2014-04-01, 17:26
Medlem
8222s avatar
Hej, häromdagen blev jag uppringd av nåt företag som ville typ förbättra min låneränta genom att bankerna fick buda om den lägsta.
Efter diverse frågor om min och min frus ekonomi frågade hon om det var ok att ta kreditupplysning på mig OCH min fru! Jag har ingen aning om fru vill att företag tar upplysningar på henne till höger och vänster, därför sa jag nej flera gånger och la på.

Hur ser reglerna ut, kan ett företag ta kreditupplysningar på någon utan dennes medgivande?
Eller i det här fallet, kan jag ge tillåtelse å min frus vägnar att företaget får ta kreditupplysningar på henne?
Citera
2014-04-01, 18:14
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Hej, häromdagen blev jag uppringd av nåt företag som ville typ förbättra min låneränta genom att bankerna fick buda om den lägsta.
Efter diverse frågor om min och min frus ekonomi frågade hon om det var ok att ta kreditupplysning på mig OCH min fru! Jag har ingen aning om fru vill att företag tar upplysningar på henne till höger och vänster, därför sa jag nej flera gånger och la på.

Hur ser reglerna ut, kan ett företag ta kreditupplysningar på någon utan dennes medgivande?
Eller i det här fallet, kan jag ge tillåtelse å min frus vägnar att företaget får ta kreditupplysningar på henne?

Ja, de kan de.
Du kan även som privatperson göra detta på vem du vill.
Handlingarna är offentliga.
Citera
2014-04-01, 18:22
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Ja, de kan de.
Du kan även som privatperson göra detta på vem du vill.
Handlingarna är offentliga.

Inte riktigt korrekt.

Handlingarna begärs ut av berörd myndighet, men då får man kontakta samtliga myndigheter separat.

Kreditupplysningbolagen gör en samlad kreditbedömning, denna verksamhet är reglerad i lag. För att man ska få lämna ut en kreditupplysning på en fysik person som inte är näringsidkare, så krävs det att man har skäl för det.

Ett käl kan exempelvis vara att man ska ingå ett kreditavtal. Så ja, de får göra det i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in