2014-04-01, 20:55
Medlem
Hej!
Läser mitt första år på industriell ekonomi på Chalmers och läser för närvarande en kurs i fysik som jag har en del problem med. Därför undrar jag om någon av er har erfarenhet av, eller till och med rekommendationer, angående hjälp med studier då man pluggar på högskolan.

Efter en hel del googlingar ser jag mest högskolestudenter som undervisar grundskole-/gymnasieelever och inte någonstans att en högskolestudent kan få hjälp med studierna. Vore tacksam för tips.
Citera
2014-04-01, 21:00
Medlem
Du kan alltid ställa frågor på flashback i forumet Naturvetenskapliga uppgifter.
Citera
2014-04-01, 21:04
Medlem
Kiltmannens avatar
Här i Lund är det ganska vanligt (iallafall på de fakulteter jag pluggat på) att det finns något som kallas SI. SI står för typ Student Instructors och består av elever från övre årskullar som (med ekonomisk kompensering av universitetet) håller i "läxhjälp" för T1 och T2. Finns även s.k övningar med övningsledare (som brukar vara doktorander eller liknande) där man går igenom övningsuppgifter/extentor i mindre grupper än på de störa föreläsningarna.

Säker på att det inte finns något liknande för dig?
Citera
2014-04-01, 21:06
Medlem
Mina lärare säger att man kan knacka på deras dörr och be om hjälp eller höra av sig via mail/telefon.
Citera
2014-04-01, 21:07
Medlem
Picasillys avatar
Det finns SI även på Chalmers
Citera
2014-04-01, 21:07
Medlem
Att gå till professorn alternativt en doktorand som undervisar vid övningar etc och be om hjälp ska inte underskattas! Det tog ett tag innan man insåg det, men de har ofta gott om tid avsatt för att hjälpa studenterna under den tiden de undervisar. Biblioteket har också haft/har räknestuga med matematik och möjligen även fysik, det kan vara värt att kolla upp. Vidare rekommenderar jag youtube, men det är antagligen old news.
Citera
2014-04-01, 21:11
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Att gå till professorn alternativt en doktorand som undervisar vid övningar etc och be om hjälp ska inte underskattas! Det tog ett tag innan man insåg det, men de har ofta gott om tid avsatt för att hjälpa studenterna under den tiden de undervisar. Biblioteket har också haft/har räknestuga med matematik och möjligen även fysik, det kan vara värt att kolla upp. Vidare rekommenderar jag youtube, men det är antagligen old news.

Khan Academy räddade min organkemi-tenta kan jag säga
Citera
2014-04-01, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Khan Academy räddade min organkemi-tenta kan jag säga

Han har hjälp mig flera gånger, men MITs videor har nog hjälpt mig ännu mer faktiskt. Darryl Morrell fixade min signals and systems tenta och ja, listan kan göras lång. Fördelen är att det finns, speciellt i de vanliga ämmena på lägre nivå, otroligt många olika föreläsare och jag kan nästan lova att man hittar någon som faller i smaken. Sen kanske inte själva läroformen passar alla dock, en del behöver sitta och nöta och hjälp med räknandet i större utsträckning och jag tror det var vad TS egentligen efterfrågade.
Citera
2016-01-18, 20:41
Medlem
fettjamenvissts avatar
På GU har många institutioner mentorsverksamhet, har själv varit det. Hjälpte folk i grundkursen. Fick ett fint diplom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in