag får acceptera den jag är och lägga ribban lägre. Kanske inte bli astronaut detta liv inte
Citera
2014-04-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Har du adhd måste läkare skicka in intyg till transportstyrelsen om att du inte är trafikfarlig.

Edit: varje år till att börja med och sen var tredje år.
Äh, vad är det för bullshit. Jag är fett trafikfarlig, men ta körkortet då, sen då? Låsa in mig då o då? Billigt som attans du. Och vad skulle jag bry mig, med denna ekonomin är finkan redan här, isoleringscell hemma. Och jag har haft 21! psykläkare och 10 allmänläkare. Missbruksläkare. Alla möjliga men inte f-n har ngn diskuterat mitt körkort, jag smiter ju från allt, då finns inga bevis, då kan de inte ta mig, bara hörsägen. Jag ljuger jämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in